اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب؛ از دیروز تا امروز

اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب؛ از دیروز تا امروز
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روزهای دهم و یازدهم خرداد، ۶۱ تن از رهبران کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب در بروکسل گرد هم آمدند تا برای تحکیم روابط اقتصادی و

آگهی

روزهای دهم و یازدهم خرداد، ۶۱ تن از رهبران کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب در بروکسل گرد هم آمدند تا برای تحکیم روابط اقتصادی و دیپلماتیک با هم گفتگو کنند. در این دور از مذاکرات رهبران کشورهای آرژانتین، ونزوئلا و کوبا حضور نداشتند.

نخستین نشست میان نمایندگان اتحادیه اروپا و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب ژانویه سال ۲۰۱۳ میلادی در شیلی و با حضور رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا برگزار شد.

اتحادیه اروپا در رده نخست سرمایه گذاری در آمریکای لاتین قرار دارد.

ژوزه مانوئل باراسو، رییس وقت کمیسیون اروپا، در جریان نشست سال ۲۰۱۳ درباره اهمیت سرمایه گذاری اتحادیه اروپا گفته بود: «میزان سرمایه گذاری چشمگیر است. با بیش از ۳۸۵ میلیارد یورو، میزان سرمایه گذاری اروپا در آمریکای لاتین بیش از مجموع سرمایه گذاری کشورهای ژاپن، روسیه، چین و هند است.»

همچنین اتحادیه اروپا با احتساب کمکهای کمیسیون اروپا و بیست و هشت کشور عضو، مرتبه نخست در کمک به این کشورها را داراست.

هر دو گروه در مجموع نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی در جهان را در اختیار دارند. اتحادیه اروپا، پس از آمریکا دومین شریک اقتصادی گروه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است. از سوی دیگر، این نهاد، پنجمین شریک اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب می شود.

در سال ۲۰۱۴، اتحادیه اروپا بیش از ۱۱۰ میلیارد یورو به جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب صادرات داشته است. واردات از سوی این کشورها به اتحادیه اروپا بیش از ۹۸ میلیارد یورو است.

حدود ۸۷ درصد صادرات اتحادیه اروپا شامل محصولات بازپروری شده است. این درحالیست که واردات اروپا از این مناطق بیشتر شامل مواد اولیه است.

آلمان با دارا بودن ۲۸ درصد از سهم صادرات در رده نخست و کشورهای اسپانیا (۱۳ درصد)، ایتالیا (۱۲ درصد)، فرانسه (۱۱ درصد) و هلند (۹ درصد) به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

با اینحال به نظر می رسد که میزان نفوذ اروپا بر این منطقه در مقایسه با سالهای گذشته در حال کاهش است.

سباستین سانتاندر، متخصص امور بین الملل در دانشگاه لیژ در این باره گفت: «قدرتهای نوظهور اقتصادی به آمریکای لاتین رسیده اند. اروپا در بحران قرار دارد و در مقایسه با گذشته انگیزه کمتری ایجاد می کند. در حالیکه چین جایگاه بیش از پیش مهمتری از لحاظ اقتصادی، تجاری و پولی را داراست.»

روز چهارشنبه فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با ریکاردو پاتینیو، وزیر خارجه اکوادور دیدار داشت. پیش تر خانم موگرینی، برای ایجاد گشایش در روابط با کوبا دو بار به این کشور سفر کرده است. با اینحال برخی تحلیلگران دستاوردهای نشست روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را قابل توجه پیش بینی نمی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد