استفاده از سلاح گرم در ایران کاهش نیافته است

استفاده از سلاح گرم در ایران کاهش نیافته است
نگارش از Pantea ‌Bahrami
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

استقاده از سلاح های گرم در ایران در سال گذشته کاهش پیدا نکرده است. به گزارش ایرنا، محمد رضا مقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا، گفته است که در سال جاری، ۳۴/۶ درصد قتل هایی که در ایران رخ داده با استفاده از سلاح گرم صورت گرفته است. این مقام انتظامی ایران تاکید کرده است که این آمار نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

امکان دسترسی به سلاح گرم

هم اکنون یک سوم قتل های ایران با استفاده از سلاح گرم انجام می گیرد. در ایران خلاء قانونی در پیوند با بکارگیری استفاده از سلاح گرم وجود ندارد. در قوانین ایران برای حمل و استفاده غیرقانونی از سلاح گرم مجازات های سنگینی از جمله اعدام یا دست کم ده سال زندان درنظر گرفته شده است. با این وجود قانون در مواردی خاص و برای حفاظت از افرادی که دارای مشاغلی با حساسیت بالا هستند، استثنا قائل شده است و در اختیار داشتن سلاح به وسیله این افراد را مجاز دانسته است.

عبدی جوادزاده جرم شناس و جامعه شناس به یورونیوز می گوید: «یکی از علل سطحی افزایش خشونت و جنایت استفاده از سلاح گرم است که دسترسی به آن باید ممنوع شود. اسلحه در ایران معمولا از مرزهای شرقی و غربی مثل کردستان وارد بازار سیاه می شود. هر چند علت عمیق و ساختاری چنین جنایت هایی فقر و ناعدالتی است. افزون بر آن افزایش استفاده از سلاح گرم نشان دهنده ساختار اجتماعی تنش زا، نا امیدی و ناتوانی در بدست آوردن حداقل در زندگی است. در چنین محیط پرتلاطم و مضطربی، راه حل های دیگر معمولا غیرقابل دسترس است.»

بهمن کشاورز حقوقدان و رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا) نیز در گفتگو با ایرنا گفته است که در نتیجه نا امنی، سلاح های گرم در بازار ایران به صورت قاچاق و پنهان عرضه می شود. به همین دلیل وی بهترین اقدام علیه قاچاق و به کارگری اسلحه در ایران را کنترل مرزهای شرقی و غربی کشور می داند.

استثناء در قانون

در پیوند با دسترسی افراد به سلاح گرم در قانون استثاء هایی وجود دارد. با این وجود قانون در مواردی خاص و برای حفاظت از افرادی که دارای مشاغلی با حساسیت بالا هستند، در اختیار داشتن سلاح به وسیله این افراد را مجاز دانسته است. افرادی نظیر قضات، وزیران، نماینده های مجلس و … می توانند به خاطر دارا بودن مشاغل حساس مجوز اسلحه کسب کنند؛ این افراد به موجب خطراتی که شغل و نه شخصیت و شهرت آنها ممکن است برایشان در پی داشته باشد و بعد از طی مراحل اداری لازم، مجاز به دریافت سلاح هستند.

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در خصوص حفظ امنیت توسط سلاح گرم حتی بوسیله ی افرادی که در مشاغل حساس قرار دارند، به ایرنا گفته است: «به عقیده ی من امنیت افراد باید توسط نیروهای ضامن امنیت صورت بگیرد؛ حتی افراد دارای مشاغل حساس نیز در صورت تامین حفاظت فیزیکی نیازی به سلاح گرم نخواهند داشت. در صورتی که ادعای مطرح شده مبنی بر وجود نیم میلیون سلاح در ایران صحیح باشد، این به معنی ناکارآمدی نیروهای مسلح و توهینی به آنها محسوب می گردد. وقتی کشوری این اندازه مجوز سلاح در اختیار افراد غیر نظامی و غیر امنیتی قرار می دهد، در عمل به این افراد می گوید که نیروهای مسلح توانایی حفاظت از شما و جامعه را دارا نیستند و این یعنی القای حس ناامنی در سطح جامعه.»

دستگاه قضایی نیز اعلام کرده است که درسال ۱۳۹۳ بیش از دوهزار قتل عمد و ۱۳۰۰ تجاوز به عنف در ایران نزد مراجع کیفری به ثبت رسیده است. در عین حال بیش از ۲۰ هزار پرونده بر پرونده های موجود در دادگاه های کیفری ایران افزوده شده است.

دلایل استفاده از سلاح های گرم

گروه های آسیب دیده جامعه به ویژه نسل جوان که با مشکل فقر و بیکاری روبرواست، نگهداری اسلحه و استفاده از آن را حق خود می داند. آنان بکارگیری از اسلحه گرم را بعنوان پاسخگوی نیازهای سرکوب شده خویش می نگرند که طبیعتا به سرپیچی از قوانین و هنجارهای جامعه می انجامد. عبدی جواد زاده، جرم شناس و جامعه شناس نیز فقر، ناپایداری اقتصادی و نابرابری را برخی از علل ساختاری در جنایت و استفاده از سلاح می داند و می گوید: «این عوامل شرایطی را بوجود می آورد که فرد از سلاح گرم استفاده کند. او تنها به رسیدن به هدف خود فکر می کند و نه به پیامدهای آن، عمدتا به این دلیل که این افراد اساسا چیزی برای از دست دادن ندارند.»

لازم به یادآوری است دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان در سال‌های اخیر همواره دستخوش ناآرامی‌ بوده‌اند و در سیستان و بلوچستان بیشترین درگیری‌های نظامی با نیروهای انتظامی و امنیتی صورت گرفته است. به گزارش ایسنا و به نقل از ناصر کاشانی، نماینده زاهدان در مجلس ایران، بالاترین نرخ بیکاری کشور در استان سیستان و بلوچستان است. افزون بر آن مرکز آمار ایران در آذرماه ۹۴ شش استان کشور از جمله کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه وبویر احمد، لرستان، سیستان و بلوچستان و گیلان را بیکارترین استان های کشور اعلام کرد که بالاترین درصد از مجموع دو و نیم میلیون بیکار فعلی را تشکیل می دهد.

تجربه های جهانی

بسیاری از کشورهای جهان با مشکل مشابهی در به کارگیری سلاح گرم روبروهستند، کشورهایی مثل مکزیک، آمریکا، هندوراس، کلمبیا و برزیل راه حل های گوناگونی را در پیش گرفته اند. برای مثال در آمریکا ۵۰ یا ۱۰۰ دلار هم داده می شود که فرد اسلحه خود را تحویل دهد. اما ممنوعیتی برای حمل آن در برخی از ایالت ها وجود ندارد. در آرژانتین حمل سلاح به کلی ممنوع است. در کلمبیا و مکزیک در سال های گذشته مجازات حمل سلاح به شدت افزایش یافته است. در برزیل تلاش شده است که سطح زندگی مردم افزایش یابد، این حرکت شامل اشتغالزایی. تحصیل، افزایش مهد کودک ها و مدارس است که به این وسیله شرایط زندگی بهبود یابد و به این وسیله به کاهش جرم و جنایت و همچنین استفاده از سلاح های گرم بیانجامد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود