سعید پیوندی: وجود اردوهای مختلط در ایران واقعیت بیرونی ندارد

سعید پیوندی: وجود اردوهای مختلط در ایران واقعیت بیرونی ندارد
Copyright 
نگارش از Shirin Famili
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش رسانه ها، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دستور بررسی و جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی را داده است. این دستور رئیس جمهوری ایران یک هفته پس از سخنان آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه صادر شده است.

آقای خامنه ای روز بیستم آبانماه در دیدار با روسای دانشگاهها و مراکزعلمی و موسسات آموزشی گفته بود « برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه می گیرند و برای توجیه کار غلط می گویند دانشجویان باید شاد باشند.» اوهمچنین بر ضرورت «بصیرت» جوانان برای جلوگیری از «لغزش ها» اشاره کرده ودر ادامه افزوده است: «علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه ۸۸، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود.»

کمی پس از این سخنان آیت الله خامنه ای روز بیست و چهارم آبانماه، محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم با اشاره به «نگرانی های» آقای خامنه ای از جمله درباره اردوهای مختلط گفت که در بخشنامه ای به مسئولان دانشگاهها توصیه شده که اردوی مختلط نداشتنه باشند. او در عین حال گفت: «ما اردوی مختلط نداشتیم و نخواهیم داشت.»

با این وصف دو روز پس از سخنان وزیر علوم، مرکز اطلاع رسانی انقلاب اسلامی به نقل از محمدرضا مخبر درفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که حسن روحانی به این شورا ماموریت داده که « گزارش مستندی از مواردی که اتفاق افتاده آماده شود» و تذکر آیت الله خامنه ای پی گیری شود تا«حتما جلوی این موارد گرفته شود.»

دکتر سعید پیوندی استاد جامعه شناسی در دانشگاه پاریس و کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به رابطه قدرت و تنوع رابطه ای که بین حسن روحانی و آیت الله خامنه ای در شرایط فعلی وجود دارد، به یورو نیوز می گوید:« دستور آقای روحانی یک سیاست قابل تامل است. برای اینکه او بدون آنکه در مقابل حرفهای آقای خامنه ای بطور مثبت یا منفی واکنش نشان دهد، اول خواستار انجام تحقیق و روشن شدن ابعاد قضیه می شود، تا بعد داوری و قضاوت درباره آن انجام گیرد. از این نظر با توجه به وضعیت ایران من فکر می کنم این یک تصمیم هوشمندانه است. ضمن اینکه می توان این پرسش را مطرح کرد، در شرایطی که دانشگاههای ما با مشکلات متعدد و پرسش های بسیار اساسی در حوزه های علمی، کیفیت دانشگاهها ومسائل مشابه مواجه است، چرا و به چه دلیل چنین مسئله ای را آقای خامنه ای به این حد بزرگ می کند که تبدیل به مسئله ذهنی شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.»

برگزاری اردوهای مختلط در ایران طی بخشنامه ای که در سال ۱۳۸۲ به دانشگاهها ابلاغ شد، ممنوع است. اینگونه اردوها براساس گزارش ها از سال تحصیلی ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ کاملا لغو شده است.

با توجه به این مسئله درمورد اینکه حال چقدر مسئله برگزاری این اردوها واقعی و جدی است، سعید پیوندی، جامعه شناس می گوید:«من فکر می کنم وجود اردوهای مختلط به صورتی که مطرح می شود، واقعیت بیرونی ندارد. حضور دختران و پسران در یک محل به معنای آن است که آنها فعالیت های مشترکی را انجام می دهند ولی مختلط به آن مفهمومی که دراروپا یا جاهای دیگر وجود دارد، به هیچوجه نیست. حساسیت بیش از اندازه ای که در ایران مطرح می شود، ارتباطی با وضعیت جوانان ندارد. جوانان چه در دانشگاهها و در کلاس های درس و چه در خارج از آن و در محیط های اجتماعی با یکدیگر ارتباط دارند. بنابراین حضور همرمان آنها در اردوها یک امر بسیار عادی در زندگی امروزی جوانان ایران است.»

سعید پیوندی درادامه در باره علت واکنش به برگزاری این اردوها که عده ای از مسئولین هم منکر وجود آنها می شوند می گوید: «پرداختن به این صورت و بزرگ کردن آن به نوعی غیرمتعارف و غیر قابل فهم به معنای آن است که آقای حامنه ای و یا نیروهای اسلام گرای افراطی در دانشگاهها، تلاش دارند که مانع هر نوع اقدامی در جهت بازترشدن فضای دانشگاهها و قابل قبول شدن آن برای دانشجویان شوند و همچنین به آن محبوبیتی که احتمالا افرادی مثل آقای روحانی در میان جوانان و بخصوص دانشجویان بدست می آورند، پاسخ داده باشند. به همین دلیل من فکر می کنم این اقدام بیش از آن که یک پدیده مهم در دانشگاهها در شرایط فعلی را نشانه رفته باشد، اهداف سیاسی و ایدئولوژیک دارد و یک نوع برخورد با رئیس جمهور و وزیر علوم اوست.»

در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ کامران دانشجو وزیر علوم در دولت محمود احمدی نژاد هشدار داده بود که «اگردر دانشگاهی اردوی مختلط تشکیل شود به جد با آن برخورد می شود.» اما او در همان حال گفته بود «در صورتی که بازدید عده ای از دانشجویان از برخی سایت های علمی به صورت مختلط صورت بگیرد به این دلیل که بازدید علمی به حساب بیاید، مانعی ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟

گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند

مونا مهرجویی در مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش: به قول پدرم قاتلین میان ما هستند