آموزش و پرورشِ خلاقیت کودکان چگونه ممکن است؟

آموزش و پرورشِ خلاقیت کودکان چگونه ممکن است؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آیا خلاقیت در درون انسان زاده می شود یا مهارتی است که می توان به بار آورد؟ این روزها بسیاری فکر ی کنند آموزش خلاقیت موفقیت آمیز بوده است. چگونه می توان با نوآوری در روش های تدریس، خلاقیت کودک را افزایش داد؟ این برنامه «جهان دانش» به نوآوری های آموزشی که در به بارآوردن خلاقیت نوجوانان موثرند، اختصاص دارد.

رویکرد خلاقانه بازی لگو در مدرسه «بیلوند» در دانمارک

خیلی از کودکان با سرگرمی لگو بزرگ می شوند اما آیا می توان سیستم آموزشی را کلا براساس قطعات لگو به وجود آورد؟

مدرسه بین المللی بیلوند در دانمارک، به تازگی بر اساس سنتهای آموزشی این کشور و رویکرد خلاقانه گروه لگو احداث شده است. در اینجا دانش آموزان می آموزند چگونه مهارتهایی برای کنجکاوی و ابتکار کسب کنند.

«لَی گوت» به زبان دانمارکی یعنی «خوب بازی کن». شرکت بزرگ لگو، بیش از ۸۰ سال پیش براساس همین دیدگاه توسط کریک کریستینسن تاسیس شد. بخش خیریه شرکت، یعنی بنیاد لگو ایده بازی خلاقانه را با اهدای این مدرسه واقعیت بخشیده است.

اما تمام درسها به مکعبهای لگو محدود نمی شود. برنامه درسی این مدرسه، سیستم دیپلم بین المللی مبتنی بر یادگیری از راه تحقیق و جستجو را در برمی گیرد. هدف این نظام این است که توجه به کودک در کانون آموزش قرار گیرد.

بنیانگذاران مدرسه بین المللی بیلوند معتقدند که باید از چارچوب های فکری معمول بیرون رفت. در بررسی هایی که با بودجه بنیاد لگو انجام شده است بر روی کار خلاق تاکید شده است و اینکه توانایی علمی به تنهایی کافی نیست و لازم است افراد خود را با وضعیت پیچیده ارتباطات در دنیای تجارت وفق دهند.

بسیاری از والدین کودکان در شکل گیری این مدرسه مشارکت داشتند و برخی از آنها از نتایج بدست آمده شگفتزده اند.

طرح «آموزش و فرهنگ خلاقیت» در پاکستان

در پاکستان فعالیت های فوق برنامه درسی نادر است و خشونت با کودکان در کلاس درس امری معمول است. کراچی بزرگ ترین شهر، بندر اصلی و مرکز اقتصادی پاکستان است که شاهد خشونت های شهری زیادی نیز هست، وقایعی که بر زندگی کودکان و آموزش آنها تاثیرات مخرب دارد.

کودکان پاکستانی معمولا عادت ندارند چیزی خارج از برنامه درسی یاد بگیرند. در مدارس خلأ بزرگی در زمینه خلاقیت وجود دارد. پاول کولار، پیشگام آموزش خلاقیت، مدیر اجرایی پروژه «آموزش و فرهنگ خلاقیت» و برنده جایزه وایز در سال ۲۰۱۱، با هدف افزایش خلاقیت در کودکان به کراچی آمده است. برنامه او در وهله اول برای مدارس انگلیسی زبان طراحی شده است.

کولار برای بررسی روش کار خود پنج مدرسه متفاوت را انتخاب کرده است، از مدرسه ها خصوصی و با شهریه بالا گرفته تا مدارسی در منطقه محروم. برنامه وی نشان می دهد که شیوه آموزش خلاق در مدارسی در بافت فرهنگی و اجتماعی پایین نیز کارا خواهد بود.

پل کولار با ۲۵ سال سابقه کار هنری، طراح برنامه هایی است که در آنها خلاقیت و فرهنگ به صورت محرک های تغییر اجتماعی و اقتصادی عمل می کنند.

نمونه های معروف این نوع برنامه در شمال شرق بریتانیا و در ایالات متحده آمریکا به اجرا در آمده است.

برنامه اصلی با نام «مشارکت خلاقانه» با همکاری ۲۳۰۰ مدرسه در بریتانیا انجام می شود و در این برنامه پروژه «استعداد خود را بیابید» فرصت های آموزش فرهنگی در سطحی جهانی را در اختیار جوانان برخی از محروم ترین مناطق این کشورمی گذارد.

بررسی آثار هنری مبنای طرح «نمایشگاه سیار خلاقیت» در تایوان

بنیاد فرهنگ و آموزش کوانتا، با همکاری موزه های بزرگ در تایوان و در نقاط دیگر دنیا پروژه «نمایشگاه سیار خلاقیت» را ایجاد کرده است. ایده اصلی بسیار ساده است: با استفاده از نسخه های بدلی می توان در روستاهای دور افتاده و مدارس واقع در جزایر پیرامونی، نمایشگاه برگزار کرد. این طرح در مدارس ابتدایی و متوسطه اجرا می شود.

سالن ورزش دبیرستان چونگ شان در حومه کائوسیونگ سیتی به موزه ای تبدیل شده و در آن نسخه های بدلی، کارها دستی، بروشورهای مختلف و کارهای هنری دانش آموزان به نمایش گذاشته شده است.

آگهی

این نمایشگاه بواسطه خلاقیت و نوآوری، آموزش را تبدیل به تجربه ای پویا در یادگیری می کند. دانش آموزان تشویق می شوند جهان هنر را بکاوند و آن را بهتر درک کنند.

تاکنون بیش از هزار نمایشگاه در سراسر کشور برگزار شده و بیش از دومیلیون و سیصدهزار نفر از آنها دیدن کرده اند.

محتوای آموزشی متنوع این برنامه، افقِ فرهنگی دانش آموزانِ مدارس محله ها و شهرهای کوچک را غنی تر می کند. این طرح در سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از برنامه هایی بود که به دور نهایی مسابقه جوایز آموزشی وایز رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه ماه بعد از موشک پراکنی ایران و پاکستان؛ ابراهیم رئيسی وارد اسلام‌آباد شد

از روسیه تا ایران و امارات؛ سیل در افغانستان ده‌ها قربانی گرفت و پروازهای فرودگاه دبی را مختل کرد

تایوان چگونه توانست خود را در مقابل زلزله آماده کند؟