پروشنکو؛ راضی از توقف گلوله باران، نگران از تحقق کامل توافقنامه مینسک

پروشنکو؛ راضی از توقف گلوله باران، نگران از تحقق کامل توافقنامه مینسک
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین می گوید توافقنامه آتش بس صلح کی یف با جدایی طلبان این کشور باید تا اواخر سال جاری بطور کامل اجراء شود. وی روز جمعه

آگهی

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین می گوید توافقنامه آتش بس صلح کی یف با جدایی طلبان این کشور باید تا اواخر سال جاری بطور کامل اجراء شود.

وی روز جمعه در دوازدهمین کنفرانس سالانه استراتژی اروپایی موسوم به یالتا در کی یف، پایتخت، ضمن اشاره تلویحی به پی گیری و پافشاری اش بر خروج نیروهای روس از خاک کشورش، از توقف واقعی تبادل آتش و گلوله باران در طول ۱۸ ماه اخیر در کشورش خبر داد.

آقای پروشنکو گفت برای اولین بار «آتش بس بمدت دو هفته دوام داشته است و دیگر فقط یک رویا نیست.» وی در عین حال ضمن ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به «ناتوانی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در دسترسی به مناطق مرزی» افزود:«ما عمیقا نگرانیم چرا که سلاح های سنگین [شورشیان] جایی که می باید مستقر نیستند.»

غرب و کی یف روسیه را به حمایت تسلیحاتی از جدایی طلبان و حضور نظامی در خاک و مرزهای شرقی اوکراین متهم می کنند، اتهامی که مسکو همواره آن را رد می کند.

ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز از کی یف می گوید:«پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قادر خواهند بود در ۲ اکتبر رو در رو در پاریس جایی که رهبران گروه موسوم به ‘نورماندی چهار’ دیدار می کنند، در خصوص اجرای جامع تر توافقنامه مینسک گفتگو کنند.»

کنفرانس یالتا پیش تر در شهر یالتا در شبه جزیره کریمۀ اوکراین برگزار می شد. روسیه سال گذشته میلادی شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

حملات شدید روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین؛ مسکو: پاسخی به اقدامات خرابکارانه کی‌یف بود

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند