سعید مرتضوی از اتهامات پرونده کهریزک تبرئه شد

سعید مرتضوی از اتهامات پرونده کهریزک تبرئه شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و رئیس پیشین سازمان تامین اجتماعی ایران از دو اتهام معاونت در قتل و ارائه گزارش خلاف واقع در جریان پرونده بازداشتگاه کهریزک تبرئه و در پرونده تخلفات مالی در زمان سرپرستی و ریاست بر سازمان تامین اجتماعی به زندان و رد مال محکوم شد.

آقای مرتضوی به دلیل دستور انتقال گروهی از بازداشت شدگان تظاهرات ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ به بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک و مرگ سه تن از دستگیرشدگان در این محل، در سال ۱۳۹۳ توسط دادگاه انتظامی قضات به انفصال دائم از خدمات قضایی، ۵ سال انفصال از خدمات دولتی و پرداخت ۲۰۰هزار تومان جزای نقدی بابت ارائه گزارش خلاف واقع محکوم شد. با این حال، همان مرجع قضایی، سعید مرتضوی را از اتهام معاونت در قتل کشته شدگان این بازداشتگاه تبرئه کرد. دیوان عالی کشور، متعاقبا به حکم این دادگاه درباره گزارش خلاف واقع ایراد گرفت.

با اعتراض خانواده محسن روح الامینی، یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، رسیدگی به این پرونده به همان شعبه رسیدگی کننده به پرونده تخلفات مالی آقای مرتضوی واگذار شد.

آقای محمدحسین آقاسی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در مصاحبه با یورونیوز درباره حکم برائت آقای مرتضوی گفت: «درباره پرونده کهریزک، این محل بازداشتگاه رسمی نبوده و برای نگهداری اراذل و اوباش بوده است. اعزام به چنین بازداشتگاه هایی تخلف انضباطی و قابل تعقیب است. وی را تعقیب کردند و او، قاضی دهنوی، معروف به حداد و حیدرپور، دادیار دادگاه انقلاب محکومیت هایی گرفتند از جمله انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال موقت از خدمات دولتی. به نظر من به عنوان وکیل دادگستری متهم کردن آقای مرتضوی به عنوان مشارکت، مباشرت یا معاونت در قتل ممکن نیست. چون اعزام این افراد به بازداشتگاه یک مساله است و قتل آن ها در آن محل یک بحث دیگر است. قتل بازداشت شدگان، توسط افراد حاضر در زندان صورت گرفته است.»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع «آگاه»، شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران آقای مرتضوی را در رابطه با پرونده شکایت سازمان تامین اجتماعی مجرم شناخته و به رد ۴۶ میلیون تومان و یک سال حبس محکوم کرده است که شش ماه آن تعلیقی است.

آقای آقاسی درباره میزان محکومیت سعید مرتضوی در جریان پرونده تخلف مالی در سازمان تامین اجتماعی به یورونیوزگفت: «ایشان مرتکب اعمال مجرمانه ای شده که باعث تضییع حقوق عامه شده و نه صرفا حقوق یک نهاد دولتی. وی قراردادی را با بابک زنجانی منعقد می کند که بر اساس آن در ازای دریافت چکی به مبلغ بسیار کلان، قرار می شود تعداد زیادی از شرکت های متعلق به سازمان تامین اجتماعی را در اختیار آقای زنجانی قرار دهد. اما این قرارداد عملی نمی شود و به همین دلیل هم دادگاه هم اکنون وی را به مجازات سنگینی محکوم نکرده است. با این حال آقای مرتضوی با ترک تشریفات قانونی این کار را انجام داده است که خود نشانگر سوء نیت وی برای تبانی به منظور حیف و میل اموال عمومی بوده است. با این حال میزان محکومیت حبس قید شده در حکم دادگاه آنهم برای فردی که جرایم دیگری هم به وی منتسب است، بسیار سبک به نظر می رسد. با این حال با توجه به موازین قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، قاضی می تواند تخفیف هایی را برای محکوم در نظر بگیرد. شاید مقام قضایی رسیدگی کننده به این پرونده، خدمات قابل توجه آقای مرتضوی به نظام را به عنوان یکی از کیفیات مخففه در نظر گرفته و مجازات وی را کاهش داده باشد. البته از یاد نباید برد که سعید مرتضوی مدتها قاضی بوده و یکی از همکاران وی به پرونده اش رسیدگی کرده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود