واشنگتن یا لندن: کدامیک نرخ بهره را زودتر افزایش خواهد داد؟

واشنگتن یا لندن: کدامیک نرخ بهره را زودتر افزایش خواهد داد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در برنامه این هفته «مجله بازرگانی خاورمیانه» به موضوع نرخ بهره در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پرداخته ایم. همچنین به انتظارات مصریها از کانال سوئز

آگهی

در برنامه این هفته «مجله بازرگانی خاورمیانه» به موضوع نرخ بهره در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پرداخته ایم. همچنین به انتظارات مصریها از کانال سوئز جدید نگاهی داشته ایم.

زمزمه های افزایش نرخ بهره در واشنگتن و لندن

از اواخر سال گذشته میلادی، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا یا همان «فدرال رزرو» بارها از قصد خود برای افزایش نرخ بهره سخن گفته است اما بطور روشن اعلام نکرده که چه زمانی این کار را انجام خواهد داد.

در بریتانیا نیز همین داستان تکرار شده است. به نظر می رسد مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان نیز قصد دارد سیاستی مشابه سیاست جانت یلن، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا را در پیش بگیرد.

نشانه های رسمی و داده های اقتصادی، هر دو پیش بینی می کنند که نرخ بهره در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا افزایش یابد. همه در انتظار اتخاذ تصمیم جدیدی در این باره هستند. اما کدام کشور شرایط بهتری برای انجام این کار را دارد و زودتر اقدام خواهد کرد؟ بانک انگلستان یا فدرال رزرو آمریکا؟

کمیته سیاستهای پولی بانک انگلستان اخیرا سرمایه گذاران را با حفظ نرخ بهره در همان میزان ۰.۵ درصد شگفت زده کرد. این تصمیم نشان داد اعضای کمیته سیاستهای پولی این نهاد هیچ عجله ای برای افزایش نرخ بهره ندارند. نرخ بهره ۰.۵ درصد از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون تغییر نکرده است. مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان اعلام کرد که این نهاد نمی تواند زمان خاصی را برای اتخاذ این تصمیم اعلام کند و تصمیم گیری در این باره بستگی به سطح توسعه اقتصادی و داده های آماری دارد.

این دقیقا همان چیزی است که جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن گذشته گفت و تاکید کرد که موضوع افزایش نرخ بهره بستگی به شرایط بازار و داده های اقتصادی دارد.

در هر دوی این کشورها نرخ تورم پایین است. این نرخ در ایالات متحده آمریکا ۰.۲ درصد و در بریتانیا صفر درصد است. تحلیلگران اقتصادی می گویند که با توجه به آخرین گزارش وضعیت اشتغال (نرخ بیکاری) در آمریکا، این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی این کشور در ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش دهد. البته این موضوع همچنان در حد یک احتمال باقی مانده، زیرا نیاز به شواهد بیشتری است.

کدام نهاد برای افزایش نرخ بهره زودتر اقدام خواهد کرد؟

برای آگاهی بیشتر خبرنگار یورونیوز با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی از ابوظبی گفتگو کرده است.

یورونیوز: در موضوع افزایش نرخ بهره، بانک مرکزی انگلستان رفتاری مشابه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا داشته است و هیچکدام از آنها به وضوح درباره زمان این افزایش صحبت نکرده اند. به نظر شما کدامیک زودتر اقدام خواهد کرد و کدامیک توانایی بیشتری برای اتخاذ چنین تصمیمی دارد؟

نورالدین الحموری: «کمی زود است که بخواهیم درباره افزایش نرخ بهره توسط هر یک از این بانکها صحبت کنیم. سال گذشته بانک مرکزی آمریکا به جهان قول داد که طی دو نشستی که ابتدای سال جدید برگزار خواهد کرد درباره افزایش نرخ بهره تصمیم گیری کند. گفتگو در این باره در نشست ماه مارس آغاز شد اما تصمیم گیری به ماه ژوئن و درنهایت سپتامبر موکول شد. اکنون این احتمال وجود دارد که یک بار دیگر نیز تصمیم گیری از ماه سپتامبر به دسامبر و حتی شاید به سال دیگر به تعویق بیفتد. احتمالا در بریتانیا، بانک انگلستان شفاف تر از بانک مرکزی آمریکا عمل می کند و این چیزی است که با توجه به آخرین نشست و آخرین اظهارات می توان حدس زد. برای افزایش نرخ بهره، عامل کلیدی نرخ تورم است. نرخ تورم در حال حاضر بسیار پایین است و با توجه به کاهش قیمت نفت احتمال می رود این نرخ همچنان پایین باقی بماند. بنابراین، بانک انگلستان در بهترین شکل ممکن، نرخ بهره را قبل از فدرال رزرو آمریکا افزایش خواهد داد. با این حال، این سوال باقی می ماند که آیا برای اینکه بانکها بتوانند نرخ بهره را افزایش دهند تورم افزایش خواهد یافت یا خیر.»

یورونیوز: هفته گذشته ما به این نکته اشاره کردیم که پوند استرلینگ همچنان ارز قوی باقی خواهد ماند. آیا فکر می کنید که بازارها با توجه به پیش بینی افزایش نرخ بهره، به تحکیم قدرت پوند استرلینگ خواهند پرداخت؟ مانند سناریویی که برای دلار تکرار شد؟

نورالدین الحموری: «نه در حال حاضر. پوند بریتانیا طی سه هفته اخیر نشان داد که از ثبات قابل توجهی برخوردار است. پوند بریتانیا در برابر دلار آمریکا در محدوده ای بین۱ دلار و۵۳ سنت تا ۱ دلار و ۵۷ سنت نوسان یافت. این، ثبات قدرت پول رایج بریتانیا را نسبت به دیگر ارزهای جهانی نشان می دهد. در حالیکه مثلا ارزش یورو در برابر دلار آمریکا کاهش یافت. بانک انگلستان اعلام کرد که افزایش نرخ بهره بستگی به داده های اقتصادی دارد که به این معنی است که داده های کلان اقتصادی تاثیر قابل توجهی بر بازار و ارزش پوند استرلینگ دارند. تاثیر این داده ها بیش از هر زمان دیگری است زیرا با نمایش چهره مثبتی از بریتانیا، به سرمایه گذاران و معامله گران اجازه خواهد داد با قیمت گذاریها به تحکیم بیشتر پوند بپردازند؛ چیزی که امسال درباره دلار ایالات متحده امریکا نیز رخ داد.»

امیدها به کانال سوئز جدید

برنامه بلند پروازانه مصر در گسترش کانال سوئز، با افتتاح رسمی آن تحقق یافت. با این وجود این مراسم بزرگ را می توان تنها شروع یک چالش بزرگ خواند. اکنون هر دو بخش عمومی و خصوصی باید به سختی کار کنند تا پروژه های سرمایه گذاری در اطراف کانال سوئز را اجرایی کنند.

بسیاری از کارشناسان می پرسند چگونه قرار است حدود ۸ میلیارد دلار بودجه ای که صرف ساخت کانال شده، با سودآوری های کانال بازگردد. به مدت دوازده ماه، حدود ۴۰۰ شرکت خصوصی و ۲۵ هزار کارگر در شهر اسماعیلیه در کنار کانال سوئز برای ساخت آن بسیج شده بودند. آنها کانال جدیدی به طول ۳۵ کیلومتر و پهنا و عمق ۳۷ کیلومتر ساختند.

گفته می شود با ساخت این کانال، ظرفیت روزانه آبراهه سوئز از ۴۹ کشتی به ۹۷ کشتی افزایش می یابد. درآمد حاصل از این کانال نیز دو برابر خواهد شد و در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۳.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. بر اساس برآوردهای رسمی، انتظار می رود اجرای پروژه های مختلف در اطراف این کانال، حدود یک میلیون شغل ایجاد کند و البته این کارآفرینی ها بستگی به جذب سرمایه گذاران دارد تا به این منطقه آمده و به ساخت کارخانه بپردازند و زیرساختهای لازم را برای توسعه مناطق صنعتی اطراف کانال بوجود آورند.

آگهی

هم اکنون میلیونها مصری در کشوری که بیش از ۲۰ درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می کنند، به این پروژه بزرگ چشم دوخته اند تا در آینده رونق اقتصادی را در این کشور مشاهده کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک