انتخابات پارلمانی اوکراین و تاثیر آن بر سیاست خارجی این کشور

انتخابات پارلمانی اوکراین و تاثیر آن بر سیاست خارجی این کشور
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتخابات پارلمانی در اوکراین که قرار است روز چهارم آبان ماه برگزار شود و دولتی که برسر کار خواهد آمد، خط مشی سیاسی این کشور را تعیین خواهد کرد.

سرنوشت بحران در شرق اوکراین و همچنین آینده سیاسی این کشور در منطقه، به ویژه در رابطه با اتحادیه اروپا، از جمله سوال هایی است که مطرح می شود و دولت و کابینه ای که به واسطه این انتخابات تشکیل خواهند شد، می توانند به این سوال ها پاسخ دهند.

این احتمال داده می شود که با توجه به شرایط کنونی کشور، نمایندگان با تمایلات ضد روسی اکثریت پارلمان را از آن خود کنند و این امر می تواند بر تنش میان روسیه و اوکراین بیافزاید.

این تنش ها از ماه ها پیش و با حمایت روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین گسترش یافته است و دیدار ولادیمیر پوتین و پترو پوروشنکو، روسای جمهوری این دو کشور، نتوانسته انتظارات برای خاتمه دادن به این تنش ها را برآورده کند. تنها امضای یک توافق نامه برای انتقال گاز، ماحصل این دیدار بوده است.

مشکل مهم دیگری که بر سر راه این انتخابات قرار دارد، مناطقی است که از تسلط دولت مرکزی اوکراین خارج است. شرق این کشور بویژه مناطقی مانند دونتسک و لوهانسک در اختیار جدایی طلبانی است که اعلام کرده اند در این انتخابات شرکت نخواهند کرد و مانع برگزاری آن در مناطق تحت تسلط خود خواهند شد که در آن صورت، دست کم نزدیک به ۱۲درصد از جمعیت واجد شرایط رای دادن در اوکراین امکان حضور در این انتخابات را نخواهند یافت.

در عوض، جدایی طلبان اعلام کرده اند که در روزهای بعد از این انتخابات، اقدام به برگزاری یک همه پرسی برای استقلال این مناطق خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین اظهار امیدواری کرده است که انتخابات پارلمانی در اوکراین بتواند ثبات را به این کشور و منطقه برگرداند و تاکید کرده که ثبات اوکراین به نفع روسیه است.

روسیه می گوید مساله اوکراین در سیاست خارجی این کشور جایگاه مهمی دارد و حاضر نیست این کشور را از دست بدهد.

حال سوال این است که اگر این انتخابات به بروی کار آمدن یک دولت با سیاست های ضد روسی منجر شود، روسیه چه رفتاری در پیش خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، می گوید: «ما نمی توانیم اوکراین را از دست بدهیم. اوکراین برای ما کشوری نیست که یک گروه از افراد در آن کودتا کرده و به قدرت رسیده باشند. اوکراین از نازی هایی تشکیل نشده است که در خیابان های کی یف و دیگر شهرها راه بروند و به تخریب بناهای تاریخی دست بزنند و به ستایش هیتلر بپردازند. اوکراین نزدیک ترین ملت برادر به ماست.»

مشروعیت دولت آینده ای که از این انتخابات پارلمانی سر برخواهد آورد، به موفقیت این انتخابات در تمامی مناطق کشور بستگی دارد.

مقامات اوکراین امیدوارند این انتخابات ضمن به روی کار آوردن دولتی که بتواند اصلاحات حیاتی اقتصادی و سیاسی را در این کشور پیش ببرد، به حل بحران جدایی طلبان و تنش در شرق کشور نیز منجر شود.

گفتگو با مدیر مرکز رویدادهای سیاسی در مسکو

برای بررسی چشم انداز روابط میان اوکراین و روسیه در آستانه انتخابات پارلمانی اوکراین، سرگئی دوبین، خبرنگار یورونیوز در لیون با سرگئی میهی یف، تحلیلگر سیاسی و مدیر مرکز رویدادهای سیاسی در مسکو گفتگو کرده است.

یورونیوز: از هم اکنون روشن است که پارلمان جدید کشور اوکراین، همسو با احزاب طرفدار روسیه نخواهد بود. این موضوع چه تاثیری بر آینده روابط میان مسکو و کی یف خواهد گذاشت؟

سرگئی میهی یف: این خبر خوبی برای روابط دو جانبه نیست زیرا با در نظر گرفتن تمام احتمالات، در پارلمان جدید اوکراین افرادی حضور خواهند داشت که حاصل یک موج مردمی دارای دیدگاه های عوامگرایانه، ضد روسی و احتمالا افکاری بسیار نظامی خواهند بود، به دلیل شرکت در درگیری های میدان استقلال کی یف یا درگیری های مرزهای شرقی این کشور. فکر کنم بسیاری از آنها دست کم در ابتدای کار، بخواهند همانند زمانی که در میدان استقلال بودند عمل کنند که این مساله کمک مثبتی به روابط دو جانبه نخواهد کرد. این موضوع در نهایت نیز به نفع اوکراین نیست زیرا اوکراین به حفظ رابطه با روسیه بسیار وابسته است و هرچه این پارلمان افراطی تر و ضد روس تر عمل کند، مشکلات بیشتری به ویژه برای سیاست خارجی اوکراین به وجود خواهد آورد.

یورونیوز: از نظر مسکو، غیبت نمایندگان طرفدار روسیه در پارلمان اوکراین به این معنی است که بخش عمده ای از جمعیت این کشور بویژه مناطق شرقی که روابط قوی با روسیه داشتند، نماینده ای در پارلمان نخواهند داشت. این امر تا چه اندازه می تواند گفتگوی میان کی یف و مسکو را پیجیده تر کند؟

سرگئی میهی یف: با توجه به نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط یک موسسه جامعه شناسی اوکراینی، که اخیرا در کی یف منتشر شد، حتی در پایتخت، ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان مایل به داشتن روابط خوبی با روسیه هستند که این موضوع با گفتمان رسمی دولت فعلی اوکراین در تقابل است. به این ترتیب صدای این افراد به هیچ وجه شنیده نشده و در پارلمان اوکراین نیز مطرح نخواهد شد. همچنین این روشن است که نمایندگان مناطق لوهانسک و دونتسک مورد تایید پارلمان نخواهند بود زیرا بخش هایی از این مناطق به طور یک جانبه اعلام تشکیل جمهوری کرده اند. مناطق دیگری نیز به طور غیر رسمی در وضعیت حکومت نظامی به سر می برند و بدون شک مشارکت در آن مناطق خیلی بالا نخواهد بود. میزان مشارکت در مناطقی که خود را «روسیه جدید» خوانده اند و ادعا می کنند که قصد دارند در آینده دولتی طرفدار روسیه تشکیل دهند نیز بالا نخواهد بود؛ مناطقی مثل خارکیف، زاپوریژ و اودسا. مردم می ترسند و دچار نوعی بی تفاوتی سیاسی شده اند و البته، پارلمان آینده اوکراین نماینده این دسته نیز نخواهد بود. و اما مسکو در این باره چگونه فکر می کند؟ مسکو در این انتخابات به هیچ شکلی شرکت نخواهد کرد و از هیچ نیروی سیاسی حمایت نخواهد کرد و بنابراین هیچ ابزاری برای نفوذ بر مبارزات انتخاباتی نداشته و تا آنجا که می دانم سعی ندارد بر این انتخابات تاثیر بگذارد. در مجموع، تکرار می کنم که از نظر مسکو این پارلمان مشروعیت نخواهد داشت.

آگهی

یورونیوز: هم اکنون روابط میان دو کشور تیره و تار است اما به دلیل نزدیکی های اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی، اوکراین و روسیه نمی توانند یکدیگر را نادیده بگیرند. تا چه حد این مساله مد نظر پارلمان جدید است و تا چه حد باعث خواهد شد که اکنون یا در آینده، پارلمان اوکراین عمل گرایانه تر اقدام کند؟

سرگئی میهی یف: اجازه دهید ببینیم چه کسانی دقیقا برای پارلمان انتخاب می شوند. به نظر من شمار بالایی از نمایندگان، افرادی خواهند بود که در نتیجه بی ثباتی های سیاسی انتخاب شده اند و آنها قادر به حل مشکلات نخواهند بود. آیا آنها که تبدیل به سیاستمداران سیستم می شوند می توانند برخوردی مسئولانه با موضوعات، به ویژه این روابط دوجانبه داشته باشند؟ نمی دانم. فکر نمی کنم کار آسانی باشد. به ویژه در وضعیت کنونی و با توجه به فعالیت های گسترده ضد روسیه در مبارزات انتخاباتی. در پارلمان افراد حرفه ای بسیار کمی حضور خواهند داشت؛ افرادی که برخلاف اغلب نمایندگان، تجربه سیاسی داشته باشند. اما من بسیار تردید دارم که نمایندگانی که می توان آنها را نمایندگان «میدان» نامید و یا کسانی که می توان نشانی از آنها در درگیری های شرق اوکراین یافت، این توانایی را داشته باشند که واقعیت های سیاسی را درک کنند و یک استراتژی بلند مدت طراحی کنند. شاید پس از یک یا دو سال همه چیز حل و فصل شود و عملگرایانه تر برخورد کنند اما فکر می کنم در آینده نزدیک این موضوع بسیار مشکل ساز باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند