با «آن کاتن»، برنده جایزه نوآوری در آموزش آشنا شویم

با «آن کاتن»، برنده جایزه نوآوری در آموزش آشنا شویم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

«آن کاتن» در دوحه برنده جایزه اجلاس جهانی نوآوری درآموزش، موسوم به وایز شده است. این جایزه به ارزش ۵۰۰ هزار دلار به شخص یا گروهی (متشکل از حداکثر شش نفر) تعلق می گیرد که کار برجسته ای در زمینه آموزش انجام داده باشند. اما این بانوی ۶۴ ساله بریتانیایی چگونه به این موفقیت دست یافته است؟

وی در سال ۱۹۹۱ سفری تحقیقاتی به زیمبابوه انجام داد. هدفش این بود که بفهمد چرا میزان ثبت نام دختران در مدارس مناطق روستایی فقیر تا این حد کم است. در این سفر وی متوجه شد که خانواده ها ترجیح می دهند به جای دختران، پسرانشان را به مدرسه بفرستند، چرا که در آینده، بخت پسران برای یافتن شغل پس از اتمام مدرسه، بیشتر است.

پس از بازگشت از این سفر، آن کتان مصصم بود که برای تغییر شرایط نامساعد تحصیلی دختران دستی بالا بزند. همان موقع وی کمپین جهانی «حمایت از آموزش زنان» را به راه انداخت. به زعم او، تحقق این طرح بدون تکیه بر ساکنان محلی امکان پذیر نبود، چرا که این افراد در بطن مشکل بودند و تجربه ای مستقیم داشتند.

در نهایت، کمپین «حمایت از آموزش زنان» در سال ۱۹۹۳ به راه افتاد و تا کنون بیش از ۳ میلیون کودک در فقیرترین نواحی غنا، مالاوی، تانزانیا، زامبیا، و زیمبابوه از برنامه های آن در زمینه های تأمین شهریه، منابع آموزشی، خوابگاه، و تربیت معلم بهره مند شده اند. این پروژه با ۶۰۰۰ مدرسه همکاری کرده است و در بهتر کردن و افزایش بازدهی آموزش در این مدارس نقش داشته است.

آن کاتن برای تهیه هزینه لازم برای ۳۲ دختری که در آغاز کار تحت حمایت این برنامه قرار گرفتند به خانواده ها متوسل شد، در کمبریج دکه شیرینی فروشی به راه انداخت و در نهایت شبکه ای برای تأمین بودجه از طریق کمکهای مردمی و دوستان و بنیادهای خیریه تاسیس کرد.

یکی از اصول بنیادین کمپین حمایت از آموزش زنان «چرخه مفید توان دهی» است. هدف این است که دختران پس از دوره ابتدایی به دوره متوسطه بروند و پس از اتمام تحصیلات و تا زمانی که حرفه و کار پیدا می کنند، به شبکه فارغ التحصیلان کمپین بپیوندند و از این طریق، خودشان حامی دیگران شوند و تحولاتی را که باید اتفاق بیافتند رهبری کنند. تا کنون شمار اعضای کمپین حدود ۲۵ هزار نفر است.

در حال حاضر ۱۱۲ هزار داوطلب محلی با این برای کمک به دختران برای غلبه بر فقر و ادامه تحصیل همکاری می کنند. برنامه بعدی این کمپین جهانی این است که طی ۵ سال آینده به یک میلیون دختر برای تحصیل در دوره متوسطه کمک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بررسی نشست جهانی نوآوری برای آموزش

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد