قطر برای کارگران مهاجر هفت شهرک مسکونی می سازد

قطر برای کارگران مهاجر هفت شهرک مسکونی می سازد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قطر از ساخت هفت شهرک مسکونی برای اسکان بیش از ۲۵۰ هزار کارگر ساختمانی در این کشور خبر می دهد. به گفتۀ مقامات قطر، این شهرک بمنظور اسکان مهاجران کارگر

آگهی

قطر از ساخت هفت شهرک مسکونی برای اسکان بیش از ۲۵۰ هزار کارگر ساختمانی در این کشور خبر می دهد. به گفتۀ مقامات قطر، این شهرک بمنظور اسکان مهاجران کارگر خارجی که در کارهای ساختمانی و بویژه ساخت شهرک فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور زندگی می کنند، ساخته خواهند شد.

شرایط نابسامان مهاجران کارگر خارجی در قطر انتقادهای زیادی را برانگیخته و دولت این کشور قول داده است وضعیت این کارگران را بهبود ببخشد.

عبدالله صالح مبارک، وزیر کار و امور اجتماعی قطر در همین رابطه گفت: «این یک مشکل بزرگ است که وزارت کار و امور اجتماعی در قطر با آن درگیر است. شمار زیادی از کارگران که ما به آنها کارگران مهمان می گوییم به دلیل تاخیر ما در سراسر کشور برای اسکان و ادغام درست آنها، در شرایط خوبی به سر نمی برند. این رفتار، یک اشتباه بزرگ از جانب ما بود که در جهت اصلاح آن تلاش می کنیم.»

بسیاری از این کارگران با سوءاستفاده از سوی کارفرمایان قطری روبرو هستند. در این میان، وضعیت کسانی که از کشورهای آسیای شرقی به عنوان خدمتکار در نزد خانواده های قطری مشغول به کار می شوند، نسبت به کارگران ساختمانی بدتر گزارش می شود.

مینکی وردن، مدیر بخش طرحهای جهانی سازمان دیده بان حقوق بشر بر این باور است که سیستم روادید کاری به کارگران خارجی، امکان سواستفاده از وضعیت این کارگران را به کارفرما می دهد. وی می گوید: «شرایط کارگران مهاجر در قطر خوب نیست. شکل ویزاهای این کارگران باعث می شود که آنها کاملا در اختیار کارفرماها قرار بگیرند. اگر کارفرمای آنها اهل تجاوز به حقوق و سوءاستفاده از آنها باشد این کارگران با مشکل زیادی روبرو می شوند. در انصورت نه تنها نمی توانند کشور را ترک کنند بلکه از تغییر شغل و کارفرمای خودشان هم ناتوان خواهند بود.»

به گفتۀ مقامات قطر، کار ساخت هفت شهرک مذکور در پایان سال ۲۰۱۵ به اتمام می رسد. این شهرک ها در نقاط مختلف کشور ساخته می شوند و نخستین مجموعه از آن با قابلیت اسکان ۷۰ هزار نفر تا چند هفتۀ دیگر برای تحویل به کارگران مهاجر آماده خواهد بود.

هزینۀ ساخت این هفت شهرک مسکونی اعلام نشده اما تنها برای ساخت یکی از این شهرک ها به نام «شهر کار» که بزرگترین آن نیز محسوب می شود مبلغ ۸۲۵ میلیون دلار صرف شده است.

این شهرک مسکونی که از ۵۵ ساختمان تشکیل شده، به یک استادیوم کریکت، یک کلینیک درمانی و مسجد مجهز است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علم، تجارت و ورزش: زنانی که در قطر تفاوت ایجاد می‌کنند

زنان در قطر، رهبر تحول در نوآوری دیجیتال، پایداری و مُد

قطر از کشف گاز بیشتر در پارس‌ جنوبی خبر داد؛ «پروژه افزایش ۱۶میلیون تنی برداشت را فورا کلید می‌زنیم»