اعتراض‌ آذری‌ زبانان ایران با وجود عذرخواهی مسئولان

اعتراض‌ آذری‌ زبانان ایران با وجود عذرخواهی مسئولان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عذرخواهی رسمی سازمان صدا و سیما به دلیل پخش یکی از قسمت‌های برنامه طنزی به نام «فیتیله»، سبب جلوگیری از ابراز خشم عده‌ای از آذری زبانان در شهرهای اردبیل، زنجان و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نشد.

اعتراض خیابانی روز دوشنبه در دست کم چهار شهر، منجر به مجروح شدن دو تن شد و شماری نیز توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور سعی در متفرق کردن معترضان کردند و برخی از گزارش‌ها حاکی است که یک خودروی نیروی انتظامی در تبریز نیز به آتش کشیده شد.

شمار بازداشت شدگان اعلام نشده و حسین اشتری، فرمانده ناجا گفته است: «متاسفانه تعدادی سودجو که قصد سوء استفاده از وضعیت را داشته و اقدام به انجام کارهای هنجار شکنانه کرده بودند از سوی پلیس مورد برخورد قرار گرفتند که البته این برخورد با سعه صدر و آرامش انجام شد.»

رحیم شهرتی فر، فرماندار تبریز پیش از آن اعلام کرده بود که برای برپایی تجمع مجوزی صادر نشده و با اشاره به عذرخواهی صدا و سیما تاکید کرده بود که این اقدام «ضرورتی» ندارد. پس از ناآرامی‌های دوشنبه شب، ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران به نقل از یکی از مقامات وزارت کشور و بدون ذکر نام خبر داد که این شورای امنیت وزارت کشور به صدا و سیما «تذکر لازم» را داده است.

برنامه طنر فیتیله که روز دوشنبه ۱۵ آبان از شبکه ۲ تلویزیون دولتی ایران پخش شد، برنامه‌ای ویژه کودکان است که در قسمتی از آن برای به نمایش درآوردن یک لطیفه، از واژه‌ها و لهجه آذری استفاده شده است.

عکس دانشجویان ارومیه ۱۸ آبان #فيتيله#تهران#ترك#تبريز#آذري#آذربايجان#ايرانpic.twitter.com/DnZPjdIxLc

— Maryam Moghadam (@Maryyam2015) November 10, 2015

در بیاینه سازمان صدا و سیما که یک روز پیش از درگیری‌های خیابانی منتشر شد آمده است: «با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی‌های مختلف سال‌های گذشته که از آن به عنوان برنامه‌ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی‌دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی‌های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنام فیتیله فعلا متوقف می‌شود.» همچنین در ادامه وعده داده شد که «مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می‌شود.»

محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز واکنش نشان داده و این قسمت از برنامه طنز فیتیله را محکوم کرده است.

پس از بالاگرفتن دامنه اعتراض‌ها، محمد مسلمی کارگردان و مجری، علی فروتن و حمید گلی از بازیگران و علی‎رضا آقایی تهیه کننده «فیتیله» روز سه شنبه از مردم آذربایجان عذرخواهی کردند. کارگردان فیتیله گفت: «خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه‌ام و گویش آذری داشته‌ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مسئله پیش آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می‌کنم.»

تجمع اعتراضی آذربيجان #اورمیه#فیتیله#عدالت_كجاست#آذربایجانpic.twitter.com/4vX9PBZcJ0

— لاله (@laleh140) November 9, 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا