محکومیت شرکت های دخانیات کانادا به پرداخت ۱۵ میلیارد دلار غرامت

محکومیت شرکت های دخانیات کانادا به پرداخت ۱۵ میلیارد دلار غرامت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دادگاه عالی کبک، شرکت های سیگارسازی در این کشور را محکوم به پرداخت ۱۵ میلیارد دلار جریمه به صدمه دیدگان از مصرف سیگار کرد. به گفتۀ رئیس شورای دخانیات

آگهی

دادگاه عالی کبک، شرکت های سیگارسازی در این کشور را محکوم به پرداخت ۱۵ میلیارد دلار جریمه به صدمه دیدگان از مصرف سیگار کرد.

به گفتۀ رئیس شورای دخانیات و سلامتی، خانوادۀ قربانیان ناشی از مصرف سیگار بیش از ۱۷ سال در انتظار این حکم بودند. به موجب حکم صادر شده، شرکت های معروف دخانیات مانند روتمن، بنسون و هدج و همچنین امپریال تنباکو باید مبلغ یک میلیارد دلار از این غرامت را ظرف ۶۰ روز آینده و پیش از نظر دادگاه تجدید نظر، به خسارت دیدگان پرداخت کنند.

ماریو بوژولد، رئیس شورای دخانیات و سلامتی کبک در این باره گفت: «رسیدگی به این پرونده زمان زیادی طول کشید اما بالاخره به مقصد رسیده ایم. این حکم یک پیروزی بزرگ برای قربانیان و بازماندگان آنها در برابر شرکت های دخانیات محسوب می شود.»

نزدیک به یک میلیون نفر که به خاطر مصرف سیگار تولیدی این کارخانجات دخانیات به سرطان ریه یا گلو مبتلا شده اند، شاکیان این پرونده هستند. در این میان، تنها نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از این شاکیان از سوی دادگاه واجد شرایط دریافت غرامت دشناخته شده اند.

لیز بلز که همسرش را بر اثر سرطان از دست داده است، می گوید: «آیا واقعا می دانید سیگار چیست؟ شما خودتان را نابود می کنید، سیگار سلامتی شما را نابود می کند.»

شاکیان پرونده عدم اطلاع رسانی این شرکت های دخانیات در مورد عوارض و خطرات مصرف سیگار را نمونه ای از کوتاهی مسئولان کارخانجات دخانیات عنوان کرده اند.

صاحبان صنعت سیگارسازی کانادا با تاکید بر اینکه بیش از چند دهه است که در مورد مضرات سیگار اطلاع رسانی می شود، این اتهام از سوی قربانیان را رد می کنند.

ضمن آنکه تولید کنندگان دخانیات می گویند تولید محصولات دخانی با مجوز دولت صورت می گیرد و فروش آن نیز در کانادا قانونی است.

بیش از ۲۷ هزار سند و مدرک در جریان این دادگاه که دو سال به طول انجامیده، مورد بررسی قرار گرفته و ۷۸ شاهد نیز به دادگاه فرا خوانده شده اند.

دادگاه همچنین علاوه بر تعیین این غرامت، شرکت های تولید کنندۀ دخانیات در کانادا را موظف کرده است در مورد عوارض مصرف سیگار و بیماری های ناشی از آن به مصرف کنندگان اطلاعات دقیق ارائه بدهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشجویی در اوتاوای کانادا مادر و فرزندانش را با چاقو به قتل رساند

طرح دولت کانادا برای محدود کردن صدور ویزای دانشجویی و اجازه کار؛ چه کسانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

کانادا ۱۲ موسسه و نهاد تحقیقاتی ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را در لیست تحریم‌ها قرار داد