جایزه «وایز»، نوآوری در آموزش به «آن کتن» بریتانیایی تعلق گرفت

جایزه «وایز»، نوآوری در آموزش به «آن کتن» بریتانیایی تعلق گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آن کاتن، آموزگار بریتانیایی و بنیانگذار کمپین آموزش برای زنان(CAMFED) برنده جایزه ششمین اجلاس نوآوری در آموزش، موسوم به “وایز” شد. این جایزه معادل ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست. هدف از راه اندازی این کمپین مبارزه با چرخه فقر و تبعیض علیه زنان در امر آموزش و حمایت از آنها به عنوان کار آفرینان و رهبران اجتماعی بوده است. از زمان آغاز فعالیت این کمپین در سال ۱۹۹۳ تاکنون حدود ۳ میلیون کودک آفریقایی از آن بهره برده اند.

خانم کاتن می گوید: «خیلی هیجانزده ام. افتخار بزرگی نصیب من شده است و حال تریبونی دارم تا بتوانم درباره چیزی که تمام زندگی ام را وقف آن کرده ام، یعنی آموزش دختران در آفریقا صحبت کنم. این پول به میلیونها دختری تعلق خواهد گرفت که قصد داریم طی ۵ سال آینده از آنها برای اینکه بتوانند دوره متوسطه تحصیل کنند، حمایت کنیم.»

آن کاتن در مدل آموزشی خود بیشتر بر جوامع روستایی فقیر در زیمبابوه، زامبیا، غنا، تانزانیا و مالاوی تمرکز کرده است تا دختران را از دوره ابتدایی تا متوسطه، و سپس تا سن بلوغ زیر پر و بال خود بگیرد.

اما عامل موفقیت یک الگوی آموزشی از نظر آن کاتن چیست؟ وی می گوید: «به نظر ما کسانی که واقعاً این مشکل را تجربه کرده اند، آن را بهتر درک می کنند. باید از این جوامع که خود درگیر این مشکلات هستند، بیاموزیم، باید شنوندگان خوبی باشیم. نباید تنها به چیزهای که می گویند گوش دهیم، بلکه باید به آنچه هم بر زبان نمی آورند، گوش کنیم. باید شنوندگان باهوشی باشیم.»

آرورا والز، خبرنگار یورونیوز از محل اجلاس می گوید: «طی شش سال گذشته، این دومین بار است که جایزه “وایز” که معادل نوبل در آموزش است، به یک زن اعطا می شود. آن کاتن ستاره درخشان نشست امسال است. تمرکز اجلاس امسال بر خلاقیت به عنوان محرک، مشوق و ابزاری برای آموزش است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با «آن کاتن»، برنده جایزه نوآوری در آموزش آشنا شویم

بررسی نشست جهانی نوآوری برای آموزش

علم، تجارت و ورزش: زنانی که در قطر تفاوت ایجاد می‌کنند