حکم جیسون رضائیان هفته آینده اعلام می شود

حکم جیسون رضائیان هفته آینده اعلام می شود
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گفتگو با برادر جیسون رضائیان

خبرنگار روزنامه انگلیسی زبان واشینگتن پست که بیش از یک سال از زندانی شدنش در تهران می‌گذرد روز دوشنبه در چهارمین جلسه غیرعلنی رسیدگی به اتهاماتش حاضر شد. لیلا احسن، وکیل مدافع جیسیون رضائیان احتمال داده است که حکم دادگاه هفته آینده اعلام شود. وکیل وی به فارس گفت: «من بخشی از دفاعیات را شفاهی ارائه کردم و آن بخشی را که فرصت دفاعش پیش نیامد به صورت مکتوب لایحه‌ای را تقدیم دادگاه کردم.»

این جلسه محاکمه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و به ریاست ابوالقاسم صلواتی برپا شد. قاضی پرونده این متهم که پس از بازداشت‌های گسترده سال ۱۳۸۸ در رابطه با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به شهرت رسید، به دلیل اعمال نقض حقوق شهروندان ایران، از سوی اتحادیه اروپا مشمول تحریم سفر است. پیش از این، محمد صالح نیکبخت از وکلای سر‌شناس دادگستری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خبر داده بود که با درخواست وکالت او برای این پرونده موافقت نشده است.

رضائیان به همراه همسرش یگانه صالحی که او نیز خبرنگار یک رسانه خارجی در امارات متحده عربی است و دو تن دیگر، ۳۱ تیر سال ۱۳۹۳ بازداشت شد. همسر وی سه ماه پس از این بازداشت به قید وثیقه آزاد شد ولی همچنان اجازه خروج از کشور را ندارد.

بازداشت خبرنگار واشینگتن پست در تهران در بحبوحه مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی بر سر پرونده فعالیت‌های اتمی، با واکنش سازمان دیده‌بان حقوق بشر و وزارت امورخارجه آمریکا رو به رو شد.

رسانه‌های جناح تندرو در ایران تلاش کردند تا بازداشت این خبرنگار را پیش از روشن شدن اتهامات و بررسی آن، به عنوان کشف سرنخی از یک پرونده قطور امنیتی مطرح کنند. خبرگزاری نیمه رسمی فارس نزدیک به سپاه پاسداران تا آنجا پیش رفت که به تسلط رضائیان به زبان انگلیسی اشاره کرد. فارس ۲۳ فروردین در مطلبی با عنوان «ابعاد جدیدی از ارتباط جیسون رضائیان با سیا» نوشت: «جیسون خیلی خوب انگلیسی می‌خواند و می‌نوشت.» این در حالی است که رضائیان متولد کالیفرنیا و بزرگ شده در ایالات متحده آمریکا است.

اتهامات مطرح شده علیه این خبرنگار که دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی است «جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان می‌شود.

علی رضائیان: وقت بازگشت جیسون به خانه است

ساعتی پس از اعلام پایان چهارمین جلسه دادگاه، گفتگوی کوتاهی داشتیم با علی رضائیان برادر وی که در نیویورک اقامت دارد. از وی پرسیدیم که آیا از زمان دقیق اعلام حکم اطلاع دارد؟ وی پاسخ داد: «پیش بینی می‌کنیم که طی هفت روز آینده حکم اعلام شود. تاکنون هیچ شواهد و مدارکی علیه جیسون و در رابطه با اتهامات ارایه نشده است. اکنون فقط ما باید منتظر اعلام حکم باشیم. آنچه که ما متوجه شده‌ایم برپایه خواندن نقل قول‌هایی از وکیل ایرانی بوده است. گفته شده که آن‌ها باید طی هفت روز این حکم را اعلام کنند. بر اساس قوانین این حکم باید به وی ابلاغ شود.»

یورونیوز: پیش بینی شما درباره حکم چیست؟

هیچ مدرکی علیه جیسون وجود نداشته است. اکنون ۳۸۴ روز از زندانی شدن جیسون می‌گذرد و باید قاضی او را آزاد کند. این زمانی طولانی است. همین طور ما درخواست کرده‌ایم که جیسون با وثیقه آزاد شود.

یورونیوز: آیا می‌دانید که نمایندگانی از دستگاه‌های امنیتی هم در جلسه دادگاه حضور داشته‌اند یا خیر؟

من از این موضوع خبر ندارم.

یورونیوز: روند رسیدگی به اتهامات را طی این چهار جلسه چه طور می‌بینید؟

به نظرم بدیهی است که با تاخیر بسیار مواجه بوده است، در پی ماه رمضان و نیز موضوعاتی که سبب شد تا دادرسی طولانی شود. با این حال امیدوارم که با اطلاعاتی که ارایه شده است، قاضی به موقع حکم را صادر کند.

یورونیوز: می‌دانید که در افکار عمومی در داخل و خارج از کشور بسیاری بازداشت برادر شما را بی‌ارتباط با مذاکرات ایران با غرب نمی‌دانند. آیا شما نیز به این نظر باور دارید؟

من دلیل این بازداشت را نمی‌دانم. همه آنچه می‌دانم این است که این اتقاقی اشتباه بوده است. جیسون خطایی نکرده است. بله می‌تواند این امر با سیاست داخلی و خارجی مرتبط باشد که البته بر اساس استانداردهای بین المللی غیرقانونی است. جیسون باید تبرئه و آزاد شود.

آگهی

یورونیوز: آیا از واکنش مدیران روزنامه واشینگتن پست و نیز وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا درخصوص مساله برادرتان رضایت دارید؟

ما امروز چیزی از وزارت امورخارجه آمریکا ندیدیم ولی واشینگتن پست به طور دائم از جیسون حمایت کرده است و طی این ۱۳ ماه گذشته با آن‌ها در ارتباط بوده‌ایم. وزارت امورخارجه آمریکا روی هم رفته و طی سالی که گذشت تا جایی که می‌توانستند با مقامات ایرانی در ارتباط بودند و‌‌ همان طور که پیش‌تر اشاره کردید وضعیت برپایه مذاکراتی که داشته‌اند سبب شد تا مساله جیسون هم پیچیده شود. اکنون وقت بازگشت جیسون به خانه است.

یورونیوز: آیا برنامه ای برای سفر به ایران و دیدار با جیسون دارید؟

می‌دانید که اکنون مادرم آنجا است. او می‌تواند هفته‌ای یکبار بوسیله تلفن با جیسون حرف بزند و نیز گهگاهی او را ببیند. در این مقطع من برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود