تنش میان مسکو و آنکارا بالا گرفت

تنش میان مسکو و آنکارا بالا گرفت
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حمله جنگنده ترکیه به سوخو روسی که منجر به سقوط آن شد، اکنون به یک تنش دیپلماتیک میان دو کشور تبدیل شده است. یکی از خلبانان هواپیمای روسی در هنگام

آگهی

حمله جنگنده ترکیه به سوخو روسی که منجر به سقوط آن شد، اکنون به یک تنش دیپلماتیک میان دو کشور تبدیل شده است. یکی از خلبانان هواپیمای روسی در هنگام فرود با چتر به دست ترکمن های سوریه کشته شد. خلبان دوم روز چهارشنبه زنده پیدا شد و به حمیمیم، پایگاه هوایی اصلی روس ها در خاک سوریه منتقل شد. یکی از امدادگران روس نیز که با بالگرد برای نجات جان خلبانان رفته بودند، در حمله شورشیان ترکمن کشته شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفت: «مشکل اصلی فاجعه دیروز نیست، مشکل عمیق تر آن است که ما و دیگران می بینیم چگونه مقامات ترکیه سال هاست سیاست اسلامی کردن را در داخل کشور خود به پیش می برند.»

وی در جای دیگری تأکید کرد منظورش از «اسلامی کردن»، پشتیبانی کردن از گروه های تندرو اسلامی است.

ترکیه می گوید هواپیمای روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود. رئیس جمهوری این کشور، رجب طیب اردوغان گفت: «ترکیه به دنبال تنش، بحران و دشمنی نیست. ترکیه همواره طرف آشتی، دیپلماسی و گفتگو را گرفته است. ما همین رویکرد را ادامه خواهیم داد.»

از سوی دیگر، روسیه اعلام کرد سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ خود را در سوریه مستقر می کند.

جنگنده روسی ساعتی پیش از سقوط، مواضع شورشیان ترکمن را که علیه رژیم بشار اسد می جنگند، بمباران کرده بود. روسیه ادعای نقض حریم هوایی ترکیه را رد می کند. ناتو هم اعلام کرد هواپیمای روسی تنها به مدت چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شده و سپس از آن خارج شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا پس از افزایش تنش بین ترکیه و روسیه روابط تجاری دو کشور مختل خواهد شد؟

سرنگونی جنگنده روس؛ عناوین رسانه ها و روزنامه های ترکیه و روسیه

خلبان دوم سوخوی روسیه، زنده در سوریه پیدا شد