یونان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد

یونان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یونان، کشور در حال نقاهت اروپا، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. علیرغم گرفتاریهای اقتصادی و اجتماعی ناشی ار بحران مالی در این کشور، نخست وزیر یونان گفته است در طول شش ماه آینده موانع عمده ای از جمله ایجاد یک نهاد نظارت بر بانکهای اروپایی را از میان بر خواهد داشت.

هدف این نهاد تعطیل بانکهای در حال ورشکستگی در اروپا با توسل به یک صندوق کمکهای مالی خاص این نهاد خواهد بود.

ریاست دوره ای یونان بر اتحادیه بویژه در ماههای قبل از برگزاری انتخابات نهاد های اروپایی در ماه مه، حائز اهمیت بسیار است.

رودلف هربرت، گزارشگر یورونیوز در بروکسل با یان تشاو، مدیر بنیاد کارنگی اروپا به گفتگو نشسته است.

یونان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. باید منتظر چه باشیم، پولمان را پس انداز کنیم یا مثل یونان زیر بار قرض برویم؟

یان تشاو: اروپا باید پس انداز کند زیرا در طول سی یا چهل سال گذشته بیش از وسعش خرج کرده و حالا باید خود را مهار کند. بحرانی که دامن یورو را گرفته، تنها بخشی از بحران دیون ملی است. حال این سئوال مطرح است که چگونه می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد بدون آنکه به اقتصاد لطمه بخورد و در عین حال سیاستهای لازم را برای اصلاحات، ایجاد کار و رقابتی کردن اقتصاد بکار گرفت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواهان توافق برای اعمال اصلاحاتی است که اقتصاد اروپا را رقابتی کند…

یان تشاو: این معمول سیاستهای آلمان است: این تصور که اگر کاری را در چهارچوبی قانونی قرار دهید، خود بخود از نظر سیاسی هم موثر واقع خواهد شد. اعضای اتحادیه اروپا کرارا خود را به اصلاحات سیاسی یا اقتصادی متعهد کرده، و اغلب به این تعهدات عمل نکرده اند.

  • چطور می توان به منطقه یورو جهش بیشتری داد؟*

آیان تشاو: آخرالامر این آگاهی باید بوجود بیاید که فقدان همکاری در بحران به ضرر همه خواهد بود. این درکی است که تنها ازاحساس درد حاصل می شود. نکته اینجاست که آیا نظام حاکم بر منطقه یورو آنقدر دچار این درد هست که بخواهد در این بحران، اصلاحات لازم را انجام دهد یا اینکه با توجه به بهبود اندک اوضاع، تلاشهایش را کند خواهد کرد.

یوروونیوز:در ماه مه، انتخابات نهاد های اروپایی برگزار خواهد شد و روشن است که احزاب مخالف اتحادیه اروپا قوی تر خواهند شد. چطور می توان تصویراتحادیه را برای شهروندان اروپا مثبت تر کرد؟

یان تشاو: همواره دو راه برای جلب شهروند وجود دارد: یکی، ایجاد یک نظام سیاسی است که برای آنها مثمر ثمر باشد. در این مورد، اتحادیه اروپا خوب عمل کرده است. دیگر اینکه به شهروند امکان شراکت در این نظام سیاسی داده شود…و این به معنی رقابت واقعی سیاسی است. شهروند اروپایی این حس را دارد که بخشی از نظام اروپا و دستگاه تصمیم گیری آن نبوده و بدور میزی که در آن تصمیمات اتخاذ می شوند، ننشسته است.

**یورونیوز: اما این چگونه انجام خواهد شد؟**یان تشاو: احتمالا از طریق اصلاحاتی گسترده و انقلابی در روند سیاسی اروپا که انتخاباتی واقعی را در سطح اروپایی آن ممکن می کند. هدف این انتخابات، باید روند سیاسی اروپا باشد.

یورونیوز: ریاست کمیسیون اروپا، و برای نخستین بار، ریاست شورای اتحادیه اروپا عوض خواهد شد، و روسای جدیدی هم برای پارلمان و اداره خارجه اتحادیه انتخاب خواهند شد. آیا اینها همه، روند جریانات اروپایی را عوض خواهد کرد؟

یان تشاو: نه تنها اینها، بلکه تمام کمیسیون تغییر خواهد کرد. طرحها و برنامه ها عوض خواهند شد، و افراد تازه، اولویتهای تازه به همراه خواهند آورد. اعضای اتحادیه، با انتخاب کاندیداهایشان، دستور کار را تغییر می دهند که به معنی آن است که تنها افراد؛ عوض نمی شوند، بلکه در سال جدید این امکان را خواهیم یافت که اروپا را از جنبه های تازه ای نگریسته و در زمینه هایی از قبیل سیاستهای مالی، اقتصادی و خارجی، روند های تازه ای را آغاز کنیم. این یک جریان کاملا نوین است و این امید وجود دارد که در پایان آن، و در پایان سال 2014، یک تیم پر قدرت، یک ساختار جدید و جالب را ایجاد کرده باشند. این نیازی فوری، و نشانه ای برای شهروند است که در واکنش به بحران مالی، خواهان تغییر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واژگونی مرگبار قایق مهاجران؛ فرانتکس می‌گوید یونان پیشنهادهای کمک را نادیده گرفته است

روایت بازماندگان و گارد ساحلی؛ فاجعه مرگبار مهاجران در دریاهای آزاد یونان چگونه رقم خورد؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد