اقتصاد جهان در سالی که گذشت

اقتصاد جهان در سالی که گذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هفت سال پس از آغاز بحران اقتصادی، جهان گام های قاطعی را برای خروج از وضعیت دشوار مالی برداشته است. این بحران به کشورهای مختلفی ضربه زد و شیوۀ کشورها

آگهی

هفت سال پس از آغاز بحران اقتصادی، جهان گام های قاطعی را برای خروج از وضعیت دشوار مالی برداشته است.
این بحران به کشورهای مختلفی ضربه زد و شیوۀ کشورها نیز برای پشت سر گذاشتن معضلات اقتصادی متفاوت بود. برخی کشورها رشد سریع تری داشتند و برخی دیگر به آرامی پیش رفتند؛ اما در مجموع روند خوبی برای حرکت به جلو در جریان است.

اقتصاد ایالات متحده آمریکا

به گفته کارشناسان، ایالات متحده آمریکا بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و در سال آینده، موتور اقتصاد جهانی خواهد بود.
جهان طی سالهای اخیر به هر گامی که از سوی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در بخش سیاستهای پولی برداشته شد، با دقت نگریست. هر تصمیمی که در این کشور گرفته شد، به دقت مطالعه و تجزیه و تحلیل شده و به عنوان سرنخی برای حرکت بعدی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا تعبیر می شد.
در پاییز، نرخ بیکاری در این کشور به سطح پیش از بحران رسید و میزان دستمزدهای واقعی نیز در سراسر کشور افزایش یافت. این موضوع باعث شد که بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد نرخ بهره را از حدود صفر درصد افزایش دهد.

اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا

برای افزایش نرخ بهره، ابتدا بانک مرکزی باید از بهبود وضعیت اقتصادی مطمئن شود. انجام چنین کاری در اروپا احتمالا وقت زیادی می گیرد و حمایت بانک مرکزی اروپا از اقتصاد کشورها با تاخیر انجام می شود. در اینجا سرعت بهبود وضعیت اقتصادی کندتر است. در اروپا هنگامیکه شماری از اعضای اتحادیه در حالت رکودند، دیگر اعضا نمی توانند با سرعت زیادی به جلو حرکت کنند.

درباره آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه یورو موضوع ثبات بیش از دستیابی به موفقیت بیشتر مطرح است. از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی میزان رشد این کشور قابل توجه نبوده اما همواره رو به بهبود بوده است که می توان آن را رشدی آرام اما مطمئن خواند. این کشور راه خود را برای پیشرفت ادامه داد تا زمانیکه یکی از مهمترین شرکتهای صنعتی اش یعنی فولکس واگن به تقلب متهم شد. پرونده اتهاماتی که از سوی ایالات متحده آمریکا علیه شرکت فولکس واگن مطرح شد، یک رسوایی بزرگ برای این شرکت به همراه آورد. این شرکت که محصولاتش از نمونه های مثال زدنی تولید آلمان محسوب می شد اعتراف کرد که در آزمایشهای مربوط به تعیین میزان نشر آلاینده ها تقلب کرده است. مشکل این است که فولکس واگن آنقدر بزرگ است که این رسوایی بتواند کل سیستم اقتصادی آلمان را آلوده معرفی کند.

اسپانیا در سال ۲۰۱۵ میلادی از کشورهایی با سریع ترین آهنگ رشد در منطقه یورو بود. با این وجود اقتصادش همچنان از کمبود عنصرهای اساسی رنج می برد. نرخ بیکاری در این کشور همچنان بالاست و این مشکل اکنون در این کشور به یک بیماری مزمن تبدیل شده است. جوانان بسیاری همچنان این کشور را برای یافتن شغل ترک می کنند و زنان بسیاری هنوز به بازار کار بازنگشته اند. حقوق و دستمزدها نیز هنوز به سطح قبل از آغاز بحران بازنگشته است و اسپانیا هنوز هم در منطقه یورو پس از یونان، دومین کشور با نرخ بالای بیکای محسوب می شود.

یونان در رویدادهای سال ۲۰۱۵ میلادی جایگاه ویژه ای دارد. سالی که در آن مذاکرات دولت تازه انتخاب شدۀ این کشور با وام دهندگان شکست خورد، بانکها تعطیل شد، سیاست کنترل سرمایه ها اجرا شد و میزان “بدهی های معوقه” این کشور را در مرز ورشکستگی قرار داد. یونان اکنون بالاترین نرخ بیکاری را در منطقه یورو دارد. این کشور پس از ۴۱ سال یک همه پرسی برگزار کرد و این کشور در آستانه خروج از منطقه یورو قرار گرفت. اگرچه یونانی ها به طرح ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا نه گفتند اما نتوانستند مانع از سازشی دردناک در این زمینه شوند. پس از آن نیز موضوع سومین بسته پیشنهادی کمک به یونان مطرح شد.

