رئیس جمعیت هلال احمر سوریه: غیرنظامیان بهای مناقشه دیگران در خاک سوریه را می پردازند

رئیس جمعیت هلال احمر سوریه: غیرنظامیان بهای مناقشه دیگران در خاک سوریه را می پردازند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عبدالرحمان عطار، رئیس جمعیت هلال احمر سوریه است. یورونیوز در مورد فعالیت سازمان تحت مدیریت او در سوریه و شرایط غیرنظامیان در این کشور با او گفتگو

آگهی

عبدالرحمان عطار، رئیس جمعیت هلال احمر سوریه است. یورونیوز در مورد فعالیت سازمان تحت مدیریت او در سوریه و شرایط غیرنظامیان در این کشور با او گفتگو کرده است.

یورونیوز: دکتر عبدالرحمان عطار، رئیس جمعیت هلال احمر سوریه از حضورتان در یورونیوز متشکرم. در سال ۲۰۱۱ همزمان با وقوع بهار عربی در قسمتهایی از خاورمیانه، آیا فکر می کردید که سوریه به سمت هرج و مرج می رود؟

عبدالرحمان عطار: «متاسفانه درخواستها برای آزادی، دموکراسی و اصلاح توسط گروههای مختلف مورد اجحاف قرار گرفت و تبدیل به مناقشه ای مسلحانه شد. ما امیدوار به یک گذار صلح آمیز برای بهتر شدن سوریه مدرن بودیم. متاسفانه بهار عربی با اقدامات نیروهای منطقه ای و بین المللی از مسیر خود خارج شد. مردم سوریه نمی دانستند چه رخ می دهد.»

یورونیوز: با وجود تعداد زیاد گروههای درگیر در جنگ زمینی و جنگنده های بین المللی که دست به حملات هوایی می زنند، برای جمعیت هلال احمر سوریه انجام اقدامی موثر در محیطی چنین غیر قابل پیش بینی تا چه حد دشوار است؟

عبدالرحمان عطار: «در ابتدا اجازه دهید که به ۴۹ داوطلب هلال احمر که در خط مقدم نبرد جان خود را از دست دادند ادای احترام کنم. آنها تنها کسانی بودند که به تمام مناطق سوریه از جمله خشونت بارترین مناطق، رفت و آمد می کردند. هنگام ورود به هر کدام از این مناطق با بیش از یک گروه مسلح روبرو می شوید که هرکدام خواسته ای دارند. ما به عنوان داوطلبان هلال احمر موفق شدیم به این مناطق برویم و به مردم اطلاع دهیم که هدف ما تامین آب آشامیدنی و غذا و انجام برنامه واکسیناسیون و توزیع دارو است.»

یورونیوز: هنگامی که حضور گروه داعش برای اولین بار در سوریه حس شد، آیا حادثه خاصی بود که مانند یک زنگ خطر توجه شما را به خود جلب کند و بر مبنای آن دریابید که مناقشه سوریه در حال پیچیده تر شدن است؟

عبدالرحمان عطار: «فکر کنم که داعش از شهر رقه آغاز شد. رقه نقطه آغاز بود. دسترسی به رقه برای ما موضوع دشواری بود. در مراحل اولیه ما از طریق نمایندگان مان در رقه به مردم دسترسی پیدا کردیم و دست به تامین آب آشامیدنی و غذا و انجام برنامه واکسیناسیون زدیم اما تغییر رهبری در این مناطق رخ داد و در چند مورد آنها تصمیم گرفتند فعالیتهای ما را متوقف کنند. داعش به تدریج به مناطق دیگر از جمله پالمیرا، السخنه، دیرالزور و حسکه گسترش پیدا کرد. سپس نبردهایی بین داعش و سایر گروه های مسلح در گرفت. در بسیاری از مناطق ما درست در میان جبهه النصره، گروه داعش و احرار الشام قرار گرفته بودیم.»

یورونیوز: در حال حاضر که ما صحبت می کنیم شرایط انسانی در رقه به چه شکل است؟ آیا شما در رقه حضور دارید؟ آیا با گروه داعش در تماس هستید؟

عبدالرحمان عطار: «ما هنوز شاخه ای در رقه داریم که دست به تامین خدمات آمبولانسی، خدمات بهداشتی و حمایت های انساندوستانه می زند. فعالیت این شاخه برخی مواقع به دلیل حضور داعش محدود می شود. آنها سازمانی برای در اختیار گرفتن اینگونه امور ایجاد کرده اند. ما اجازه فعالیت داریم اما به شکلی محدود. همچنان دست به تامین آب، بهداشت و نظافت و توزیع گندم (سازمان ملل متحد) می زنیم تا آنها بتوانند نان بپزند و به واکسیناسیون کودکان بپردازند. این مسئله فراز و نشیب دارد و به فردی که دارای مسئولیت است بستگی دارد. پیش از این فردی مصری دارای مسئولیت امور بهداشتی در رقه بود و به ما اتاقی برای فعالیت هایمان داده بود اما فردی اهل عربستان سعودی جانشین او شده است که اثربخشی ما را محدود کرده است.»

یورونیوز: خوب نیازهای روزانه سوری ها چیست؟

عبدالرحمان عطار: «زمستان نزدیک است و بیش از ۹ میلیون نفر در سوریه جا به جا شده اند و ما با برف و باران و سایر پدیده ها مواجه ایم. ما پناهگاه های زیادی نداریم. اردوگاهی وجود ندارد. به ما اجازه ساخت اردوگاه نداده اند. برخی از مناطق تبدیل به پناهگاه شده اند. برخی از مدارس و ساختمان ها سرپناه مردم شده اند. جمعیت هلال احمر سوریه دست به تامین آب آشامیدنی، غذا، بهداشت و انجام نظافت و مراقبت بهداشتی می زند. آنچه بیش از هر چیز دردناک است شرایط کودکان است. بیش از یک میلیون کودک در سوریه دسترسی به مدرسه ندارند.»

یورونیوز: افزایش بمباران ها در این شرایط ملتهب چه کمکی می تواند بکند؟

عبدالرحمان عطار: «دیدن بمبارانها قلب من را می شکند زیرا آنها غیرنظامیان را خواهند کشت. ممکن است شورشیان مسلح را بکشند اما چگونه می توان این دو را از هم متمایز کرد؟ این بمبها به غیرنظامیانی که بی گناه و آسیب پذیر هستند، اصابت خواهند کرد. آنها بهای مناقشه دیگران در خاک سوریه را می پردازند. من با هر حمله ای از طرف هر گروهی مخالف هستم.»

یورونیوز: امید شما برای آینده کشورتان چیست؟ آیا می توانید چشم انداز روشنی برای کشورتان متصور شوید؟

عبدالرحمان عطار: «وقتی به آنچه در خاک سوریه رخ می دهد می نگرید، در می یابید که این یک موضوع جهانی است و نیازمند یک راه حل بین المللی است.»

یورونیوز: دکتر عطار از شما برای حضور در برنامه یورونیوز تشکر می کنم و برایتان بهترین ها را در روزهای دشوار پیش رو آرزو دارم.

عبدالرحمان عطار: «از فرصتی که در اختیار من گذاشتید تا با یورونیوز گفتگو کنم سپاسگذارم. من یکی از دنبال کنندگان دائمی یورونیوز عربی و انگلیسی هستم. ممنون هستم از یورونیوز که به من اجازه داد نظراتم را در مورد کشورم مطرح کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق

انفجار مرگبار در منطقه تحت کنترل طرفداران ترکیه؛ خودروی بمب‌گذاری شده در بازاری در شمال سوریه ترکید

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد