آموزش، عرصه مهم توانمندسازی زنان

آموزش، عرصه مهم توانمندسازی زنان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از اعلام هشتم ماه مارس بعنوان روز جهانی زن یکصد سال می گذرد. برغم پیشرفت زنان در عرصه های مختلف طی این قرن، بر اساس اعلام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، هنوز ۶۴ درصد بزرگسالان بیسواد جهان را زنان تشکیل می دهند. زنان هنوز هم در اغلب موارد قربانی خشونت و ظلم و ستم هستند و بخش عمده ای از آنان هنوزهم فرصتهای محدودتری در زمینه سیاسی و اقتصادی در اختیار دارند.

در برنامه این هفته جهان دانش به این موضوع می پردازیم که چگونه به کمک آموزش می توان این وضعیت را تغییر داد.

در این برنامه به شرح موفقیتهای سه زن برگزیده در نقاط مختلف جهان می پردازیم: ملاله یوسفزی در پاکستان ، سوئاد شریف در کنیا و کلودی انیوره در فرانسه.

فعالی نوجوان از پاکستان

ملاله یوسفزی دختر پانزده ساله پاکستانی ، یک مبارز سرسخت در راه آموزش و تحصیل زنان است و در این راه حتی جانش را هم به خطر انداخته است.

او از ۱۱سالگی به مبارزه با ممنوعیت تحصیل دختران در پاکستان پرداخت، محدودیتی که توسط گروه طالبان اعمال شده بود. برای مبارزه با این وضعیت او کارخود را بعنوان یک وبلاگ نویس ناشناس با بی بی سی آغاز کرد و بتدریج به چهره ای جهانی تبدیل شد.

مبازرات ملاله باعث شد که سرانجام در ماه اکتبرگذشته مورد حمله طالبان قرار بگیرد و گلوله ای به سر او شلیک شود. او پس از نجات از مرگ ، مصمم تر از گذشته به توانمند سازی دختران پاکستان پرداخت و همچنان به تلاشهایش برای آموزش آنان ادامه داد.

ملاله شخصیت برگزیده یورونیوز در سال ۲۰۱۲ و جوانترین نامزد جایزه نوبل در سال ۲۰۱۳ نیز می باشد.

از اردوگاه آوارگان در کنیا تا سازمان ملل

اگرچه شهرت سوئاد شریف کنیایی به اندازه ملاله نیست اما تلاشهای او بسیار قابل توجه است. او که در یک اردوگاه پناهندگان زندگی می کند ، با تصمیم خانواده اش برای ازدواج مخالفت کرد و راهی دیگر را در پیش گرفت . او پدر و مادرش را قانع کرد تا اجازه دهند به تحصیل بپردازد.

اکنون سوئاد معلم ارشد در یک مدرسه در اردوگاه پناهندگان کنیاست. در این اردوگاه، بیش از صد هزار پناهنده زندگی می کنند که ازجنگهای داخلی کشورهای همسایه گریخته اند. از کشورهایی مانند سومالی ، اتیوپی ، کنگو ، اریتره و اوگاندا.

سوئاد شریف زن جوان و با انگیزه ای است . او که ۲۳ سال سن دارد در زمان جنگ داخلی سومالی به دنیا آمد و هنگامی که تنها چهار سال داشت به همراه خانواده اش مجبور به ترک کشورش شد و برای زندگی به اردوگاه رفت.

او می دید که در اردوگاه پناهندگان، امکان تحصیل و آموزش فقط برای پسران وجود دارد و دختران از این حق محرومند . بنابراین او مصمم شد تا تغییراتی را بوجود آورد.

سوئاد پس از پایان تحصیلات دبیرستان دوباره به اردوگاه برگشت تا دختران را تشویق به تحصیل کند. در آن زمان در تمام مدارس آن منطقه تنها یکصد دختر مشغول تحصیل بودند اما در حال حاضر این آمار به ۷۵۵ نفر رسیده است و به کمک سوئاد شریف، نسبت دختران و پسران محصل برابر شده است.

اکنون پیشرفتهای قابل توجهی در زندگی دختران اردوگاه مشاهده می شود اما سوئاد شریف می گوید که هنوز راه درازی در پیش است و دختران موفق باید تلاششان را برای رفع تبعیض علیه زنان ادامه بدهند و به مراحل بالاتر تحصیل راه یابند. او برای ادامه مبارزه آماده است تا رویاهایش را به واقعیت تبدیل کند.

با وجود تمام سختی ها، سوئاد شریف مطمئن است که در آینده و در خارج از اردوگاه زندگی بهتری در انتظار اوست. او در کنار تدریس دراردوگاه، بصورت آنلاین در حال تحصیل در یکی از دانشگاههای آمریکاست. او تمام تلاشش را خواهد کرد تا به نمادی برای دختران اردوگاه و تمام دختران سومالی تبدیل شود. او دوست دارد که در حوزه روابط بین الملل فعالیت کند و درآینده فردی مانند بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد شود.

تشویق به فعالیت بیشتر زنان درعرصه علم

کلودی انیوره اولین زن فضانورد اروپایی است که به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شده است. او یک پزشک توانا و یک چهره شناخته شده سیاسی نیز می باشد.

وی زندگی اش را وقف علم کرده است. سفر به فضا، رویای دوران کودکی او بود که به حقیقت پیوست و پاداش هزاران ساعت کار و تلاش او بود. کلودی انیوره دارای تحصیلات عالی دانشگاهی بود. او در ۱۵ سالگی دیپلم گرفت و در ۲۵ سالگی مدرک دکترای پزشکی خود را دریافت کرد.

کلودی انیوره در سال ۲۰۰۲ با پیشنهاد ژان پیر رافارن، نخست وزیر سابق فرانسه به مقام وزارت رسید. ژان پیر رافارن، کلودی انیوره را زنی مبارز و در عین حال، دارای احساسات شکننده در مقابل سختی های مبارزات سیاسی می داند. به نظر رافارن، او وزیری بسیارعالی و شخصیتی بسیار کمیاب در میان اعضای دولت بود که به عموم مردم علاقه داشت.او بانویی بزرگ ومتواضع بود.

از یک سال پیش ، کلودی انیوره ماموریت جدیدی برای خود طراحی کرده است که تلاش برای موفقیت تحصیلی همگان است. او توانست پژوهشگران و مهندسان را قانع کند که به مدارس بیایند و با دختران و پسران جوان گفتگو کنند و درباره حرفه هایشان توضیح دهند.

دوازده سال از آخرین سفر فضایی کلودی انیوره می گذرد . او هم اکنون ۵۵ سال سن دارد و تنها آرزویش اینست که یک بانوی فرانسوی دیگر، قدم بر ستارگان جدیدی بگذارد. تا به امروز ۵۲۵ نفر به فضا سفر کرده اند که تنها ۵۵ نفر از آنان زن بوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

شلیک موشکی اسرائیل به مواضع حزب‌‌الله در پی انجام دور تازه حملات آمریکا به حوثی‌های یمن