سرانجام نبرد در اوکراین؛ گزینه نظامی یا راه حل دیپلماتیک؟

سرانجام نبرد در اوکراین؛ گزینه نظامی یا راه حل دیپلماتیک؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز در کی یف، در این باره که چه چیزی می تواند درگیری های دونباس را متوقف کند اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد

آگهی

به گفته ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز در کی یف، در این باره که چه چیزی می تواند درگیری های دونباس را متوقف کند اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. گروهی بر راههای دیپلماتیک تاکید دارند و گروهی بر اقدام نظامی. رهبران کشورهای غربی روز یازده فوریه پس از گفتگو در مینسک، تصمیم نهایی شان را اعلام خواهند کرد. کی یف همچنان بر نیازش به سلاح برای دفاع تاکید دارد. قرار است پارلمان اوکراین نیز روز چهارشنبه از کنگره آمریکا درخواست کند تا ارایه کمکهای نظامی به اوکراین را تسریع بخشد.

ساعات پیش رو بسیار مهم است و امید می رود هرچه سریعتر راه حلی برای توقف نبردها پیدا شود. در غیر اینصورت مقابله نظامی تنها گزینه روی میز برای کی یف خواهد بود و به گفته اوله ولوشن، کارشناس سیاست خارجی در کی یف، گزینه نظامی تنها برای روسیه فایده خواهد داشت.

آقای ولوشن می گوید: «اوکراین امیدوار است که شمار تلفات در جبهه نیروهای هوادار روسیه، پوتین را مجبور به توقف تجاوزاتش کند اما این امیدی است که احتمال تحقق آن بسیار ضعیف است. در واقع راه حل نظامی تنها برای روسیه مفید است.»

در نقاط مختلف شهر کی یف، پایتخت اوکراین می توان شمع ها و گلهایی را به یاد سربازان کشته شده در درگیری های شرق این کشور، مشاهده کرد. درباره اتخاذ راه حلهای سیاسی یا نظامی در میان مردم نیز اختلاف نظر وجود دارد.

یکی از ساکنان کی یف می گوید: «فکر نمی کنم ما نیازی به جنگیدن و درخواست کمک نظامی داشته باشیم. با این کار ممکن است جنگ جهانی سوم شروع شود.»

اما دیگری می گوید: «ما باید تقاضای اسلحه کنیم. کشورهای غربی باید به ما کمک کنند. این موضوع به آنها نیز مربوط می شود. با پیشروی و موفقیت مسکو، دیگر کشورها نیز تهدید می شوند.»

غیرنظامیان ساکن شرق اوکراین تاکنون بیش از همه از درگیری های ماههای اخیر رنج برده اند و همچنان هر روز بر شمار کشته شدگان و مردمی که به ناچار خانه هایشان را رها کرده و به مناطق امن پناه می برند افزوده می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست مینسک؛ «آخرین فرصت» برای دستیابی به صلح در اوکراین

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم