چشم خیره اروپا به انتخابات یونان

چشم خیره اروپا به انتخابات یونان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکشنبه، یونانی ها در حالی به پای صندوقهای رای رفته اند که نتیجه انتخابات می تواند بیانگر شکست سیاستهای اقتصادی اتحادیه اروپا در این کشور وتغییر این

آگهی

یکشنبه، یونانی ها در حالی به پای صندوقهای رای رفته اند که نتیجه انتخابات می تواند بیانگر شکست سیاستهای اقتصادی اتحادیه اروپا در این کشور وتغییر این سیاستها در آینده نه چندان دور باشد.

عده کثیری از یونانیها سیاستهای ریاضتی تحمیلی از سوی تروئیکا، متشکل از کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول را به به عنوان عاملی که آنها را از لحاظ ملی تحقیر کرده است یاد می کنند.

حزب سیریتزا قول داده است تا به این سیاستها پایان دهد. آلکسیس سیپراس، رهبر این حزب در آخرین نشست حزب سیریتزا پیش از انتخابات گفته است در صورت کسب رای اکثریت حزبش، دولت وی به “تحقیر ملی مردم یونان” خاتمه خواهد داد.

یونان شرایط اقتصادی پیچیده ای و دشواری را سپری می کند. نزخ بیکاری بالای 25 درصد و بدهی های این کشور که به 175 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

یکی از یونانی هایی که به تغییرات بدبین است می گوید: “ بچه های کوچک و کار خودم را دارم، می ترسم از اینکه کارم را از دست بدهم. اینبار همه چیز متفاوت است. هر کسی نسبت به روزمره اش بپای صندوقها می رود. فکر نمی کنم دولت جدید قادر به حل مشکلات ما باشد. “

آلکسیس سیپراس مخالف شدید سیاستهای ریاضتی یونان است و اعلام کرده است در صورت انتخابش در مقام نخست وزیر در باز پرداخت وامهای بین المللی که از سوی ترویکا، متشکل از اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول، به یونان شده است، بازنگری خواهد کرد.

یکی از هواداران حزب سیریتزا هم که در اولین ساعات صبح بپای صندوق آمده است، می گوید: “آمده ام رای بدهم برای تغییرات اساسی در یونان. دولتی جدید خواهد آمد و ما را از شر سیاستهای ریاضتی برهاند. من به سیریتزا رای می دهم.”

و نهایتا مردی میانسال و ناراضی از دولتهای پیشین یونان می گوید: “به کسی رای می دهم که در دولت فعلی حضور ندارد. کسی که پولهای کشورمان را ندزدیده است، ما را احمق فرض نکرده است. به آرمانی جدید رای می دهم.”

خبرنگار ما در آتن می گوید: “ امروز یونان تصمیم می گیرد، چشمهای اروپا امروز بر این کشور دوخته شده است، اروپا شاهد یکی از سرنوشت سازترین انتخابات چند دهه اخیر است. اما سرانجام این یونانیها هستند که سرنوشت کشورشان را بدست یک حزب می سپارند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد

تلاش برای حل اختلافات دیرینه یونان و ترکیه؛ اردوغان در سفر تاریخی به آتن وعده گشایش «دوران جدید» داد