آیا راه آمریکا و اروپا در ادامۀ تحریم روسیه از هم جدا می شود؟

آیا راه آمریکا و اروپا در ادامۀ تحریم روسیه از هم جدا می شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را علیه روسیه تصویب کرده اند. از آغاز بحران در اوکراین، این اتحادیه در کنار آمریکا سعی می کند با فشارهای دیپلماتیک، روسیه را مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در اوکراین کند.

هم اتحادیۀ اروپا و هم آمریکا، ضمن محکوم کردن خشونت های اوکراین، نام شخصیت های سیاسی و تجاری روسیه و اوکراینی طرفدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را در فهرست ممنوعیت ورود به اتحادیۀ اروپا و آمریکا قرار داده اند.

ایالات متحده آمریکا در تحریم های جدید، تحریم های اقتصادی علیه روسیه را نیز به ممنوعیت سفر شخصیت های روسی به این کشور افزوده است اما به نظر می رسد منافع اقتصادی اتحادیۀ اروپا، در دراز مدت، همراهی با آمریکا را برای ادامۀ تحریم ها تحت تاثیر قرار دهد.

این کشور علاوه بر ارائۀ فهرست جدیدی از شخصیت های حقیقی و حقوقی روسی ممنوع الورود به این کشور که اکثرا از نزدیکان ولادیمیر پوتین هستند، صادرات برخی از تجهیزات نظامی به روسیه را نیز ممنوع کرده است ضمن آنکه، دارایی های برخی از این افراد در آمریکا بلوکه خواهد شد.

با این حال، مقامات آمریکا تاکید می کنند که این تحریم ها علیه شخص رییس جمهوری روسیه نیست.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: “هدف در اینجا، شخص آقای پوتین نیست، بلکه هدف، تغییر سیاست های وی به این منظور است که بداند رفتارهایی که در مقابل اوکراین انجام می شود، چطور می تواند تاثیر دراز مدت در اقتصاد روسیه داشته باشد.”

ولادیمیر پوتین این تحریم های جدید را منزجر کننده خوانده و آنرا نشانه ای از عدم توانایی شرکای غربی از جمله آمریکا در درک و فهم آنچه در اوکراین می گذرد، دانسته است.

رییس جمهوری روسیه در واکنش به این تحریم ها و نزدیکی اتحادیۀ اروپا و آمریکا می گوید: “این (تحریم ها) ابزاری نامناسب است. ما در هر حال کارمان را انجام می دهیم و جایگزینی مناسب خواهیم یافت. ما زنده می مانیم و پیش خواهیم رفت اما آنها، شرکای ما، شکست خواهند خورد.”

با این حال، به نظر می رسد این تحریم ها برای اتحادیۀ اروپا گران تر تمام شود چرا که روسیه می تواند به تلافی آن، از صدور گاز به این قاره جلوگیری کند.

مسکو یک شریک اقتصادی مهم برای اتحادیۀ اروپاست. شاید به همین دلیل، در نشستی که سفیران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه، بیست و هشتم آوریل، در بروکسل برگزار کردند، صحبت از تحریم های اقتصادی به میان نیامد و تنها ممنوعیت سفر شخصیت های روسی به اتحادیۀ اروپا مورد بحث بود.

پیا آهرنکیلد هانسن، سخنگوی کمیسیون اروپا بعد از این نشست، می گوید: “در حال حاضر، این تحریم ها از جمله اقدامات ما در سطحی مناسب است و همزمان، برای آماده سازی اقدامات مرحلۀ سوم به پیش می رویم.”

کشورهایی نظیر آلمان بیش از ۳۷ درصد از گاز مصرفی خود را از طریق روسیه تامین می کنند و شش کشور اتحادیۀ اروپا کاملا برای تامین انرژی خود به فدراسیون روسیه وابسته اند.

این وابستگی ممکن است کشورهای اروپایی را در ادامۀ تحریم ها بویژه تحریم های اقتصادی علیه روسیه به چند دسته تقسیم کند.

«تاثیر تحریمات اروپا علیه روسیه در درازمدت شدید نخواهد بود»

برای فهم بیشتر تحریمات اعمال شده علیه افراد تاثیرگذار در روسیه با النورا تافورو، محقق بنیاد روابط بین الملل و دیالوگ خارجی، به گفتگو نشسته ایم که معتقد است تاثیر درازمدت تحریمات اتحادیه اروپا علیه روسیه مثبت نخواهد بود.

بعنوان اولین سوال از وی می پرسیم، در رویارویی غرب و روسیه بر سر اوکراین تاثیر تحریمات را تا چه حد و در چه محدوده زمانی موثر می دانید؟

النورا تافورو:در کوتاه مدت تاثیر آن بر اقتصاد روسیه البته بد خواهد بود چرا که شرکتهای روسیه را در عرصه بین الملل به انزوا می کشد اما در دراز مدت و آنگونه که انتظار می رود تاثیرش شدید نخواهد بود چرا که اصلی ترین و مهمترین شرکتها نظیر روس نفت، مشهورترین شرکت نفت روسیه، یا بانکهای بزرگ این کشور متاثر از تحریمات نخواهند شد.

یورونیوز: چرا تحریمات اقتصادی به تاخیر می افتد، ضرب آهنگ تحریمات در دستان کیست؟

آگهی

النورا تافورو: باید از نظر دور نداریم که انشقاق در بین اعضای اتحادیه اروپا گسترده است. دولتهایی مثل بلغارستان می خواهند موضع روسیه بیشتر فهمیده شود و دولتهایی نظیر لهستان خواهان اتخاذ مواضع شدیدتر علیه روسیه هستند. پس در اتحادیه اروپا سرعت و آهستگی تحریمات در ارتباط مستقیم با تفاوتهای منافع ملی هر کدام از اعضای اتحادیه دارد.

یورونیوز: لطفا به افراد، بخش انرژی و بانکداری، دولت و چهرهای نظامی روسیه که تحت تحریم واقع شده اند اشاره ای داشته باشید.

النورا تافورو: می توان از افراد مهم و تاثیرگذاری مثل ایگور سِچین، مشاور رئیس جمهور پوتین نام برد و همچنین از مدیر عامل شرکت روس نفت که یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی روسیه است. پس می بینید که هدف، تحریم افرادی است که یا در بحران اوکراین و یا بطور کلی در عرصه سیاست روسیه نقش ایفاء می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالات متحده ۱۵ مامور اداره اطلاعات نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرد

تحریم‌های تازه آمریکا علیه روسیه

راه دشوار اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به زرادخانه اوکراین