آنکارا به مسکو هشدار داد که با آتش بازی نکند

آنکارا به مسکو هشدار داد که با آتش بازی نکند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روسیه کنترل محصولات کشاورزی و غذایی وارداتی از ترکیه را شدت می بخشد. دولت روسیه در توضیح دلیل این تصمیم (با استناد به گزارش وزارت کشاورزی روسیه) گفته

آگهی

روسیه کنترل محصولات کشاورزی و غذایی وارداتی از ترکیه را شدت می بخشد. دولت روسیه در توضیح دلیل این تصمیم (با استناد به گزارش وزارت کشاورزی روسیه) گفته که ۱۵ درصد محصولات کشاورزی وارداتی از ترکیه فاقد استانداردهای لازم است.

مسکو پس از آن به اعمال یک رشته تحریم های اقتصادی علیه آنکار دست زد که بمب افکن سوخوی روسیه در منطقه مرزی سوریه توسط جنگنده ترکیه سرنگون شد.

همزمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که از ابتدای ژانویه آتی یعنی یک ماه دیگر٬ سفر بدون روادید شهروندان ترکیه به آن کشور را به حالت تعلیق در می آورد.

مسکو که خواهان عذرخواهی آنکاراست، ترکیه را به «همدستی با تروریستها» متهم می کند. سرگئی لاوروف٬ وزی خارجه روسیه گفت: «درباره نیت واقعی آنکارا و تعهد واقعی آن در زمینه از بین بردن تروریسم بویژه در سوریه و منافع آن در عادی سازی وضعیت جمهوری عربی سوریه سوالات زیادی داریم.»

در مقابل، آنکارا که حاضر به عذرخواهی نیست٬ به مسکو هشدار داده که با آتش بازی نکند. رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهوری ترکیه گفت: «حمایت از تروریسم دولتی در سوریه که به بهای جان ۳۸۰ هزار نفر تمام شده بازی با آتش است. به بهانه مبارزه با داعش٬ هدف قرار دادن مخالفان که از مشروعیت جامعه بین الملل برخوردارند بازی با آتش است. بهانه قرار دادن سرنگون شدن یک جنگنده برای نسبت دادن اتهام های غیرقابل قبول به ما هم بازی با آتش است.»

آقای اردوغان همچینین با رد اتهامات مسکو علیه آنکارا مبنی بر خرید نفت و گاز از گروه دولت اسلامی (داعش)٬ آن را شایعه خوانده و در مقابل شرکت های روسی و داعش را به فروش نفت به دولت سوریه متهم کرد.

همزمان دهها شهروند ترک روز جمعه با تجمع در خیابان های استانبول ضمن اعتراض به حملات هوایی روسیه به شهر لاذقیه٬ همبستگی خود را با ترکمان های سوریه نشان دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزرای امور خارجه سوریه و روسیه در مسکو دیدار کردند

آینده مناسبات تجاری روسیه و ترکیه در سایه فضای تنش آلود رهبران دو کشور

جنگ لفظی میان رهبران روسیه و ترکیه درپی تیرگی روابط دو کشور