محمود دعایی در نامه به رئیس جمهور: به قوه قصائیه تذکر قانون اساسی بدهید

محمود دعایی در نامه به رئیس جمهور: به قوه قصائیه تذکر قانون اساسی بدهید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از وی خواست به قوه قضائیه تذکر دهد.

آقای دعایی در این نامه که با عنوان «درد دلی با رئیس‌جمهوری دردآشنا و سخنی با برادران ذوق‌زده یا نگران!» در روزنامه اطلاعات منتشر شده خطاب به حسن روحانی نوشته است که ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر مربوط به محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران قانونی نیست.

در بخشی از نامه مدیر مسئول روزنامه اطلاعات آمده است: «در پی انتشار مصاحبه سردبیر روزنامه السفیر لبنان با رئیس جمهوری اسبق ایران در روزنامه اطلاعات، سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه اینجانب اعلام جرم کرد و خواستار رسیدگی به موضوع از طریق دادسرای ویژه روحانیت شد. در همین حین برخی سایت‌ها و رسانه‌های همسو نیز از این اقدام به عنوان یک عمل غیرقانونی یاد کردند و با ذوق‌زدگی خواستار رسیدگی شدند در حالی که هیچ قانون و مصوبه‌ای در هیچ نهاد قانون‌گذاری در این باره تصویب نشده است و شورای عالی امنیت ملی نیز صراحتا اعلام کرده در این خصوص مصوبه‌ای نداشته است.»

به گفته محمود دعایی در خصوص ممنوعیت انتشار اخبار مربوط به محمد خاتمی فقط مدتی قبل عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران جلسه‌ای با حضور برخی مدیران مسئول جراید برگزار کرده و خواستار عدم انتشار مطالب و تصاویر محمد خاتمی شده است.

وی نوشته است: در همان جلسه به دادستان گفتم با توجه به اینکه این اقدام شما مبتنی بر سلیقه است و نه قانون و مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد، روزنامه اطلاعات این امر را نخواهد پذیرفت و ما به روند منطقی خود در انتشار اخبار آقای خاتمی توام با حفظ متانت‌ و دوری از جنجال، ادامه خواهیم داد.

دعایی افزوده است: اقدام عباس جعفری دولت آبادی در تحدید آزادی رسانه‌های جمعی اعم از صدا و سیما و مطبوعات در ممنوعیت ذکر نام و انعکاس تصویر محمد خاتمی، ناقض اصول ناظر به حقوق اساسی ایشان به‌عنوان شهروندی از آحاد ملت که در اصول یاد شده قانون اساسی مقرر شده است.

وی این اقدام دادستان را «تعدی مقام آمر از اصول مسلم قانونی» توصیف کرده و نوشته است: این موضوع ناقض قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال ١٣٨٣ به شمار می‌رود.

آقای دعایی در خاتمه محمد خاتمی را «شخصیتی نجیب، محبوب و فرهیخته انقلاب و یار دیرین امام و رهبری» معرفی کرده و از حسن روحانی خواسته است با توجه به اختیارات مصرح رئیس جمهوری به رئیس قوه قضاییه برای متوقف کردن این روند غیر قانونی تذکر دهد.

گفتنی است روزنامه اطلاعات، روز یکشنبه گذشته، تصویر و گفتگویی از محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران منتشر کرد که پس از آن دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه، محمود دعایی، اعلام جرم کرد.

روز دوشنبه اعلام شد علیه محمود دعایی اعلام جرم شده است. با این حال آقای دعایی روز سه شنبه گفت که اخبار منتشرشده درباره احضار او به دادسرای روحانیت صحت ندارد و روزنامه اطلاعات همچنان اخبار مربوط به محمد خاتمی را منتشر خواهد کرد.

در همین حال دفتر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، اعلام کرده است که محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، به دنبال انتشار عکس و خبر محمد خاتمی به دادسرای ویژه روحانیت احضار شده و از او تعهدنامه‌ای گرفته شده است.

محمد خاتمی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ مورد انتقاد بسیاری از محافظه کاران تندرو در ایران قرار گرفت و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از او در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا