اعضای یونسکو با عضویت کوزوو در این سازمان مخالفت کردند

اعضای یونسکو با عضویت کوزوو در این سازمان مخالفت کردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اعضای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد موسوم به یونسکو با اعطای عضویت کامل به کوزوو مخالفت کردند. این نهاد ماه گذشته میلادی موافقت کرد که عضویت

آگهی

اعضای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد موسوم به یونسکو با اعطای عضویت کامل به کوزوو مخالفت کردند.

این نهاد ماه گذشته میلادی موافقت کرد که عضویت کامل کوزوو را در این نهاد به رای بگذارد.

در کنار صربستان، روسیه هم در جلسه رای گیری مخالفت خود را اعلام کرد و از اعضای یونسکو خواست که علیه عضویت کوزوو رای بدهند.

دارکو تاناسکوویچ، نماینده صربستان در یونسکو می گوید: «به نظر من این اتفاق به نوعی ادای احترام به حقیقت بود. شاید گامی هرچند کوچک در جهت بهبود بخشیدن به وضعیت سازمانهای بین المللی و ارتباطات جهانی باشد.»

کوزوو برای عضویت در یونسکو به رای مثبت بیش از دوسوم اعضا نیاز داشت. اما از ۱۴۲ کشور عضو یونسکو، فقط نود و دو کشور به عضویت کوزوو رای مثبت دادند.

عاطفه یحیی آغا، رئیس جمهوری کوزوو از این اقدام اعضای یونسکو ناخشنود است و می گوید: «لغو عضویت کوزوو در سازمان یونسکو فرصت سوزی است. فرصتی که برای ارتقای ارزشهای سازمان یونسکو با عضویت کوزوو به این سازمان داده شده بود.»

از هفت سال قبل که کوزوو از صربستان اعلام استقلال کرد، صربستان، استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته است. آمریکا، بریتانیا و صد و نه کشور دیگر کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته اند. روسیه و چین از جمله کشورهایی هستند که در کنار صربستان، کوزوو را به عنوان کشوری مستقل شناسایی نکرده اند. کوزوو عضو سازمانهای بین المللی مهمی مثل بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و کمیته بین المللی المپیک است. درخواستهای عضویت کوزوو در سازمانهای بین المللی همواره با مخالفت سرسختانه صربستان همراه بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند

سفر بدون نیاز به روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان کوزوو اجرایی شد

تنش‌‌زایی صرب‌ها در کوزوو؛ ناتو یکصد نظامی بریتانیایی دیگر را به مرز گسیل کرد