مـأمور مخفی فرانسوی به خاطر بمبگذاری در کشتی عذرخواهی کرد

مـأمور مخفی فرانسوی به خاطر بمبگذاری در کشتی عذرخواهی کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک مأمور مخفی بازنشسته فرانسوی به خاطر کارگذاری بمبی در یک کشتی عذر خواهی کرد. ژان – لوک کیستر و همکارانش در سال ۱۹۸۵ بمبی را در یک کشتی حامل فعالان

آگهی

یک مأمور مخفی بازنشسته فرانسوی به خاطر کارگذاری بمبی در یک کشتی عذر خواهی کرد. ژان – لوک کیستر و همکارانش در سال ۱۹۸۵ بمبی را در یک کشتی حامل فعالان محیط زیست در بندر اوکلند، در زلاند نو، کار گذاشتند که به کشته شدن یک عکاس خبری منجر شد. هدف آنان جلوگیری از اقدامات فعالان محیط زیست در اعتراض به آزمایش های اتمی فرانسه در اقیانوس آرام بود.

کیستر روز یکشنبه، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در زلاند نو، از نقش خود در این واقعه ابراز تأسف کرده، و با این حال ادعا کرد که هدف او و همکارانش فقط غرق کردن کشتی بوده و قصد آسیب رساندن به هیچ فردی را نداشته اند.

او در ادامه انگشت اتهام خود را به سمت مقامات ارشد فرانسه، به ویژه فرانسوا میتران، رئیس جمهوری وقت نشانه گرفت، و مسئولیت اصلی این اقدام را متوجه او دانست. او گفت: «در فرانسه، رئیس جمهوری فرمانده کل نیروهای نظامی است. آن اتفاق می توانست یک واترگیت فرانسوی شود.»

به دنبال مرگ فرناندو پریرا بر اثر این بمبگذاری در کشتی موسوم به «مبارز رنگین کمانی»، دو مأمور فرانسوی به اتهام سوءقصد و خرابکاری دستگیر و به حبس محکوم شدند. شارل ارنو، وزیر دفاع فرانسه نیز مجبور به استعفا شد. اما به عقیده بسیاری از افرادی که پیامدهای این واقعه را دنبال کرده اند، عدالت در این باره هنوز به اجرا در نیامده است.

بانی مک دایارمید، مدیر اجرایی سازمان «صلح سبز» در زلاند نو، می گوید: «به شخصه خوشحال ام که یک نفر به خاطر آن اقدام مفتضحانه عذرخواهی کرد. اما بعد سی سال، هنوز هیچکس به جرم قتل فرناندو (پریرا) مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است. نیمه شب بمب بزرگی در کناره کشتی کار گذاشتند، جایی که افراد زیادی خوابیده بودند. مأموران می دانستند که افراد زیادی سوار کشتی شده اند. هنوز اطلاعات اشتباه و دروغ های زیادی درباره این ماجرا گفته می شود.»

کیستر در زمان حمله به کشتی فعالان صلح سبز با درجه سروانی در یک سازمان امنیتی وابسته به ارتش فرانسه خدمت می کرد و فرماندهی گروه حمله به «مبارز رنگین کمانی» را بر عهده داشت. او پانزده سال پیش بازنشسته شد.

در عین حال، به گفته جان کی، نخست وزیر زلاند نو، مصاحبه کیستر و اظهاراتش درباره این پرونده به اقدامات قانونی تازه ای علیه او یا دیگر متهمان پرونده منجر نخواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند