روحانی: توافقی امضا نمی کنیم که اجازه دسترسی به اسرار نظامی کشور بدهد

روحانی: توافقی امضا نمی کنیم که اجازه دسترسی به اسرار نظامی کشور بدهد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک روز پس از سخنان علی خامنه ای، رهبر ایران مبنی بر عدم اجازه بازرسی از مراکز نظامی برای اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز طی سخنانی تصریح کرد که نظرات رهبر برای دولت مطاع است و دولت هرگز توافقی که به کسی اجازه دسترسی به اسرار علمی و نظامی کشور بدهد را امضا نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت تا زمانی که همه موضوع های مورد نظر کشورش به نتیجه نرسد، توافقی بر سر فعالیت های هسته ای ایران انجام نخواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز ۲۸ اردیبهشت، گفته بود: «پروتکل الحاقی به هیچ وجه اجازه دسترسی بی رویه و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی کند.»

این در حالیست که ماری هارف، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا عدم دسترسی به تاسیسات یا فعالیت های هسته ای ایران که ابعاد نظامی احتمالی دارند را مانع دسترسی به توافق عنوان کرده بود.

خانم هارف گفته بود، طبق توافق ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، این کشور موافقت کرده که ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران بررسی شود و بخشی از این روند، امکان دسترسی است.

همزمان، روز پنجشنبه خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نوشته است که تهران اعلام کرده در صورت شک به نقض توافق هسته ای، برای صدور اجازه ورود بازرسان بین المللی به تاسیسات خود به ۲۴ روز فرصت نیاز دارد.

وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این درخواست ایران، هشدار داده است که در مدت ۲۴ روز «چیزهای بسیاری می تواند ناپدید شود.»

سخنان روزهای گذشته مقام های ارشد ایران، دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک را که از روز ۲۰ مه در وین در حال برگزاری است، تحت الشعاع قرار داده است.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پیش از اغاز دور جدید مذاکرات وین گفته بود که اختلافات طرفین هم در موارد جزئی و هم در موارد کلی زیاد است و «کار به این زودی حل نمی شود.»

همزمان شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از احتمال بازرسی از مراکز نظامی ایران ابراز نگرانی کرده و با آن مخالفت کرده اند.

با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده تا پایاین این مذاکرات (۱۰ تیرماه)، سخنان اخیر رهبر ایران گمانه زنی ها در مورد احتمال عدم دستیابی به توافق برای نگارش متن جامع توافق نهایی را تقویت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد