انتخابات لهستان؛ دوری یا نزدیکی به اندیشه های فاشیستی

انتخابات لهستان؛ دوری یا نزدیکی به اندیشه های فاشیستی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی بنا بر نظرسنجی های صورت گرفته در لهستان، حزب راست محافظه کار «قانون و عدالت» بیشترین آراء را در انتخابات پارلمانی یکشنبه ۲۵ اکتبر (۳

آگهی

گزارش تفصیلی

بنا بر نظرسنجی های صورت گرفته در لهستان، حزب راست محافظه کار «قانون و عدالت» بیشترین آراء را در انتخابات پارلمانی یکشنبه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) به دست خواهد آورد و به این ترتیب خانم بئاتا شِدووا به احتمال زیاد، نخست وزیر لهستان خواهد شد.

بحث مهاجرت از موضوعات داغ محافل انتخاباتی محسوب می شود، سیاستی که خانم شدووای ۵۲ ساله بشدت با آن مخالف است و اعضای قدیمی اتحادیه اروپا را متهم می کند که اعضای جدید و فقیرتر را مجبور به پذیرش مهاجران می کنند.

اما رادیکال تر از خانم شدووا در این زمینه، یاروسواف کاچینسکی، نخست وزیر پیشین لهستان و رئیس حزب «قانون و عدالت» است که به مخالفت با سیاست پذیرش مهاجران پرداخته است.

آقای کاچینسکی اخیرا در یکی از سخنرانی هایش اعلام کرد مهاجران حامل «بیماریهای خطرناک» هستند. او گفت: «ما هم اکنون شاهد ظهور بیماریهای خطرناکی هستیم که برای مدتی طولانی در اروپا دیده نشده بود، بیماریهایی مانند وبا در یونان و اسهال خونی در وین. برخی حتی صحبت از بیماریهایی بسیار خطرناکتر می کنند. باید به موضوع تفاوت مکانهای جغرافیایی توجه داشت که باعث می شود گاه انگلها و تک یاخته هایی که در مکانی دیگر خطری ندارند در جایی دیگر خطرآفرین شوند.»

به این ترتیب چشم انداز ورود هزاران مهاجر به لهستان بویژه احتمال وجود اسلامگرایان افراطی در میان آنها، فرصتی برای برخی نامزدهای انتخابات فراهم آورده تا با هشدار دادن نسبت به ورود مهاجران، وعده حمایت از لهستانی ها را سردهند و با سیاستهای رئیس جمهوری جدید این کشور که او نیز متعلق به حزب «قانون و عدالت» است، همراه شوند.

آندرج دودا، رئیس جمهوری این کشور به همراه دیگر روسای جمهور کشورهای اروپای مرکزی، در نهم اکتبر (۱۷ مهر) از اتحادیه اروپا خواست تا سیاست موثری را در قبال جریان ورود مهاجران به این قاره در پیش گیرد. پیش از این نیز در ماه سپتامبر، چهار کشور عضو بلوک کمونیستی سابق، یعنی جمهوریهای چک، اسلواکی، رومانی و مجارستان با طرح اتحادیه اروپا مبنی بر تعیین سهمیه و اسکان ۱۲۰ هزار مهاجر در ۲۸ کشور عضو اتحادیه مخالفت کرده بودند.

آقای دودا از زمان پیروزی در انتخابات ماه مه تا کنون، همواره در حوزه سیاست خارجی بر دو موضوع مهاجران و همچنین تهدیدات روسیه در اروپای شرقی تاکید داشته است. او خواهان آن است که نیروهای ناتو بطور دائم در شرق اروپا مستقر شوند تا بتوانند مانع تعرض روسیه به این مناطق شوند، امری که باعث می شود حضور ایالات متحده آمریکا نیز در شرق اروپا پررنگ تر شود. لهستان می گوید مانند دیگر کشورهای حوزه دریای بالتیک، آموزش شبه نظامیان داوطلب را شروع کرده تا در صورت وقوع حوادثی مشابه اوکراین، توانایی مقابله با روسیه را داشته باشند.

به این ترتیب به نظر می رسد با پیروزی حزب «قانون و عدالت» در انتخابات پیش رو، روزهای سخت تری در انتظار مهاجران باشد و پیچیدگی بیشتری در رابطۀ میان اتحادیه اروپا و روسیه دیده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند