ناتو توان دفاعی شرق اروپا را افزایش می دهد

ناتو توان دفاعی شرق اروپا را افزایش می دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترس و نگرانی از گسترش بحران اوکراین به دیگر کشورهای شرق اروپا، کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را بر آن داشته تا به تقویت نظامی در شرق

آگهی

ترس و نگرانی از گسترش بحران اوکراین به دیگر کشورهای شرق اروپا، کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را بر آن داشته تا به تقویت نظامی در شرق اروپا بیاندیشند. از آن جمله می توان به لیتوانی اشاره کرد که به جذب نیروهای نظامی از میان داوطلبان بویژه در اتحادیۀ تک تیراندازان این کشور اقدام کرده است.

فرماندۀ اتحادیۀ تک تیراندازان ارتش لیتوانی در این باره با اشاره به افزایش خطر روسیه می گوید: “در حقیقت، خشونت هایی روسیه علیه اوکراین، روی این بخش ارتش لیتوانی هم تاثیر گذاشته است. در سال گذشته، در حدود یکهزار نفر به سازمان ما پیوسته اند و امروز اعضای اتحادیۀ تک تیراندازان لیتوانی به رقمی بالاتر از ۸ هزار نفر رسیده است.”

اقدامات روسیه در الحاق کریمه به خاک این کشور و همچنین حمایت از جدایی طلبان در کشورهایی نظیر اوکراین و گرجستان، بر این نگرانی ها دامن زده است. اروپا نگران است که ادامۀ این تحرکات، تمامیت ارضی کشورهای کشورهای هم مرز با روسیه را در شرق اروپا در معرض خطر قرر دهد.

برای حکومت روسیه، ملحق شدن هر کدام از کشورهای اروپای شرقی به ناتو، به معنای اعلام جنگ به این کشور و کشاندن نیروهای دشمن به مرزهای روسیه است. به همین دلیل است که مقامات این کشور بویژه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، عضویت در ناتو را به هیچ کدام از کشورهای عضو شوروی سابق نمی بخشند.

این پیمان نیزتلاش می کند از اعضای خود در برابر تهدیدهای روسیه دفاع کند. روز پنجشنبه و در نشست وزرای دفاع ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیر کل این پیمان بار دگیر روسیه را به نقض قوانین بین المللی متهم کرد.

دبیر کل ناتو در سخنانی گفت: “خشونت ها در اوکراین وخیم تر و بحران نیز عمیق تر شده است. روسیه با حمایت از جدایی طلبان و با تقویت تسلیحاتی آنها، به نقض قوانین بین المللی ادامه می دهد.”

در همین باره، و در نشست روز پنجشنبه ناتو در بروکسل، وزرای دفاع کشورهای عضو، طرح تقویت مرزهای شرقی را تصویب کردند.

بر اساس این طرح، شمار نیروهای موسوم به واکنش سریع به سی هزار نفر افزایش خواهد یافت. پیش از این، تعداد نیروهای واکنش سریع ناتو سیزده هزار نفر بود. یک بخش ویژۀ ۵ هزار نفری نیز، بعنوان نیروی ویژه برای انجام عملیات ۴۸ ساعته با بهره گیری از پشتیبانی دریایی، زمینی و هوایی در این طرح در نظر گرفته شده است.

طرح تصویب شدۀ مورد نظر، مهمترین طرح ناتو بمنظور تقویت توان دفاعی کشورهای عضو از زمان پایان جنگ سرد به اینسو محسوب می شود. در این طرح بر دفاعی بودن این تحرکات نظامی تاکید شده است.

علاوه بر این نیروهای نظامی، شش واحد فرماندهی به منظور پشتیبانی لجستیکی نیز در شش کشور شرق اروپا از جمله لهستان، رومانی و بلغارستان مستقر خواهند شد.

وظیفۀ این واحدهای پشتیبانی، فراهم کردن تسلیحات و تجهیزات لازم برای نیروهای ویژۀ واکنش سریع بمدت یک هفته در موارد بحرانی است. ضمن آنکه، علاوه بر منطقۀ شرق اروپا و هم مرز با روسیه، مناطقی از شمال آفریقا و خاورمیانه نیز در طرح جدید قرار می گیرند که در صورت نیاز می توانند در این مناطق وارد عمل شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است