اقتصاد چین

در حالی که در تابستان گذشته، یونان و بحران اقتصادی این کشور تیتر رسانه ها بود، بمبی ساعتی در گوشه دیگری از جهان توجه ها را به خود جلب کرد. سقوط بازارهای چین که اتفاقی با تاثیرات مخرب و گسترده بر اقتصاد جهان محسوب می شد.

برای چند دهه چین تلاش کرد به هر وسیله ای که شده، رشد خود را افزایش دهد. از جمله این اقدامات سرمایه گذاریهای عظیم در بخش صنعت و صادرات بود. با این کار نرخ رشد دو رقمی چین میسر شد و این کشور به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل گردید.

سپس پکن تصمیم گرفت توازنی در مدل اقتصادی خود، به نفع بخش مصرف داخلی و خدمات ایجاد کند؛ به همین دلیل اعلام کرد آماده است بخشی از رشدش را فدا کند. این سیاست فرود سختی را برای چین در پی داشت که یکی از پیامدهای آن، سقوط بزرگ بازارهای سهام چین در سال ۲۰۱۵ میلادی بود.

در چند سال گذشته دولت چین مردم این کشور را تشویق می کرد تا پولشان را صرف خرید سهام کنند. مردمی که گزینه زیادی برای سرمایه گذاری نداشتند به بازارهای سهام روی آورده و پس انداز زندگیشان را صرف خرید سهام کردند. این کار در ابتدا منجر به ایجاد حباب بازار سهام شد. سپس سهامداران به قرض پول بیشتر روی آوردند تا بر میزان خرید بیفزایند. وضعیت با وجود صرف پول کلان از سوی دولت چین، به تدریج از کنترل ها خارج شد و به این ترتیب بازارهای سهام چین سقوط کرد.
پس از این سقوط بزرگ نگرانی سرمایه گذاران بیش از گذشته افزایش یافت. پکن سعی کرد برای متوقف کردن روند سقوط بازار، به تکنیکهای قدیمی همچون صادرات کالا روی آورد و ارزش یوان، پول ملی این کشور را حفظ کند. تکنیکهایی که به گفته کارشناسان نتوانسته سلامت و قوت اقتصاد این کشور را تضمین کند.

صنعت گردشگری خاورمیانه تحت تاثیر فعالیتهای تروریستی

برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، صنعت گردشگری بسیار مهم است و حذف آن، منجر به گسترش فقر و بیکاری می شود. همین موضوع دقیقا هدف فعالیتهای تروریستی است چراکه فرصتی ایده آل برای نیروهای افراطی برای استخدام ستیزه جو فراهم می کند.

افزایش اقدامات تروریستی در خاورمیانه، ترس را در این منطقه و فراتر از آن گسترش داده و منطقه را به یک منطقه پرخطر تبدیل کرده است. حملات تروریستی به زیرساختها ضربه زده است و منجر به آن شده که میزان سرمایه گذاریهای بین المللی در کشورهای کاهش یابد، سرمایه گذاریهایی که به اندازه نفت برایشان درآمدزا بوده است.
این کشورها با آثار تاریخی منحصربفردی که داشتند هرساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جلب می کردند. مراکزی همچون پالمیرا در سوریه و اهرام ثلاثه در مصر.

در تونس در سال گذشته دو قتل عام روی داد و گردشگران بسیاری کشته شدند. بیشترین بازدید کنندگان در این کشور اکنون گردشگران محلی هستند و حملات باعث شده خارجی ها خود را از این مناطق دور نگه بدارند. آن هم در کشوری که یک هفتم نیروی کارش وابسته به صنعت گردشگری است. این یک صنعت چند میلیارد دلاری است که در حال حاضر در آستانه سقوط قرار گرفته است. فاجعه ای که می تواند میلیونها بیکار و نا امید بر جای بگذارد.

در مصر، صنعت گردشگری یک صنعت درآمدزا محسوب می شود که سرمایه گذاریها را افزایش داده و بر اشتغالزایی می افزاید. این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی هدف حملات تروریستی متعددی قرار گرفت، از جمله تراژدی که بر فراز صحرای سینا روی داد و بیش از دویست نفر جانشان را از دست دادند. به این ترتیب امیدها برای بهبودی در صنعت گردشگری و ایجاد ثبات در اقتصاد این کشور تماما نقش بر آب شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده