شیوع ویروس ابولا و اثرات اقتصادی آن یکی از موضوعات همایش اقتصادی داوس

شیوع ویروس ابولا و اثرات اقتصادی آن یکی از موضوعات همایش اقتصادی داوس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد به بیش از دو میلیون نفر در کشورهای آفریقای غربی از جمله سیرا لئون، لیبریا و گینه که با اپیدمی ویروس ابولا درگیر هستند کمک رسانی می کند. این ویروس تا کنون موجب مرگ ۸ هزار نفر شده است.

ارتارین کازن، مدیر اجرایی برنامه کمک غذایی می گوید: «در مناطقی که ویروس ابولا وجود دارد سال گذشته مردم دهکده ها نتوانستند برداشت محصول مناسبی داشته باشند و مواد غذایی کمی برای بخشهای زیادی مخصوصا در سه کشور مبتلا وجود دارد. مواد غذایی موجود نیز بسیار گران است این به معنای آنست که افراد ضعیف و فقیر دسترسی به مواد غذایی ندارند.»

مقابله موثر با ویروس ابولا و اثرات آن یکی از موضوعات همایش اقتصادی داوس را تشکیل می دهد.

سارا چاپل، خبرنگار اعزامی یورونیوز به همایش داوس می گوید: «سازمان ملل می گوید در سال ۲۰۱۵ ویروس ابولا نابود خواهد شد حتی در صورت رسیدن به چنین نتیجه ای اثرات منفی اقتصادی این ویروس سالها مشهود خواهد بود.»

مدیر سازمان بین المللی کار خاطر نشان کرده سه کشوری که بیش از دیگران تحت هجوم ابولا قرار گرفتند پیش از این بازار کار ضعیفی داشته اند و نرخ بیکاری در آنها بالا بوده است.

گی ریدر، مدیر سازمان بین المللی کار می گوید: «جدیدا در یک برنامه سازمان ملل در این کشورها شرکت کردیم. ارزیابی ما از وضعیت موقتی است زیرا نمی دانیم تحولات چه روندی خواهند داشت. ویروس ابولا حدود ۱۲ درصد اقتصاد این سه کشور را دچار افت کرده است.»

با وجود این پیش بینی می شود اقتصاد آفریقا بطور کلی در سال ۲۰۱۵ رشد داشته باشد. بانک جهانی پیش بینی کرده رشد اقتصادی آفریقا بجز مناطق شمالی آن ۴.۶ درصد باشد. این رقم بدلیل شیوع ویروس ابولا اندکی کمتر از پیش بینی های قبلی است.

گفتگو با وینی بیانیاما، مدیر اجرایی آکسفام

یورونیوز: در گزارش آکسفام آمده است که یک درصد از ثروتمندان دنیا، بیش از ۵۰ درصد از ثروت جهان را در اختیار دارند، آیا به نظر شما شانس معکوس شدن این روند وجود دارد؟

وینی بیانیاما: امکان آن هست چراکه نابرابری تصادفا بوجود نمی آید بلکه نتیجۀ یک انتخاب است. با انتخاب سیاست های درست، می توان این چرخه را تغییر داد.

یورونیوز: فکر می کنید که حاضران در داووس به شما گوش می کنند؟

وینی بیانیاما: بله آنها به ما گوش می کنند. رهبران تجاری و سیاسی جهان به داشتن یک جامعۀ باثبات علاقمندند تا بتوانند به خوبی حکومت کنند یا منافع اقتصادی خود را تامین کنند. پیام این است که اگر رهبران سیاسی و تجاری جهان مانع افزایش نابرابری نشوند، رشد در هر زمینه ای با معضلات زیادی روبرو می شود.اگر فقر را ریشه کن نکنیم برای خود دولت ها و برای جامعه اثرات منفی خواهد داشت.

یورونیوز: بخش عظیمی از ثروت در دنیا در اختیار افراد کمی قرار دارد. آیا می شد با استفاده بهینه از این ثروت در کشورهایی نظیر سیرالئون یا لیبریا یا گینه، با بحران غم انگیز ابولا بهتر مقابله کرد؟

وینی بیانیاما: قطعا می شد. یکی از راههای کاهش نابرابری در دنیا، تعیین مالیات جهانی است. در حال حاضر برخی از شرکت های حاضر در لیبریا یا سیرالئون مالیات بر درآمد و منافع خود را می پردازند و این کشورها منبع دیگری برای تامین بودجه در بخش سلامت عمومی ندارند. در صورت پرداخت مالیات می توان بودجۀ مبارزه با بحرانی نظیر ابولا را تامین کرد.

یورونیوز: آیا شما فکر می کنید که افراد حاضر در این نشست برای جمع آوری پول بمنظور کمک به این سه کشور اقدام می کنند؟

وینی بیانیاما: سوال تعهد در اینجا مطرح نیست. نشست جهانی اقتصاد یک کنفرانس متعهد نیست. ما فقط می توانیم حساسیت هایی در مورد برخی از موضوعات نظیر مالیات جهانی در این نشست ایجاد کنیم. در این نشست جامعۀ بین المللی می تواند با تعیین این سیستم مالیاتی موافقت و زمینه های ایجاد آن را فراهم کند؛ اقداماتی نظیر توافق و اختصاص منابع مالی برای آموزش و سلامت عمومی برای کودکان و مردم که باید رایگان باشد. این مسائل از طریق اجماع میان دولت ها و صاحبان کار ممکن می شود.

یورونیوز: در سطح کل آفریقا، آیا جایی هست که شما نسبت به بهبود شرایط خوشبین باشید؟ و یا در مقابل جاهایی هست که خیلی به بهبود وضعیت امیدوار نیستید؟

وینی بیانیاما: من در این مورد خوشبین هستم چراکه آفریقا به سمت مثبتی حرکت کرده است و چهره های قوی در آن رو به رشد هستند. این خوب و مثبت است و امیدوارم که ادامه پیدا کند. با اینحال، وقتی می بینم که رشد و پیشرفت توسط سیاستمداران و افراد نزدیک به شرکت های چند ملیتی مصادره می شود، ناامید می شوم. این ثروت می تواند تولید کننده باشد و با ایجاد شغل، آموزش و سلامتی به زندگی مردم بازگردد. ما باید این منابع را به مردم برگردانیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه بیمار مبتلا به ابولا از قرنطینه‌ای در کنگو گریختند

مجمع جهانی اقتصاد: چهارمین انقلاب صنعتی

بدبینی شرکت کنندگان در همایش اقتصادی داوس نسبت به اوضاع اقتصادی روسیه