راهکارهای نهادهای مالی بین المللی برای رسیدن به رشد بالای اقتصادی

راهکارهای نهادهای مالی بین المللی برای رسیدن به رشد بالای اقتصادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کندی روند رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو در راس دستور جلسه نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که روز پنجشنبه در واشنگتن برگزار شد قرار گرفته است.

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول که پیش از این نسبت به خطر گرفتاری منطقه پولی یورو به رکود اقتصادی هشدار داده بود، در این نشست توجه ها را نسبت به بحران بیکاری در دنیا جلب می کند.

کریستین لاگار، رییس صندوق بین المللی پول گفت: «مدتهاست که اقتصاد جهانی انتظار آنرا می کشد که بتواند از چاله بزرگی که بر اثر رکود اقتصادی در آن افتاده، بیرون بیاید. ما به بحران دردناک اشتغال با ۲۰۰ میلیون نفر بیکار که بدنبال شغلی می گردند گرفتار هستیم. اگر قرار بود متقاضیان کار در دنیا یک کشور را تشکیل دهند آن کشور پنجمین کشور بزرگ دنیا می شد.»

اما بانک جهانی کلید رسیدن به شتاب بالای رشد اقتصادی و مبارزه با بحران اقتصادی را سرمایه گذاری بر روی بخش زیرساختها می داند.

جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی ضمن تاکید بر بستر سازی این نهاد برای تامین هزینه های مربوط به تقویت بخش زیربنایی کشورها می گوید: «مکانیسم تامین هزینه ساخت و تقویت بخش زیربنایی، سرمایه گذاران، بانکها و مسئولان را با یکدیگر در ارتباط قرار می دهد تا بتوانند با امکانات جدید با چالش کمبود و ضعفهای بخشهای زیربنایی مقابله کنند. بدین ترتیب بستری قوی برای پروژه های بخش زیربنایی در کشورهای فقیر و قدرتهای نوظهور اقتصادی ایجاد می شود.»

نهادهای مالی بین المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول معضلاتی چون نرخ بالای بیکاری، تنشهای ژئوپلیتیک و یا عدم تقویت زیرساختهای کشورها را از عوامل مهم افت رشد اقتصاد جهانی می دانند.

نهادهای بین المللی از اروپاییان نیز انتظار زیادی دارند تا برای مبارزه موثر با نرخ بسیار پایین تورم و اعمال اصلاحات اساسی تلاش کنند.

مصاحبه با دیوید لیپتون، معاون کل صندوق بین المللی پول

یورونیوز در دفتر مرکزی صندوق بین المللی پول در واشنگتن با دیوید لیپتون، معاون کل این نهاد گفتگو کرده است.

یورونیوز: آقای لیپتون روند بهبود امور اقتصادی در اروپا کند است و پیش بینی های صندوق بین المللی پول نسبت به رشد اقتصادی در اروپا خوب نیست. دلیل وجود این وضعیت چیست؟

دیوید لیپتون: «اروپا بحران شدیدی را به ارث برده است. اکنون باید بحران بدهی های دولتها، شرکتها و خانوارها را نیز تحمل کند. و در حال حاضر باید در عین حال وضعیت بانکهای خود را نیز تقویت کند. برخی کشورها از بحران خارج شدند. پیش از اروپا ایالات متحده آمریکا دچار بحران بود که از آن بخوبی عبور کرد. ژاپن نیز برای خروج از بحرانی که سالهاست گرفتار آن است مراحلی را می گذراند. بحرانی که موجب افت رشد اقتصادی کشور و پایین آمدن بیش از حد نرخ تورم شده است. در جریان نشستی که داشتیم موضوع در معرض خطر قرار گرفتن اقتصاد دنیا را مطرح کردیم. این خطر بدنبال وخامت وضعیت اقتصادی در اروپا، دنیا را تهدید خواهد کرد. ما اعتقاد داریم که برای بهبود وضعیت، اروپا بهتر از اینها می تواند عمل کند. بیم آنرا داریم که عدم اعمال سیاستهای مناسب موجب بدتر شدن وضعیت اقتصادی اروپا شود.»

یورونیوز: صندوق بین المللی پول و نهادهای دیگر می گویند اعمال اصلاحات اساسی کلید بهبود وضعیت تولیدات و رقابت است. اروپا کار خود را به خوبی انجام نداده وگرنه آمار و ارقام بهتری داشتیم. در چه بخشهایی اروپا باید خود را تقویت کند؟

دیوید لیپتون: «ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از کشورها تلاشهای زیادی برای اعمال اصلاحات اساسی انجام داده اند. این شامل کشورهایی است که توسط گروه تروئیکا از کمک مالی برخوردار بوده اند. اما در مجموع امکانات زیادی برای بالابردن روند رشد اقتصادی در اروپا با اعمال تغییرات اساسی مناسب وجود دارد. این شامل بازار کار می تواند بشود، ایجاد سهولت برای افزایش قدرت مانور مردم در امور اقتصادی، اعمال اصلاحات در بازار امول غیر منقول و بخش خدمات از جمله اقدامات لازم است.»

یورونیوز: قسمت مهم گفتگو ها در جلسه مجمع عمومی به بخش زیربنایی و کمبود سرمایه گذاری در این بخش مربوط می شد. چرا سرمایه گذاری های دولتی اهمیت زیادی دارند و موانع پیش رو چیست؟

دیوید لیپتون: «اکنون زمان مناسبی برای رسیدگی به این مسئله است. زیرا رسیدگی به زیرساختها و امور زیربنایی دو اثر بسیار مهم دارد. در بلند مدت نرخ بهره وری و رشد اقتصادی یک کشور با داشتن زیرساختهای مناسب بالا می رود. این امر به خانوارها کمک می کند و برای تامین مایحتاج شرکتها کارآیی دارد. اما مطمئنا در کوتاه مدت رسیدگی به زیرساختها و امور زیربنایی یک تقاضای اضافی است.»

یورونیوز: در هفته ها و ماههای اخیر شاهد ظهور اضطراب و عدم امنیت در دنیا بودیم. صندوق بین المللی پول سه خطر بزرگ برای اقتصاد دنیا را برشمرده است، شیوع ویروس ابولا، وضعیت خاورمیانه و عدم ثبات در اوکراین. تا چه حد این خطرات بهبود وضعیت اقتصادی در دنیا را تهدید می کنند؟

دیوید لیپتون: این خجالت آور است که در راس چالشهایی که کشورها با آن روبرو هستند، خطرات و تنشهای ژئوپلیتیکی که می شناسیم به چشم می خورد. تا حالا گسترش و توسعه هیچ یک از این تنشها و درگیریها به حدی نبوده که تاثیر زیاد و قابل توجهی بر روی رشد اقتصادی در دنیا و اروپا داشته باشد. اما در هر صورت هر یک از این رویدادها خطراتی در پی خواهند داشت. خصوصا بحران در روسیه و اوکراین. اثرات این بحران اقتصاد روسیه و اوکراین را تحت تاثیر منفی قرار داده است. بحران اوکراین و اعمال تحریمهای اقتصادی علیه روسیه به مشکلات این کشور دامن خواهد زد. در صورت تداوم یافتن این بحرانها این خطر وجود دارد که میزان اعتماد به امور اقتصادی در حوزه پولی یورو از بین برود و با بیم بازار اروپا نسبت به تولیدات بخش انرژی روسیه مواجه شویم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها