گفتگوی اختصاصی یورونیوز با نخست وزیر تونس

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با نخست وزیر تونس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی العریض، رییس دولت تونس روز سه شنبه، چهارم تیرماه در بروکسل با خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا و هرمان ون رامپوی، رییس شورای اروپا و مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا دیدار کرد. یورونیوز گفتگویی با آقای العریض انجام داده که متن آن می آید..

یورونیوز: شما پیش از گفتگو با ما از سوی اتحادیه اروپا به بروکسل دعوت شده بودید چه خبری از دیدار خود با مقامات اروپایی برای ما دارید؟

علی العریض: من به بروکسل آمدم تا با اروپایی ها گفتگو کنم و آن ها را مطابق درخواستشان در جریان تحولات تونس پس از انقلاب موفق آن در زمینه های گوناگون از جمله ایجاد یک دولت دموکراتیک، قانون اساسی و امنیت قرار دهم. اروپایی ها تمایل داشتند از تاریخ انتخابات آینده باخبر شوند و ما به آن ها گفتیم که دولت در نظر دارد دست کم انتخابات میان دوره ای را پیش از پایان سال جاری برگزار کند و در ماه ژانویه سال آینده نیز انتخابات دیگری سازماندهی خواهد شد. ما با آهنگ و قدمهایی مطمئن به کار خود ادامه می دهیم. ما تعهد به اجرای اصلاحاتی داریم و نتایج اعمال برخی از این اصلاحات را می توان تا ۲ یا ۳ سال آینده مشاهده کرد. اما اصلاحاتی که فورا انجام شده سرمایه گذاری در بخشهای خصوصی و دولتی، بازبینی راههای مشارکت دولت و اخذ مالیات را شامل می شود. ارزیابی ما اینست که اوضاع اقتصادی بهبود یافته است. در سال ۲۰۱۲ ما به رشد اقتصادی ۳. ۶ درصدی رسیدیم و امیدواریم روند رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۳ به رقم ۴ درصد برسد. با این وجود باید به این موضوع اذعان داشت که شرایط اقتصادی در دنیا به گونه ای نیست که ما را برای رسیدن به رقم بالای رشد اقتصادی کمک کند. «

یورونیوز: پیش از این تونس مقر اصلی اتحادیه عرب بود. موضع رسمی تونس در مورد تحولات اخیر و اتفاقاتی که در سوریه رخ می دهد چیست؟ خصوصا زمانی که می دانیم عده ای از اسلامگرایان افراطی برای مبارزه از تونس به سوریه رفته اند.

علی العریض: تونس و مردم تونس از هرگونه راه حل سیاسی که بتواند به خشونت ها پایان دهد، زندگی مردم را نجات دهد و از خرابی ها و تخریب اموال جلوگیری کند حمایت می کنند. اما درباره تونسی هایی که با رفتن به سوریه ماجراجویی می کنند باید گفت که آن ها وضعیت سوریه را نمی دانند و اینکه چه چیزی در آنجا در انتظارشان است و آگاه نیستند که به نفع چه کسانی می جنگند. این پدیده تنها محدود به تونس نمی شود دولت اقدامات مقتضی را برای ممانعت از سفر آن ها به سوریه اتخاذ کرده تا این جوانان در سوریه گرفتار نشوند. ما اقدامات لازم را برای بازگرداندن کسانی که در سوریه هستند انجام می دهیم همچنین با طرفهای مربوطه در سوریه ارتباط داریم و مراوده می کنیم تا منافع اتباع تونسی در سوریه به خطر نیافتد. در عین حال اقدامات لازم پس از بازگشت آن ها به تونس انجام خواهد شد.

یورونیوز: آقای نخست وزیر، غالبا دولت ها در کار قضات دخالت نمی کنند اما به عنوان رییس دولت آیا اطلاعاتی از روند تحقیقات درباره قتل شکری بلعید دارید؟

علی العریض: درباره پرونده قتل تاسف انگیز شکری بلعید، وکیل دادگستری باید گفت که از همان ابتدا اقدامات ضروری صورت گرفت و کار شناسان امنیتی به کار گرفته شدند. زیرا این قتل در عین حال حمله ای علیه خانواده شکری بلعید، علیه تونسی ها و تونس بود. اما تا این لحظه کسانی که می توانند اطلاعات دقیقی درباره این جنایت به ما بدهند متواری اند. تنها آن ها هستند که می توانند به ما بگویند که چه کسانی پشت این جنایت قرار دارند. از پرونده قتل شکری بلعید به طور وسیعی نه برای روشن شدن حقیقت بلکه برای اهداف سیاسی سوء استفاده شده است. از این پرونده برای حمله به احزاب و اشخاص مختلف استفاده شده است. در مواردی مشخص شده که موارد نسبت داده شده به اشخاص و یا گروه ها درست نبوده اما هیچ کسی عذرخواهی نکرده است. من متاسفم که از این پرونده برای ایجاد اختلال در شرایط کنونی یا برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی استفاده شده است. ما به طور جدی با استفاده از همه امکاناتمان تلاش می کنیم تا مشخص شود چه کسی تونس، انقلاب و دموکراسی آن را هدف قرار داده است.

یورونیوز: آقای علی العریض امروزه در تونس مطبوعات آزادانه عقاید خود را بیان می کنند. آزادی مطبوعات یکی از دستاوردهای مهم انقلاب بود اما کمیسیون اروپا از شما خواسته تا وضعیت ازادی بیان در تونس بهبود یابد و از سوی دیگر آیا درخواستهایی در مورد نحوه محاکمه فعالان جنبش فمن هم مطرح شده است؟

علی العریض: پس از انقلاب دادگستری تبدیل به دستگاهی مستقل شد. در اروپا مقامات سیاسی از تفسیر تصمیمات و آرای قضات خودداری می کنند ما نیز همین رویه را در پیش خواهیم گرفت.

یورونیوز: اگر امروز در تونس انتخابات برگزار شود آیا فکر می کنید حزب النهضه پیروز شود؟

علی العریض: ارزیابی من اینست که حزب النهضه اولین حزب مهم تونس و یا حداقل یکی از احزاب مهم تونس است که در انتخابات آینده نماینده خواهد داشت. اما نتایج انتخابات چه خواهد بود پیش بینی آن بسیار زود و دشوار است.

یورونیوز: و آیا انتخابات تحت تاثیر فعالیتهای گروههای رادیکال و اسلامگرای تندور نخواهد بود؟

علی العریض: احزاب و اشخاصی هستند که می توانند وضعیت را آشفته کنند که نمونه آنرا اکنون می بینیم اما آن ها قادر نیستند روند انتخابات را متوقف کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

دیده‌بان حقوق بشر تونس را به «سوءاستفاده جدی» علیه مهاجران آفریقایی محکوم کرد