پایان مبارزات انتخاباتی در اسپانیا؛ انتخابات روز یک شنبه پایانی بر سلطه سیاست دو حزبی

پایان مبارزات انتخاباتی در اسپانیا؛ انتخابات روز یک شنبه پایانی بر سلطه سیاست دو حزبی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نامشخص ترین انتخابات ملی اسپانیا در ۴۰ سال گذشته با ورود احزاب نوظهور سیودادانوس و پودموس روز یک شنبه برگزار می شود. نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب

آگهی

نامشخص ترین انتخابات ملی اسپانیا در ۴۰ سال گذشته با ورود احزاب نوظهور سیودادانوس و پودموس روز یک شنبه برگزار می شود.

نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب محافظه کار مردم برهبری ماریانو راخوی نخست وزیر در انتخابات روز یک شنبه برنده خواهد شد اما اکثریت مطلق آرا را نخواهد داشت. از آرای این حزب در آخرین انتخابات محلی به شکل بی سابقه ای کاسته شده است.

ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا و رئیس حزب محافظه کار مردم خطاب به هوادارانش گفت: «حزبی که واقعا می داند اسپانیا به چه چیزی نیاز دارد این حزب است. حزبی که از توده مردم تشکیل شده است. حزبی با تیمی بزرگ و با هواداران بسیار در سراسر کشور که در دوران بد و خوب پرچم ما را بالا می برند و از ایده های ما دفاع می کنند.»

حزب کارگران سوسیالیست نیز با کاهش میزان محبوبیت روبروست. حزبی که در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۹ درصد آرا را کسب کرد در آخرین انتخابات محلی با افت آرا مواجه شد و تنها توانست ۲۱ درصد آرا را کسب کرد.

پدرو سانچز، دبیر کل حزب سوسیالیست مردم نیز گفت: «آیا ما بدنبال معامله با حزب محافظه کار هستیم؟ (جمعیت فریاد می زند نه) بگذارید با صدای بلند دوباره بگوییم تا راخوی بوضوح بشنود.(جمعیت فریاد می زند نه) چیزی که ما واقعا می خواهیم شکست راخوی در روز یک شنبه است.»

با ظهور احزاب پودموس و سیودادانوس که به ترتیب حدود ۱۷ و ۱۹ درصد آرا را در اختیار دارند، انتظار می رود که انتخابات روز یک شنبه پایانی باشد به سلطه سیاست دو حزبی (محافظه کار- سوسیالیست) در اسپانیا که بعد از پایان دیکتاتوری ژنرال فرانکو در پایان دهه ۷۰ میلادی در اسپانیا حاکم بوده است.

آلبرت ریورا رهبر حزب سیودادانوس گفته است که در صورت برنده شدن حزب محافظه کار، آنها در پارلمان رای سفید خواهند داد و حزب محافظه کار را همراهی نخواهند کرد.

بر اساس نظرسنجی ها هنوز یک پنجم رای دهندگان اسپانیایی مردد هستند. تحلیل گران از خظر تشکیل دولت ناپایدار در اسپانیا سخن می گویند و معتقدند که اگر حزب محافظه کار نتواند اکثریت مطلق آرا را کسب کند اصلاحات اقتصادی مورد نظر دولت راخوی که بدنیال خارج کردن اسپانیا از رکود است احتمالا با اختلال روبرو خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماریانو راخوی، نامزدی برای مقام خود

پدرو سانچز، مصمم به بازگرداندن قدرت سیاسی اسپانیا به احزاب چپ

آلبرت ریورا، زاده کاتالونیا و طرفدار اتحاد اسپانیا