نخست وزیر یونان در مسکو بدنبال چیست؟

نخست وزیر یونان در مسکو بدنبال چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش تحلیلی

نگاه بروکسل به مسکو و بخصوص به نخستین دیدار آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دوخته شده است.

آتن خواهان تقویت روابط با مسکو و بهره برداری اقتصادی از آن است و مقامات اروپایی نگران پیامدهای نزدیکی این دو کشور هستند. آیا در این شرایط بحرانی که بقای یونان در خطر است این کشور می تواند بدون منزوی شدن، در خارج از اتحادیه اروپا فرصتی جدید بیابد.

تعدادی از کارشناسان معتقدند که ولادمیر پوتین برنده اصلی سفر دو روزه نخست وزیر یونان به مسکو است، چرا که توانسته تا حدودی یک از اعضای اتحادیه اروپا را همراه خود کند.

مقامات اروپایی نگرانند که وابستگی اقتصادی آتن به مسکو بر تصمیمات سیاسی یونان در ارتباط با تحریم های روسیه اثر بگذارد و موجب شکاف بین اعضای اتحادیه اروپا شود.

برای بررسی این موضوع، افی کوستاکوستا، گزارشگر یورونیوز در بروکسل با کوستانتینوس فیلیس، استاد روابط بین الملل گفت و گو کرده است.

یورونیوز: یونان در این سفر بدنبال چیست؟

کوستانتینوس فیلیس: اروپا از یونان می خواهد که سطح روابطش را با روسیه کاهش دهد، ولی همزمان کشورهای بزرگ اروپا بر پایه منافع ملی خود در حال گسترش روابط با روسیه هستند. اروپا وانمود به انجام این کار می کند. از سوی دیگر به دو دلیل یونان نباید تقویت روابطش با روسیه را به مذاکرات در حال انجام با طلبکارانش مرتبط کند. نخست، یونان پیام منفی به همکاران اروپایی خود می فرستد. در واقع می گوید، شاخص اصلی سیاست ما فرصت طلبی است. اگر تقاضای ما را برآورده نکنید، امکان دارد به سمت هر کشوری برویم. دوم این که، یونان نمی تواند به روسیه به عنوان یک جایگزین جدی بنگرد، بلکه باید آن را یک مکمل ببیند. خطر ارسال پیام منفی به کشورهای دیگر (کشورهای که عضو اتحادیه اروپا نیستند) هم وجود دارد.

یورونیوز: مارتین شولتز به یونان هشدار داده که نباید وحدت اعضای اتحادیه اروپا را در ارتباط با تحریم های روسیه به خطر بیندازد؛ اما الکسیس سیپراس در بیانیه منتشر شده در آژانس خبری روسیه بشدت از این مسئله انتقاد کرده است. آیا این موضوع خطرناکی نیست؟

کوستانتینوس فیلیس: فکر نکنم که یونان از سیاست کلی اتحادیه اروپا فاصله بگیرد، چرا که منزوی خواهد شد. آتن تلاش می کند درون اتحادیه اروپا یک ائتلاف تشکیل دهد؛ ائتلافی متشکل از کشورهایی که دارای دیدگاه و منافع مشترک هستند، مانند ایتالیا، اسلواکی، قبرس، اتریش و مجارستان. باید توجه داشت که یونان نباید زیاد به رهبران مجارستان که دیدگاه خاصی دارند نزدیک شود. باید نشان دهند که روسیه مفید است و بر پایه آن یک سیاست واحد اروپایی تشکیل دهند.

یورونیوز: وزیر خارجه یونان روز گذشته در مجارستان از پروژه گاز ترکیه حمایت کرد. آیا می توان گفت در زمانی که اتحادیه اروپا در حال تشکیل یک اتحادیه واحد انرژی برای عدم وابستگی به روسیه است، تعدادی از اعضا سیاست جداگانه ای دارند؟

کوستانتینوس فیلیس: درباره مشارکت یونان در پروژه گاز ترکیه باید گفت که برای عملی شدن پروژه شرایط خاصی باید مهیا شود. نخست، کشورهای مانند ایتالیا و اتریش که ناچار به ترک این پروژه شدند باید بازگردند و از طریق دریای سیاه روسیه را به ترکیه و پس از به اروپا وصل کنند. شرط دوم، شرکتی های پیدا شود که گاز را تا مرز ترکیه و یونان بیاورند، چرا که پس از آن مشمول قانون اروپایی می شود. در آخر این که مطمئن شوند که یک دیدگاه واحد اروپایی وجود دارد یا حداقل بروکسل از آن حمایت می کند. بدون پشتیبانی بروکسل پروژه، مانند پروژه گاز جنوب به جایی نخواهد رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان حدود نیم میلیارد یورو از بدهی خود را پس داد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است