تشییع پیکر غواصان جانباخته در جنگ ایران و عراق در تهران

تشییع پیکر غواصان جانباخته در جنگ ایران و عراق در تهران
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیکر ۲۷۰ جانباخته در جنگ هشت ساله میان ایران و عراق بر روی دست مردم تهران تشییع شد. اجساد ۱۷۵ تن از این افراد اخیراً بعد از تفحص های انجام شده در خاک

آگهی

پیکر ۲۷۰ جانباخته در جنگ هشت ساله میان ایران و عراق بر روی دست مردم تهران تشییع شد. اجساد ۱۷۵ تن از این افراد اخیراً بعد از تفحص های انجام شده در خاک عراق در یک گور دسته جمعی پیدا شد. بگفته مقامات ایرانی، عدم وجود جراحت بر روی باقیمانده این اجساد و همچنین بسته بودن دست های آنها نشان می دهد که این افراد زنده به گور شده اند.

همین مسأله موجی از احساسات مردمی را ایجاد کرد و جمعیت کثیری را برای تشییع آنها به میدان بهارستان تهران کشاند. این موضوع در شبکه های اجتماعی بین ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز بازتاب وسیعی داشت. به گفته مسؤولین نظامی اجساد کشف شده مربوط به غواصان و خط شکنان عملیات کربلای چهار است که از آن به «بزرگترین شکست ایران در جنگ با عراق» یاد می کنند. دلیل این شکست لو رفتن اطلاعات عملیات پیش از شروع آن عنوان شده است.

جواد منتظری، خبرنگار آزاد از تهران برای یورونیوز چنین گزارش می دهد:«این اجساد متعلق به جنگی میان دو کشور متخاصم است که سال های زیادی از آن می گذرد، دو کشوری که امروز با یکدیگر روابط خوبی دارند و با هم علیه یک دشمن واحد در حال نبرد هستند.»

نبردی علیه گروه های افراط گرا در عراق که همچنان از میان ایرانیان کشته می گیرد. افرادی که تحت عنوان مدافعین حرم برای دفاع از اماکن مقدس شیعه در کشور عراق و سوریه عازم آنجا شده اند و هر از چندی اجسادشان به ایران بازگردانده و تشییع می شود.

یک جوان شرکت کننده در مراسم می گوید: «شهدای مدافعین حرم تاج سر ما هستند و حتی اگر آنها نباشند ما خودمان هستیم و تا آخرین نفس می جنگیم.»

فرد دیگری می گوید: «وظیفه من است که از مرزهای کشورم دفاع کنم، مثل همه آنهایی که رفته اند و سن آنها خیلی از من کمتر بود، اما آنها درس بزرگی و غیرت به ما داده اند.»

هنوز هیچ یک از این اجساد تازه تفحص شده شناسایی نشده اند و به گفته مسؤولان، کار شناسایی آنها پس از مراسم تشییع تا حدود ۴۵ روز طول خواهد کشید. این در حالی است که طبق آمار اعلام شده تعداد هشت هزار تن مفقودالاثر ناشی از جنگ هشت ساله ایران و عراق وجود دارد، جنگی که صدها هزار نفر از دو طرف قربانی گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴ دهه پس از جنگ ایران و عراق؛ روایت قربانیان از حمله شیمیایی صدام به سردشت

فرزندان جان‌باختگان جنگ از محسن رضایی شکایت می‌کنند

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد