برندگان و بازندگان رسوایی مالی بانکهای جهانی چه کسانی خواهند بود؟

برندگان و بازندگان رسوایی مالی بانکهای جهانی چه کسانی خواهند بود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به فهرست طولانی رسوایی هایی مالی سالهای گذشته رسوایی دیگری اضافه شده است. این رسوایی متوجه گروهی از بانکهای بین المللی بویژه در اروپا و آمریکاست. نام

آگهی

به فهرست طولانی رسوایی هایی مالی سالهای گذشته رسوایی دیگری اضافه شده است. این رسوایی متوجه گروهی از بانکهای بین المللی بویژه در اروپا و آمریکاست.

نام بانکهای «جی پی مورگان» و «سیتی گروپ» آمریکا به همراه دو بانک بریتانیایی «برکلیز» و «آر بی سی» (رویال بانک اسکاتلند) و بانک «یو بی اس» سوییس در پرونده این رسوایی مالی دیده می شود. همه این بانکها بجز «یو بی اس» به اتهامات خود اعتراف کرده اند. این چهار بانک باید در مجموع غرامتی نزدیک به شش میلیارد دلار بپردازند.

مقامات قضایی ایالات متحده آمریکا می گویند که کارگزاران این بانکها با استفاده از یک اتاق گفت وگوی مجازی در اینترنت (چت روم) و ایجاد زبان مخفی و کدگذاری شده، اطلاعات مربوط به مشتریانشان را با یکدیگر مبادله کرده اند و به این ترتیب با دستکاری در بازار جهانی مبادله ارز خارجی یا «فورکس» نرخ مبادلات ارز را به سود خود تغییر داده اند.

بانک «یو بی اس» سوییس هم به دستکاری در نرخ بهره استقراض بین بانکیِ لندن یا «لیبور» اعتراف کرده است و به خاطر نقشش در رسوایی مالی در «فورکس» باید جریمه ای معادل ۳۴۲ میلیون دلار بپردازد.

بیل بائر، معاون دادستان کل آمریکا دراین باره گفت: «نرخ مبادله ارز، یعنی نرخ خرید و فروش باید بصورت رقابتی در بازار تعیین شود. همانطوری که در هر بازار دیگری قیمتها مشخص می شود. اما اعضای این اتاقهای مجازی گفتگو با تبانی با یکدیگر، نرخ برابری ارز را در بازار دستکاری کرده و سودی غیرقانونی به جیب زده اند. بانکهایی که اینک به این خلافکاری متهم هستند بازیگران معمولی در بازار ارز نیستند، آنها نهادهای بین المللی تعیین کننده بازار هستند. از این رو آنها تمام ابزار و امکانات لازم برای دخل و تصرف در این بازار را داشته اند.»

اعتماد سرمایه گذاران بشدت متزلزل شده است و بسیاری از آنها ممکن است سرمایه های خود را به کشورهایی انتقال دهند که در آنها مقررات مناسب تری بر بازارهای مالی حاکم است.

درباره این موضوعات با استفن دِیوی، کارشناس بازار مالی در ابوظبی گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: سالهاست که دخالت در کارکرد بازار ارز و رسوایی های مربوط به آن بر سر زبانهاست. چرا سیاستهای سختگیرانه تری برای نظارت بر کارکرد بازار اعمال نمی شود؟

استفان دیوی: در حال حاضر نکته مهم از نظر ما این است که ناظران دست به اقدام زده اند و این مسئله برای منطقه بسیار مهم است. قانون برای همه یکسان است. نمی خواهیم با بازاری سروکار داشته باشیم که در آن تقلب رخ می دهد. نباید کارهایی پشت پرده صورت گیرد. از این رو مهم است که ناظران وارد عمل شوند. به نظرم بانکها هم از این مسئله راضی اند. از سوی دیگر، میزان جریمه ای که بانکها باید بپردازند بر عملکرد آنها و سرمایه گذاری در اینجا تاثیری نخواهد گذاشت. این بانکها از نظر مالی وضعیت مستحکمی دارند و میزان غرامتی که باید بپردازند نسبتا کم است. آنچه برای سرمایه گذاران منطقه مهم است، وجود نقدینگی در بازار سرمایه است. آنها بدنبال فرصت برای سرمایه گذاری هستند.

یورونیوز: این خلافکاریها چه عواقبی بر ثبات بازار ارز و چه تأثیری بر اعتماد سرمایه گذاران مالی دارد؟

استفان دیوی: بازار ارز، بازار بسیار بزرگ و مهمی است. روزانه معادل ۵۳۰۰ تریلیون دلار معامله می شود و این بازار زیربنای مبادلات ارزهای خارجی است. از این رو، تاثیر جریمه ها گسترده نخواهد بود. البته وضع کردن جریمه مهم است و دخالت ناظران هم برای کل بازار بسیار به جا و به موقع بود. در حال حاضر شاهد نوساناتی در بازار هستیم. تحرکاتی در بازار طلا و نفت وجود دارد. به زمان برگزاری نشست اوپک در ماه ژوئن نزدیک می شویم که مهم است. سرمایه گذاران بدنبال نقدینگی خوب در بازار هستند و در این وضعیت داشتن مقررات خوب اهمیت فراوان دارد.

یورونیوز: این بانکها چگونه می توانند اعتماد مشتریها را دوباره جلب کنند؟

استفان دیوی: ناظران وارد میدان عمل شده اند، جریمه تعیین کرده اند. این مسئله برای جلب اعتماد دوباره سرمایه گذاران مهم است. [نقض آشکار مقررات مالی] به اعتبار خود این بانکها لطمه زده است. اینکه چگونه با این [رسوایی] روبرو می شوند و اینکه چه جوابی به مشتریانشان می دهند، مشکل خود این بانکهاست. اما اگر نگاهی به منطقه خاورمیانه بیندازید، می بینید که در اینجا بانکها مشکلی نداشتند. بانکهای منطقه خاورمیانه تاکنون به پرداخت جریمه محکوم نشده اند. از این رو به باور ما، بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه های خود را به بانکهای منطقه باز خواهند آورد.

یورونیوز: در این صورت این رسوایی به نفع خاورمیانه تمام خواهد شد؟

استفان دیوی: دقیقا درست می گویید. زمان خوبی برای بانکها و همچنین سرمایه گذاران منطقه خاورمیانه است. در کل به نظرم، این رسوایی پیامدهای مثبتی برای [بازارهای] منطقه خاورمیانه دارد. حال بانکها و مؤسسات سرمایه گذاری این منطقه باید نشان دهند می توانند خدمات مورد نیاز را فراهم کنند. سرمایه گذاران به اینجا باز خواهند گشت و این خبر بسیار خوبی خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک