مصاحبه اختصاصی یورونیوز با ملک عبدالله دوم پادشاه اُردن

مصاحبه اختصاصی یورونیوز با ملک عبدالله دوم پادشاه اُردن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اُردن، خانه صدهاهزار پناهنده ای است که از سوریه گریخته اند و در عین حال خطر تروریسم اسلامگرا در مرزهایش حاضر است. این کشور دوران سختی را از سر می

اُردن، خانه صدهاهزار پناهنده ای است که از سوریه گریخته اند و در عین حال خطر تروریسم اسلامگرا در مرزهایش حاضر است. این کشور دوران سختی را از سر می گذراند. ملک عبدالله دوم، پادشاه اُردن، در گزارشی ویژه درباره چالش های این کشور، با یورونیوز مصاحبه کرده است.

او در بخشی از سخنانش گفت: «درباره نبرد جهانی با تروریسم، مشکل جنگجویان خارجی، دامنگیر اروپاست. این مسأله ای است که ما از دو سال پیش خواهان صحبت درباره آن شده ایم. به باور من، این یک جنگ جهانی است؛ جنگ جهانی سوم با ابزاری دیگر. یکی کردن عملکردمان در سوریه، اجازه می دهد زیربنایی بسازیم تا با رویکردی جامع با این مساله روبرو شویم. بنابراین باید در این مسأله، دور هم جمع شویم و به هم کمک کنیم. فکر می کنم این هشداری است برای هماهنگ شدن. با درگیر شدن روسیه، حالا فرصتی پیش آمده است.»

وی در همین زمینه افزود: «من در طول پنج شش سال گذشته گفته ام که موسکو کلیدِ یافتن راه حل در سوریه است. عدم اعتماد زیادی بین شرق و غرب هست. متأسفانه هنوز، ذهنیت زندگی در دوران جنگ سرد وجود دارد. و همانطور که گفتم ما برای روبرویی با چالشِ این جنگ جهانی سوم، باید از این ذهنیت عبور کنیم.» پادشاه اُردن همچنین درباره بحران پناهندگان سوری در کشورش گفت: «اروپایی ها تازه دارند کمی از طعم چالش ما در چند سال گذشته را می چشند و ما واکنشِ اروپا را می بینیم، چون درصد کمی از این پناهندگان به سواحل شما رسیده اند… برای حل کردن مشکل، تقریبا به سالی سه میلیارد دلار کمک نیاز داریم و متأسفانه در سال گذشته، تنها ۲۸ درصد از کمک درخواستی مان را دریافت کردیم. کمک امسال چیزی حدود ۳۵ درصد (تقاضای ما) است. مابقی (هزینه مهاجران) را باید دولت اردن تأمین کند. بنابراین، سالانه تقریبا یک چهارم بودجه ما هزینه این کار می شود، نه فقط هزینه نگهداری پناهندگان بلکه هزینه تقویت زیربنایی. برای کشور کوچکی مثل ما که تلاش می کند با صندوق بین المللی پول همکاری کند، واقعاً چالش فوق العاده ای است و جامعه بین الملل ما را ناامید کرده است.

او درباره خطر تروریسم گفت: «این یک جنگ جهانی است؛ جنگ جهانی سوم. این جنگی است درون جهان اسلام و جنگی با غیرنظامیان، اما ما به تنهایی نمی توانیم از پس آن بربیاییم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بهای سنگین پذیرفتن پناهجویان سوری برای اردن

حامیان و مخالفان اسد در سوریه

پادشاه اردن: تغییر در رفتار ایران برای همه خوب است