اینترویژن و یوروویژن، جنگ سرد موسیقی شرق و غرب

اینترویژن و یوروویژن، جنگ سرد موسیقی شرق و غرب
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسابقات موسیقی «یوروویژن» در سال ۱۹۵۶ تاسیس و اولین دور از این مسابقات در سوییس و با حضور ۷ کشور برگزار شد. به مرور بر شمار شرکت کنندگان در این

آگهی

مسابقات موسیقی «یوروویژن» در سال ۱۹۵۶ تاسیس و اولین دور از این مسابقات در سوییس و با حضور ۷ کشور برگزار شد. به مرور بر شمار شرکت کنندگان در این مسابقات افزوده و کم کم به یکی از مهمترین جوایز در زمینۀ موسیقی در اروپا تبدیل شد.

در آن سالهای بعد از جنگ جهانی دوم، اروپای شرقی کاملا از اروپای غربی جدا شده بود و دیوار برلین و دیگر دیوارهای بلند ساخته شده از سیم خاردار، مانع ورود امواج تلویزیونی و تبلیغات غربی بودند. یوروویژن نیز از این قاعده مستثنی نبود و بزعم رهبران شوروی سابق، این مسابقه تبلیغات علیه کمونیسم بود که در اوج جنگ سرد، هدفی بجز شستشوی مغزی شهروندان کشورهای تحت سلطه و متحد این ابرقدرت نداشت.

برای مقابله با محبوبیت یوروویژن، رهبران اتحاد جماهیر شوروی سابق مسابقاتی را به نام «اینترویژن» براه انداختند و اولین دور از این مسابقه در اوت سال ۱۹۷۷ در شهر «سوپوت» در لهستان برگزار شد. اینترویژن که جایگزین جشنوارۀ موسیقی سوپوت شده بود، طی ۴ سال متوالی و با حضور کشورهای اروپای شرقی و عضو اتحاد جماهیر شوروی و همچنین چین برگزار شد. تا اینکه در سال ۱۹۸۱ به دلیل اعتراض های سندیکای کارگران لهستان و جنبش همبستگی به رهبری لخ والسا، مسابقات اینترویژن متوقف شد. مخالفان عنوان می کردند که همۀ شهروندان به تلفن شخصی دسترسی ندارند و نمی توانند عادلانه در رای گیری شرکت کنند.

این مسابقه تنها یکبار دیگر در سال ۲۰۰۸ و در شهر سوچی در روسیه به اجرا درآمد. در فاصلۀ سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۸، که برگزاری اینترویژن متوقف شده بود، جشنوارۀ موسیقی لهستان و در ابعاد کوچکتری جایگزین آن شده بود. در سال ۲۰۰۹، ولادیمیر پوتین که در آن هنگام نخست وزیر روسیه بود، پیشنهاد از سرگیری مجدد مسابقۀ اینترویژن و اینبار با حضور کشورهای روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی و همچنین کشورهای عضو همکاریهای شانگهای را داد. بر اساس همین پیشنهاد، قرار است دور جدید اینترویژن در بهار سالجاری و در شهر سوچی برگزار شود.

چکسلواکی سابق، اتحاد جماهیر شوروی، لهستان و تاجیکستان از برندگان این مسابقات در سالهای برگزاری آن بودند.

امسال اینترویژن در حالی برگزار می شود که میزبان آن یعنی روسیه، خود در مسابقات یوروویژن بعنوان یکی از کشورهای شرکت کننده حضور دارد. در سال گذشته و بعد از اینکه «کونچیتا» خوانندۀ تراجنسیتی اهل اتریش برندۀ این مسابقه شد، شورای نمایندگان سن پترزبورگ در نامه ای به وزارت فرهنگ این کشور خواستار کناره گیری روسیه در اعتراض به «ترویج همجنس گرایی و غیراخلاقی بودن یوروویژن» شده بود.

برگزاری مسابقۀ اینترویژن در حالی مجددا از سرگرفته می شود که در مرزهای شرقی اوکراین، جنگ داخلی میان جدایی طلبان نزدیک به روسیه و دولت کی یف برقرار است و کشورهای غربی نیز روسیه را به حمایت از جدایی طلبان متهم می کنند. همین امر موجب تنش میان این کشور و غرب و همچنین ناتو شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل اقدامات قانونی را برای بستن شبکه تلویزیونی «الجزیره» در خاک خود آغاز کرد

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود

نتیجه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی: مردم به فضای مجازی بیش از صدا و سیما اعتماد دارند