راه دشوار جمهوری خواهان برای مقابله با توافق وین

راه دشوار جمهوری خواهان برای مقابله با توافق وین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی آیا کنگره آمریکا می تواند بر سر راه اجرای توافق چهارده ژوئیه میان قدرت های بزرگ جهانی و ایران خلل ایجاد کند؟ بدون شک خیر. با اینحال جدال

آگهی

گزارش تفصیلی

آیا کنگره آمریکا می تواند بر سر راه اجرای توافق چهارده ژوئیه میان قدرت های بزرگ جهانی و ایران خلل ایجاد کند؟ بدون شک خیر. با اینحال جدال بر سر این توافق همچنان در کنگره آمریکا سخت فشرده است. موافقان و مخالفان توافق از هفته های گذشته لابی ها و رایزنی های گسترده ای را در میان نمایندگان کنگره آغاز کرده اند.

جمهوری خواهان که در هر دو مجلس نمایندگان و سنا دارای اکثریت هستند، بدون شک به طرحی رای خواهند داد که مانع لغو تحریم های آمریکا بر ضد ایران شود. در این صورت باراک اوباما مجبور خواهد شد از حق وتوی خود استفاده کند.

برای بی اثر کردن وتو، طرح بار دیگرابتدا در مجلس نمایندگان و سپس در سنا به رای گذاشته خواهد شد و این بار باید با اکثریت دو سومی مورد تایید قرار گیرد. برای این کار باید حداقل ۴۴ نماینده دمکرات در مجلس نمایندگان و ۱۳ دمکرات عضو سنا با جمهوری خواهان همراه شوند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خط مقدم دفاع از این توافق قرار دارد. همانطور که وی چند روز گذشته از این توافق در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دفاع کرد: «اگر ما راهمان را جدا کنیم، تنها می شویم و شرکایمان ما را همراهی نخواهند کرد. در عوض آنها از تحریم های چند جانبه بسیار دشواری که ایران را به پای مذاکرات کشاند، کنار خواهند رفت. ما اکنون بهترین فرصت را برای حل صلح آمیز این مشکل پیش رو داریم.»

جمهوری خواهان اما عزمشان را جزم کرده اند. اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز سه شنبه چهارم اوت طرحی را مبنی بر رد توافق وین در مجلس نمایندگان ارائه کرد: «اگر این توافق اجرایی شود، ایران به ثروت بادآورده ای دست می یابد که تقویت جایگاه بین المللی و هموار کردن مسیر این کشور برای رسیدن به سلاح هسته ای را به همراه خواهد داشت.»

مسئله دیگر متقاعد کردن افکار عمومی است. برای این کار هر دو طرف ماجرا مشغول برنامه ریزی هستند. اواخر ماه ژوئیه حداقل ده هزار نفر به دعوت سازمان های طرفدار اسرائیل در مخالفت با این تواق در میدان تایمز نیویورک اجتماع کردند. چهره های شناخته شده ای از جمله فرماندار سابق ایالت نیویورک در این مراسم سخنرانی کردند. وی در بخشی از سخنانش گفت: «این یک توافق بد نیست بلکه توافقی مفتضحانه است. کنگره باید به وظیفه خود عمل کند و به خاطر مردم آمریکا در مقابل آن بایستد.»

در مقابل، اوباما می تواند در این زمینه بر روی حمایت ستاره های هالیوود حساب باز کند. از جمله چهره هایی همچون جک بلک یا مورگان فری من که هفته گذشته با یک گروه ضد هسته ای موسوم به «گلوبال زیرو» برای انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی همکاری کردند.

مورگان فری من در بخشی از این ویدیو می گوید: «توافقی که اکنون بر روی میز قرار دارد بهترین راه برای اطمینان از ساخته نشدن بمب «لعنتی» توسط ایران است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود

هفت‌برابر گرم‌تر از خورشید؛ دانشمندان کُره‌ای با همجوشی هسته‌ای رکورد شکستند

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است