انیسه رسولی نامزد عضویت در دادگاه عالی افغانستان

انیسه رسولی نامزد عضویت در دادگاه عالی افغانستان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تقویت جایگاه زنان در جامعه افغانستان یکی از وعده های انتخاباتی اشرف غنی بود. در این راستا، رئیس جمهوری افغانستان خانم انیسه رسولی را به عنوان نامزد

آگهی

تقویت جایگاه زنان در جامعه افغانستان یکی از وعده های انتخاباتی اشرف غنی بود. در این راستا، رئیس جمهوری افغانستان خانم انیسه رسولی را به عنوان نامزد عضویت در دادگاه عالی افغانستان معرفی کرده است.

تاکنون هیچ زنی در شورای عالی دادگاه عالی افغانستان حضور نداشته است و در صورتی که مجلس نمایندگان این کشور با عضویت او موافقت کند، این یک انتصاب بی سابقه در افغانستان و مهر تاییدی خواهد بود بر این واقعیت که در چهارده سال اخیر، باوجود مشکلات فراوان، پیشرفت قابل توجهی در زمینه حقوق زنان در این کشور حاصل شده است.

انیسه رسولی تحصیلکرده دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل و بنیانگذار و رئیس انجمن قضات زنان افغانستان است. او پیش تر در سمت قاضی دیوان امنیت عامه ولایت کابل مشغول به کار بود. وی همچنین تجربه ریاست دادگاه ابتدایی اطفال و دیوان استیناف اطفال ولایت کابل را نیز در کارنامه حرفه ای خود دارد.

وی گفته در صورتی که رای اعتماد مجلس را کسب آورد برای احقاق حقوق زنان و مبارزه با فساد اداری در کشورش تلاش خواهد کرد.

مطابق قانون اساسی افغانستان، نُه عضو دادگاه عالی را رئیس جمهوری به مجلس معرفی می کند. آنها پس از رای اعتماد نمایندگان کار خود را آغاز خواهند کرد.

انتخاب یک زن برای چنین سمت مهمی مخالفانی نیز داشته است. شماری از علما و مقامات مذهبی افغان، حضور یک زن در دستگاه قضایی را خلاف قوانین شرع و اسلام دانسته اند. باوجود این، تعدادی از نمایندگان مجلس از تصمیم رئیس جمهوری استقبال کرده اند.

در دولت جدید افغانستان، وزرات چهار وزارتخانه امور زنان، کار و امور اجتماعی، آموزش عالی و مبارزه با مواد مخدر در دست زنان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست

چند زن افغان که از سوی طالبان تهدید شده‌اند به فرانسه می‌روند