راسموسن: تغییر فضای امنیتی و لزوم افزایش بودجه دفاعی ناتو

راسموسن: تغییر فضای امنیتی و لزوم افزایش بودجه دفاعی ناتو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آندره بکتوف خبرنگار یورونیوز، با آندرس فو راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مقر این سازمان در بروکسل درباره وضعیت امنیتی اروپا و جایگاه ناتو مصاحبه ای انجام داده است.

یورونیوز: آقای راسموسن با تشکر از شما برای گفتگو با یورونیوز. بیش از ۵ سال است که شما دبیر کل ناتو هستید. وضعیت امنیتی اروپا را در ماههای گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

راسموسن: «فضای امنیتی به طرز چشمگیری تغییر کرده است. عملیات نظامی غیر قانونی روسیه در اوکراین زنگ خطر را به صدا در آورد و به ما یادآوری کرد که ما امنیت تضمین شده ای نداریم. البته ما باید خودمان را با شرایط جدید انطباق دهیم.»

یورونیوز: هفته گذشته رئیس جمهور پوتین گفت که او نمی توانست اجازه دهد که نیروهای ناتو وارد کریمه شوند و به همین خاطر کریمه را ضمیمه روسیه کرد. آیا شما نگرانی های امنیتی روسیه را در نظر گرفته اید؟

راسموسن: «بله، اما ما هرگز قصد اعزام نیروهای ناتو به کریمه را نداشته ایم. پس این بهانه ای بسیار بسیار بدی برای الحاق غیر قانونی و نامشروع کریمه به فدراسیون روسیه است. هیچ بهانه ای وجود ندارد. روسیه تمام تعهدات بین المللی و همچنین اصول اساسی همکاری ناتو و روسیه را نقض کرده است.»

یورونیوز: آیا شما هنوز دخالت روسیه در شرق اوکراین را می بینید؟ چگونه می توان برخوردهای نظامی را در آنجا متوقف کرد؟

راسموسمن: «شکی نیست که روسیه به شدت در بی ثباتی شرق اوکراین دخالت دارد. آنها اجازه انتقال سلاح و تجهیزات و همچنین ورود پیکارجویان به داخل اوکراین را می دهند. ما از روسیه می خواهیم تا حمایت از جدایی طلبان را متوقف کند. همچنین از روسیه می خواهیم که نیروهایش را از مرزهای اوکراین عقب بکشد. ما اخیرا شاهد افزایش نیروهای روسیه در منطقه مرزی اوکراین بوده ایم.»

یورونیوز: آیا ناتو حضورش را در مجاورت روسیه تقویت خواهد کرد؟

راسموسن:«ما پلیس هوایی ناتو را بر فراز سه کشور بالتیک تقویت کرده ایم و کشتی های نیروی دریایی را به دریای بالتیک و دریای سیاه اعزام کرده ایم. ما باید تمرینات بیشتری در لهستان و کشورهای بالتیک انجام دهیم. بنابراین شاهد حضور بیشتر ناتو در دریا ، هوا و روی زمین هستیم. این عملی تهاجمی نیست، بلکه کاملا دفاعی و با هدف اطمینان از حمایت موثر از متحدانمان است.»

یورونیوز: روسیه الان برای شما یک شریک است یا بیشتردر مقابل شماست؟

راسموسن: «در واقع ما ۲۰ سال زمان برای ساختن یک رابطه سازنده با روسیه صرف کردیم. اما باید بگویم که روسیه همانند یک شریک و همکار رفتار نمی کند. ما می توانیم در اسناد نظامی روسیه ببینیم که آنها ناتو را همانند دشمن در نظر می گیرند و البته ما باید با این وضعیت خودمان را انطباق دهیم.»

یورونیوز: چه درس هایی از تاکتیک های نظامی روسیه در مواجه با اوکراین می توان آموخت؟

راسموسن: «شاهد بودیم که نیروهای مسلح روسیه بسیار سریع عمل میکنند. ما همچنین نیروهای نظامی مدرن تری را در مقایسه با آنچه در حمله به گرجستان در سال ۲۰۰۸ استفاده شد را در روسیه می بینیم. به همین دلیل من مصرانه از متحدان ناتو می خواهم که بودجه دفاعی شان را افزایش دهند و برای نوسازی
نیروهای مسلح شان اقدام کنند.در طول ۵ سال گذشته روسیه بودجه دفاعی اش را به میزان ۵۰ درصد افزایش داده درحالیکه کشورهای عضو ناتو به طور متوسط بودجه های دفاعی خود را ۲۰ درصد کاهش داده اند. آنچه در اوکراین دیدیم بازی را تغییر می دهد وحالا زمان متوقف کردن روند کاهشی بودجه دفاعی و افزایش تدریجی بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتوست.»

یورونیوز:درباره وضعیت امنیتی اروپا صحبت کردید. از نظر شما چه نوع تهدیداتی از جانب گروه های شورشی سنی که بخش هایی از عراق و سوریه را گرفته اند وجود دارد. ناتو باید در این باره چکار کند؟

راسموسن:«ناتو روی دفاع و حمایت از متحدانمان متمرکز شده است. به همین دلیل ما موشک های پاتریوت را در ترکیه برای محافظت از این کشور علیه حملات موشکی احتمالی از ناحیه سوریه مستقر کرده ایم. البته شرایط عمومی منطقه نگرانی های جدیی ایجاد کرده است. همه می دانند که دولت عراق
از بعضی از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.»

یورونیوز: ما شاهد حضور هواپیماهایی از ایران و روسیه در کنار آمریکایی ها برای انجام عملیات در عراق هستیم. آیا ناتو در حال همکاری با این کشورهاست؟

راسموسن:«این اتحادیه ناتو نیست بلکه کشورهای منفرد عضو ناتو هستند که درگیر شده اند. آنچه شما می بینید این است که جامعه بین المللی به شدت درباره این وضعیت و گسترش افراط گرایی و تروریسم نگران است. این شرایط به پاسخی هماهنگ و فراتر از تقسیم بندهای سنتی از سوی جامعه بین المللی نیاز دارد.»

یورونیوز: آخرین سوال اینکه، دستاورد اصلی ناتو چه بوده است؟

آگهی

راسموسن: «ما الان ناتویی قوی تر، ماهر تر و سریع تری داریم. با وجود کاهش بودجه دفاعی، اتحاد بسیار قوی تری را می بینید. بخاطر عملیات ما در افغانستان، کوزوو وجاهای دیگر، نیروهای مسلح ما بهتر باهم کار می کنند و عملیات انجام می دهند. به همین خاطر آنها هماهنگ تر و آماده تر از همیشه
هستند. همزمان ما روی قابلیت های جدید سرمایه گذاری کرده ایم. علی رغم کارهای دیگرمان، ما ساختن سیستم دفاع موشکی را اغاز کرده ایم. بنابراین در کل می خواهم بگویم از چربی هایمان کم شده و به عضله هایمان اضافه شده است. بنابراین امروز شما شاهد ناتویی بسیار قوی تر هستید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی دبیر شورای امنیت اوکراین را برکنار کرد

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند