تجمع مخالفان در اعتراض به سفر تفریحی جک استراو به اصفهان

تجمع مخالفان در اعتراض به سفر تفریحی جک استراو به اصفهان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا روز ۲۷ مهر وارد ایران شده است و روز دوم آبان پس از سفری به شهرهای یزد و شیراز، وارد اصفهان شد، اما سفر تفریحی وی با اعتراضات برخی مواجه شده است.

به‌دنبال سفر تفریحی آقای استراو به تهران، وزارت امور خارجه ایران در یک بیانیه رسمی اعلام کرده سفر او رسمی نیست و استراو در این سفر با هیچ‌یک از مقامات حکومتی دیدار نداشته و نخواهد داشت.

محمد کارشناس، نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان امروز دوشنبه چهارم آبان، با اشاره به اینکه جک استراو از طریق یک شرکت گردشگری وارد ایران شده است، اعلام کرد:‌ «وزیر اسبق امور خارجه انگلیس به عنوان یک شهروند عادی انگلیس و همانند سایر گردشگران خارجی به اصفهان سفر کرده و این سفر به صورت رسمی انجام نشده است».

این مقام وزارت امورخارجه با اعلام اینکه نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان از سفر جک استراو به این شهر بی‌اطلاع نبوده است گفت: «این نمایندگی سفر هریک از دیپلمات‌های سابق و فعلی کشورهای مختلف به اصفهان را رصد می‌کند و در جریان سفر آنها قرار می‌گیرد اما سفر جک استراو به اصفهان کاملا شخصی و غیررسمی انجام شده و این سیاستمدار انگلیسی در این سفر هیچ ملاقات رسمی نداشته و ندارد».

در همین حال و هم‌زمان با حضور آقای استراو در اصفهان، حدود ۱۰۰ نفر مقابل هتل عباسی و دانشگاه هنر این شهر تجمع کرده و نسبت به حضور وزیر خارجه پیشین بریتانیا اعتراض کردند.

این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها شعارهای «مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس» نوشته شده بود نسبت به حضور جک استراو در ایران اعتراض کردند.

امام جمعه شیراز نیز به حضور جک استراو در شهر شیراز اعتراض کرده و گفت: «چرا این فرد [جک استراو] در تاسوعای حسینی، گردشگری خود به شیراز را قرار داده و آیا مسئولان در این مورد پاسخی دارند؟»

احمد سالک، نماینده مجلس نیز این سفر را با برنامه‌ریزی دانسته و گفته است: «پیش‌بینی ما این است که این برنامه دقیقا بر اساس اهدافی است و آن اهداف به‌دنبال نفوذ در لایه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.»

وی علیرغم تایید توریستی بودن سفر استراو آن را بدون هدف ندانسته و اضافه کرده: «انگلستان استعمار پیر است و سابقه بسیار بدی در ارتباط با جمهوری اسلامی دارد، هیچ زمان قطعاً قابل اعتماد نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا