رانا گیسین می گوید شارون از کشتار صبرا و شتیلا پشیمان بود

رانا گیسین می گوید شارون از کشتار صبرا و شتیلا پشیمان بود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دکتر رانا گیسین مشاور ارشد آریل شارون، نخست وزیر سابق و تازه درگذشته اسرائیل، در سالهای اخیر یکی از سخنگویان ارشد اسرائیلی در موضوعات مختلف داخلی و بین المللی بوده است. در ۲۵ سال اخیر او نقش مهمی را در مذاکرات صلح با فلسطینی ها و همچنین بعنوان سخنگوی آریل شارون را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ بر عهده داشته است.

در همه این سالها او نفوذ زیادی بر آموزش دیپلمات ها و رهبری جوانان داشته و یکی از مفسران و تحلیلگران ارشد اسرائیل در شبکه های ماهواره ای عربی زبان به شمار می رود.
دکتر رانا گیسین به پرسش های یورونیوز درباره اقدامات آریل شارون پاسخ داده است.

یورونیوز: دشوار ترین تصمیمی که شارون اتخاذ کرد چه بود؟

رانا گیسین: از نظر من برچیدن شهرک ها از غزه ، جودا و سامریه سخت ترین کاری بود که او انجام داد. چرا که از نظر او اسرائیل از مجموعه ای از شهرک ها ساخته شده است. اسرائیل در آینده یک کشور یهودی برای همه یهودی های جهان خواهد بود و از این نظر شهرک ها
عامل مهمی در ساختن چنین کشوری است. او بیش از ۲۰ سال در کار ساختن این شهرک ها بود.

یورونیوز:افتخار آمیزترین کاری که انجام داد چه بود؟

رانا گیسین: افتخارآمیزترین کارهایی که او در اسرائیل انجام داد در حوزه های کشاورزی و زمین بود. در واقع شهرک های بیشتری ساخته شدند و افراد بیشتری شامل مهاجران و یهودی ها از هر جای دنیا به اسرائیل آمدند و به استقرار یک کشور قدرتمند یهودی کمک کردند.
موضوع دیگری که او به آن افتخار می کرد داشتن یک ارتش قوی بود، یکی از قوی ترین ارتش ها در جهان ارتش اسرائیل است چرا که اسرائیل را قادر به پیروزی در جنگ ها می کند. او تجربه اش را از جنگ لاترون در سال ۱۹۴۸ جایی که نزدیک بود کشته شود به یاد داشت. در آنجا او با اینکه زخمی شده بود با همراهانش تلاش می کردند اعضای گروهش را نجات دهد و آنها را به نقطه امنی برساند .

یورونیوز:بعد از خروج از غزه آیا او دستور اقدام مشابهی را برای کرانه باختری رود اردن داده بود؟ آیا برنامه ای مشابه در کرانه باختری رود اردن برای برچیدن شهرک ها وجود داشت؟

رانا گیسین: فکر می کنم که بدون تردید این موضوع مورد توجه قرار گرفته بود. او تغییرات را در نظر گرفته بود و هدف نهایی اش استقرار یک دولت قوی یهودی در کنار یک دولت فلسطینی بود. از نقطه نظر تاکتیکی اگر چنین کاری نیاز بود او حتما انجامش داده بود. من نمی دانم که آیا
او در نهایت به توافق صلحی با فلسطینی ها همانطور که ما آرزویش را داشتیم می رسید یا نه. اما حداقل آنچه او آرزویش را داشت انجام دهد به متحد شدن مردم انجامید. یک موضوع مهم در اسرائیل که شما باید درک کنید، این است که ما ملتی هستیم با تفاوت های بسیار زیاد که متفرق شده ایم و شارون تنها کسی بود که می توانست مردم اسرائیل را در سخت ترین مشکلات کنار یکدیگر نگه دارد.

یورونیوز:آیا او هرگز درباره کشتار صبرا و شتیلا در لبنان ابراز پشیمانی کرد؟ به طور کلی درباره کل عملیات و جنگ در لبنان، آیا او هرکز پشیمان شده بود؟

رانا گیسین: واقعه صبرا و شتیلا یک اشتباه بود. صبرا و شتیلا اشتباهی بود که در لبنان رخ داد. اما در یک نگاه کلی، کاری که او انجام داد برای پاکسازی تروریست ها از لبنان و افزایش امنیت اسرائیل بود، او هرگز نظرش را در این باره تغییر نداد. من فکر می کنم او از آنچه در صبرا و شتیلا اتفاق افتاد پشیمان شده بود. اما بعد از آن و فقط بعد از آن واقعه ما چیزهای زیادی درباره لبنان آموختیم، اینکه لبنان چه کشوری بود و ما چه مشکلاتی آنجا داشتیم. اما او بخشی از مسوولیت آنچه آنجا اتفاق افتاد را برعهده گرفت و ما هزینه این اقدام را پرداختیم. یک کمیسیون و یک محاکمه در این باره در اسرائیل برپا شد. او هرکز از اسرائیل نرفت. او گفت درست است که مردم مرا ترک کردند اما من این تصمیم را گرفتم چون فکر می کردم که تصمیم درستی است و آنچه انجام دادم را قبول دارم، به این خاطر که آنچه انجام دادم برای اسرائیل مفید بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟

حمله احتمالی به ایران چه خطراتی برای اسرائیل خواهد داشت؟