پرداخت پنج میلیون دلاری فیفا به ایرلند؛ وام، حق السکوت یا رشوه؟

پرداخت پنج میلیون دلاری فیفا به ایرلند؛ وام، حق السکوت یا رشوه؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایرلند در دیدار حذفی سال ۲۰۰۹ میلادی با گل جنجال برانگیزی که با خطای هند تیری آنری و توسط ویلیام گالاس به ثمر رسید با تساوی یک یک در برابر فرانسه

آگهی

ایرلند در دیدار حذفی سال ۲۰۰۹ میلادی با گل جنجال برانگیزی که با خطای هند تیری آنری و توسط ویلیام گالاس به ثمر رسید با تساوی یک یک در برابر فرانسه متوقف شد. با این گل که در دقایق تلف شده بازی به ثمر رسید ایرلند از راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی باز ماند.

ایرلند شکایت به فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، و رئیس سوئیسی آن، سپ بلاتر برد. فیفا پنج میلیون دلار به فدراسیون فوتبال ایرلند پرداخت و ایرلند از شکایت و هر اقدام قانونی صرفنظر کرد.

فیفا روز پنجشنبه اعلام کرد این مبلغ را به عنوان وام به فدراسیون فوتبال ایرلند پرداخته است، وامی که هیچگاه بازپرداخت نشد و فیفا سال گذشته آن را به ایرلند بخشید.

جان دلینی، رئیس فدراسیون فوتبال ایرلند روز پنجشنبه در همین باره به رادیو «آر تی ای» این کشور گفت: «فکر می کردیم بخاطر خطای هند تیری آنری علیه فیفا موردی حقوقی در دست داریم. بیاد دارید که سپ بلاتر چگونه به ما می خندید و ریشخند می زد. پنجشنبۀ آن سال اعتراض خود را به او بیان کردم و دوشنبه با پیشنهادی که شد به توافق رسیدیم، توافقی مشروع که برای فدراسیون فوتبال ایرلند بسیار خوب بود. شما مبلغ پیشنهادی را اعلام کرده اید اما من از اعلام آن معذورم.»

همزمان با رسوایی فساد که فیفا را در بر گرفته است، پلیس آفریقای جنوبی هم تحقیقات در مورد پرداخت ۱۰ میلیون دلار رشوه از سوی فدراسیون فوتبال این کشور برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۰ را آغاز کرده است.

بدنبال متهم شدن مقامات بلندپایه فیفا، سپ بلاتر اگرچه بار دیگر و برای پنجمین دوره پیاپی به ریاست فیفا انتخاب شد اما از سمت خود استعفا کرد. وی تا انتخاب رئیس جدید فیفا در مقام خود باقی می ماند.

آقای بلاتر عکسی از خود را توییت کرده است با این عنوان که «برای انجام اصلاحات سخت کار می کند» عنوانی که اغلب کاربران آن را به سخره گرفتند.

Working hard on reforms after meeting Audit & Compliance Committee Independent Chairman Scala http://t.co/PQzpewvQz6pic.twitter.com/FDPQeyFFNT

— Joseph S Blatter (@SeppBlatter) 4 Juin 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نایب رئیس سابق فیفا: افشاگری خواهم کرد

عضو ارشد فیفا برای اف بی آی جاسوسی می کرده است

موج اتهامات تازه در چند قدمی سپ بلاتر