ابولا در غرب آفریقا ریشه کن می شود

ابولا در غرب آفریقا ریشه کن می شود
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیماری ابولا تا پایان سال جاری میلادی در غرب آفریقا ریشه کن خواهد شد. ابولا در گینه هنوز کاملا از بین نرفته اما تعداد

آگهی

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیماری ابولا تا پایان سال جاری میلادی در غرب آفریقا ریشه کن خواهد شد. ابولا در گینه هنوز کاملا از بین نرفته اما تعداد گزارش های مربوط به مبتلایان به این بیماری از بیست تا سی مورد به دو تا سه مورد در هفته رسیده است.

در این میان، یک خبر خوش تمام کشور سیرالئون را به وجد آورد: روز دوشنبه در این کشور، آخرین فرد مبتلا به ابولا پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شد و از آن زمان تا کنون هیچ مورد جدیدی از ابتلا به این بیماری گزارش نشده است.

در لیبریا نیز اگر تا پایان هفته آینده موردی گزارش نشود، ریشه کنی بیماری همه گیر ابولا رسما اعلام خواهد شد. در عین حال مارگارت هاریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سیرالئون باید تا ماه اکتبر هم چنان از وجود ویروس ابولا در امان باشد تا بتوانیم ریشه کنی آن را اعلام کنیم.

بیماری واگیردار ابولا به مدت ۱۸ ماه در غرب آفریقا دامان ۲۸ هزار نفر را گرفت و بیش از یک سوم این تعداد را به کام مرگ کشاند.

دکتر هاریس گفت: «در سیرالئون این موفقیت را جشن می گیرند ولی آنها هم مثل ما به هوش هستند زیرا کار هنوز تمام نشده است. در واقع همان گونه که رئیس جمهوری این کشور گفت، آنها یکی از مراحل در مسیر موفقیت را جشن می گیرند. هنوز راه درازی در پیش است و رئیس جمهور هم تأکید کرد که سه ماه دیگر باید هشیار بمانیم چون موارد ابتلا هنوز در منطقه وجود دارد.»

خانم هاریس افزود که سازمان بهداشت جهانی برای ممانعت کامل از سرایت ویروس ابولا تا پایان سال جاری میلادی تلاش می کند.

او اضافه کرد: «رهایی کامل از ابولا خیلی دشوار است، زیرا این از همه مواردی که در گذشته دیده ایم بزرگ تر و پیچیده تر است. ویروس در بدن فرد میزبان مقاومت می کند، بنابراین منتقل نمی شود. ولی ما می دانیم که ابولا در محیط وجود دارد. جلوگیری از انتقال ویروس و تأیید این که فرد مبتلا به ابولا نیست، کاری است که قابل انجام است، اما گفتن این که از نبود ابولا در یک جمعیت انسانی اطمینان داریم، کار ساده ای نیست.»

سیرالئون نخستین مورد ابتلا به ابولا را در ماه مه ۲۰۱۴ گزارش کرد و از آن زمان تا کنون بیشترین تعداد از موارد ابتلا در منطقه را ثبت کرده است، گرچه در کشور همسایه اش لیبریا موارد مرگ و میر بیشتری گزارش شد.

آخرین نفری که مورد ابتلا او در این کشور گزارش شد، زنی به نام آداما سانکوه ۳۵ ساله بود که به درمان خوب جواب داد. نتیجه آخرین آزمایش او در روز یکشنبه منفی بود و یک روز بعد از آن از بیمارستان مرخص شد. به همین مناسبت مراسم جشنی نیز در این کشور با حضور رئیس جمهوری بای کوروما برگزار شد.

پرسنل و بیماران نجات یافته در بیمارستان بین المللی در شهر ماکنی واقع در ۱۴۰ کیلومتری شرق پایتخت، فری تاون، از رئیس جمهوری تشکر کردند.

در دوره ای که ابولا انتشار یافته بود، برای مدتی کنترل و دوباره فراگیر شد. در ماه مه لیبریا اعلام کرد که از خطر ابولا در امان است، اما موج جدیدی از ابتلا به بیماری نزدیک دو ماه بعد از آن در این کشور گزارش شد.

واکنش به ریشه کنی ابولا در شبکه های اجتماعی

دکتر ژوان لیو، رئیس پزشکان بدون مرز می گوید که جنگ با ابولا هنوز به طور کامل پایان نیافته است:

"Attention : la lutte contre #Ebola n’est pas finie" @JoanneLiu_MSF présidente de @MSFhttp://t.co/JonimLLeehpic.twitter.com/Dlp4EIFlh6

— MSF France (@MSF_france) 21 Août 2015

و این هم دو توییت از «چارلی چارلی وان»، حساب کاربری شخصی فرمانده نظامی بریتانیا که می گوید به دولت سیرالئون در مبارزه با ابولا کمک می کند:

Moment of discharge from ETC. Is AS the final ebola case in Sierra Leone? Countdown to 0+42 starts now. #EndEbolapic.twitter.com/SGKihb6ces

— Charlie Charlie One (@CJIATF) 24 Août 2015

Today is Zero+1. 41 days to #EbolaFree. But still need to rebuild lives, families & communities shattered by ebola. pic.twitter.com/OTzW0ZmdYe

— Charlie Charlie One (@CJIATF) 25 Août 2015

چهار توییت دیگر در همین زمینه از تیم پزشکی بین المللی:

Today we release the last confirmed #Ebola patient from @IMC_UK ETU, which means today there are zero confirmed cases in all Sierra Leone.

— Josh Harris (@Jose_Harris) 24 Août 2015

There are now no Ebola positive cases in Sierra Leone. Last patient going home from Mateneh ETC tomorrow @IMC_Worldwide@DFID_UK

— sBill Boyes (@BoyesIMC) 23 Août 2015

A huge thanks to all the #NHSvolunteers & national staff who worked toward #ReachingZero#Ebola in #SierraLeonepic.twitter.com/AxqWddoUgW

— IMC UK (@IMC_UK) 25 Août 2015

Team 8 from @phe_uk & #nhs at our #ReachingZero event - hi to their colleagues in #SierraLeonepic.twitter.com/FCg7bDfES5

— IMC UK (@IMC_UK) 25 Août 2015

و یک توییت از یک پزشک:

Incredible feeling to be leaving SL tomorrow, on the day 0+42 countdown to #zerocases starts. Massive step for Sierra Leone.

— Daniel Cooper (@drdjcooper) 23 Août 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از یک میلیارد انسان در معرض «همه‌گیری» چاقی قرار دارند

«درک 'وضعیت جهنمی' غزه آسان نیست»؛ دیوان لاهه رای خود را صادر می‌کند

هشدار سازمان بهداشت جهانی: ابتلا به سرخک در اروپا سال ۲۰۲۳ به نسبت سال قبل ۳۰ برابر افزایش داشت