بر شمار پناهجویان گریخته از بوکوحرام افزوده می شود

بر شمار پناهجویان گریخته از بوکوحرام افزوده می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر از مردم نیجریه از آغاز حملات بوکوحرام به شهرها و روستاهای این کشور، خانه های خود را ترک کرده و به کشورهای همسایه گریخته اند. هر روز، صدها

آگهی

هزاران نفر از مردم نیجریه از آغاز حملات بوکوحرام به شهرها و روستاهای این کشور، خانه های خود را ترک کرده و به کشورهای همسایه گریخته اند. هر روز، صدها نفر از این مهاجران، هزاران کیلومتر را در شرایط ناگوار طی می کنند تا از خشونت های بی پایان این گروه اسلامگرا بگریزند.

فانا، یکی از این پناهجویان در اردوگاهی در نیجر می گوید: “روستای ما توسط بوکوحرام مورد حمله قرار گرفت، صدای شلیک گلوله را که شنیدم به بیرون از خانه رفتم و جسد دو نفر را دیدم که روی زمین افتاده بودند. تنها کاری که کردم کودکم را در آغوش کشیدم و از آنجا گریختم.”

نظیر فانا زیادند. طبق آخرین آمار، بیش از ۱۵۳ هزار نفر از شهروندان مناطق شمال و شمال شرقی به سه کشور چاد، کامرون و نیجر گریخته اند. سازمان ملل می گوید هر روز بر تعداد این پناهجویان افزوده می شود و دشواری های زیادی برای اسکان این میزان مهاجر با توجه به فقر در کشورهای میزبان وجود دارد.

برنامۀ جهانی غذا نیز نسبت به کمبود مواد غذایی برای این پناهجویان ابراز نگرانی کرده و افزوده است که به دلیل حملات بوکوحرام در برخی از مناطق مانند دیفا طی روزهای اخیر، مجبور به توقف غذارسانی به مهاجران شده است.

آنتونیو آولا، مسئول برنامۀ جهانی غذا در نیجر در این باره می گوید: “شرایط بحرانی و نگران کننده است. از هر دو نفری که از مرز نیجر عبور می کند، یک نفر به غذا دسترسی ندارد و از میان هر سه کودک، یک کودک به سوءتغذیه دچار است.”

پنج کشور منطقه از جمله کامرون، چاد، بنین، نیجریه و نیجر برای مقابله با گروه اسلامگرای بوکوحرام، یک نیروی هفت هزار و پانصد نفری تشکیل داده اند. ائتلاف این پنج کشور برای سرکوب بوکوحرام در نشست سران اتحادیۀ آفریقا که در روز جمعه، ششم فوریه برگزار شد، توسط این سازمان تصویب شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از تشکیل ائتلاف نظامی توسط این پنج کشور استقبال کرده است.

هدف از تشکیل نیروی نظامی مشترک علیه بوکوحرام، سرکوب و از بین بردن این گروه اسلامگرا طی ۶ هفته عنوان شده است. قرار است روز بیست و هشتم ماه مارس، انتخابات ریاست جمهوری در نیجریه برگزار شود و نیروهای این ائتلاف ماموریت دارند تا آن هنگام، این گروه را متوقف کنند. در نخستین عملیات نظامی این ائتلاف، نیروهای نظامی چاد توانستند حملات شدیدی را علیه مواضع بوکوحرام در کامرون صورت دهند که گفته می شود در نتیجۀ آن دست کم ۱۲۰عضو بوکوحرام کشته شده اند. سه عضو نیروی نظامی چاد نیز در این حمله جان باخته اند.

احمد دری بازین، ژنرال ارتش چاد در این باره می گوید: “نیروی نظامی ما در برابر دشمنان از همه دفاع می کند، فرقی هم نمی کند که این دشمن چه کسی باشد. ما آماده ایم تا با آنها مقابله کنیم. اینها یک مشت راهزن و اراذل و اوباش هستند. این گروه یک فرقۀ جنایتکار است. آنها به هیچ کدام از قوانین بین المللی احترام نمی گذارند.”

در مقابل این حمله به مواضع بوکوحرام توسط ارتش چاد، این گروه اقدامات خود را در منطقۀ دیگری شدت بخشیده و در شهر دیفا در نیجر، دست به حملاتی زده که در نتیجۀ آن تعدادی غیرنظامی کشته شده اند. بوکوحرام همچنین اقدام به انفجار بمبی در بازارچۀ محلی این شهر کرده که قربانیانی از میان غیرنظامیان برجای گذاشته است.

پس از این درگیری ها، ابوبکر شکائو، رهبر بوکوحرام در یک ویدئوی تبلیغاتی، با تکرار تهدیدهای پیشین علیه کشورهای منطقه، ائتلاف پنج کشور آفریقایی برای سرکوب این گروه را به سخره گرفته است. وی در این تصاویر، عنوان کرده که ارتش نیجریه طی شش سال گذشته نتوانسته مانع اقدامات بوکوحرام بشود و ائتلاف نظامی کشورهای آفریقایی علیه این گروه نیز کاری از پیش نخواهد برد.

جنگ بوکوحرام برای استقرار شریعت اسلامی در نیجریه تاکنون بیش از ۱۳هزار کشته برجای گذاشته و دست کم یک و نیم میلیون نفر نیز از مناطق تحت نفوذ این گروه تروریستی گریخته اند. بوکوحرام با آموزش دختران و زنان، و همچنین مدارس به شیوۀ مدرن مخالف است و بارها به مدارس حمله کرده و دانش آموزان را به قتل رسانده است. این گروه همچنین با ربودن دختران دانش آموز از مدارس، تهدید به فروختن آنها به عنوان برده می کند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانش آموز دختر توسط این گروه به گروگان درآمده و مجبور شده اند به دین اسلام تغییر مذهب بدهند.

رهبر این گروه اعلام کرده در برابر آزادی اعضای زندانی این گروه از سوی دولت های منطقه، دختران گروگان گرفته شده را آزاد می کند اما تاکنون هیچکدام از طرفهای درگیر اقدامی در این مورد صورت نداده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند

پیام خوش آمدگویی در آسابا؛ داستان عجیب پروازی که فکر می‌کرد به مقصد رسیده است

چرا مردم نیجریه دیوانه شکستن رکوردهای گینس شده‌اند؟