مفتی اعظم عربستان سعودی حادثۀ مکه را "خواست خدا" خواند

مفتی اعظم عربستان سعودی حادثۀ مکه را "خواست خدا" خواند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سه روز پس از وقوع حادثه مرگبار منا که منجر به مرگ دست کم ۷۱۷ نفر شد شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان سعودی اعلام کرد مرگ زائران در مناسک

آگهی

سه روز پس از وقوع حادثه مرگبار منا که منجر به مرگ دست کم ۷۱۷ نفر شد شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی عربستان سعودی اعلام کرد مرگ زائران در مناسک رمی جمرات، خواست خدا بوده است. او همچنین تاکید کرد که ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی، مسئولیتی در قبال این حادثه ندارد.

سراج الدین عبد الستار، یک زائر مصری می گوید: «من برای قربانیان دعا می کنم تا به شهدا بپیوندند و به خانواده هایشان تسلیت می گویم. می خواهم به خانواده هایشان بگویم آنها بیهوده نمرده اند، این خواست خدا بود.»

این سخنان درحالی مطرح می شود که کشور ایران، عملکرد عربستان سعودی و نحوه مدیریت مناسک حج توسط آنها را زیر سوال برده است.

در این حادثه که روز پنجشنبه دوم مهر روی داد ۱۳۳ زائر ایرانی نیز کشته، ۹۹ نفر مجروح و ۳۵۴ ایرانی ناپدید شدند. در میان ناپدیدشدگان نام غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان نیز دیده می شود.

در اعتراض به حادثه مکه روز جمعه در تهران، پایتخت ایران و بسیاری از شهرهای این کشور بسیاری از منتقدان به سوء مدیریت دولت عربستان سعودی به خیابانها آمدند.

سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران اعلام کرده است حادثه مکه را نباید تحت عنوان بی کفایتی و بی تدبیری مطرح کرد بلکه یک جنایت است زیرا آل سعود موظف به تامین امنیت جان زائران خانه خداست. او همچنین تاکید کرده که دادستانی کل کشور از دولت عربستان می خواهد مسببان اصلی این حادثه محاکمه شوند و اگر این قضیه رسیدگی نشود، ایران از طریق مجامع و دادگاه های بین المللی پرونده این حادثه را پیگیری خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه عربستان خواستار تحقیقات بیشتر درباره فاجعه منا شد

شمار تلفات جانی حادثه حج در عربستان از ۷۰۰ نفر گذشت

عربستان امسال نیز شاهد بزرگترین گردهمایی مسلمانان جهان است