آمریکا همچنان قدرت شماره یک

آمریکا همچنان قدرت شماره یک
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بحبوحه بحران اقتصاد جهانی و در جریان مبارزات انتخاباتی، مسایل داخلی، سیاست خارجی آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است. در ارتباط با سیاست خارجی دولت آینده آمریکا در سطح کلان سوالات مهمی مطرح است. در همین زمینه، یورونیوز با کریستین امانپور، مجری و تحلیلگر سیاست بین الملل شبکه ای بی سی در نیویورک گفتگویی انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: چه تغییرات عمده ای را در زمینه سیاست خارجی آمریکا طی چهار سال آینده می توان انتظار داشت؟ آیا آمریکا هنوز به اندازه گذشته از نفوذ برخوردار است؟

کریستین امانپور:
دو پرسش متفاوت مطرح است. بله آمریکا هنوز هم از نفوذ زیادی برخوردار است چرا که تنها ابرقدرت موجود است. به رغم وجود بحران جهانی اقتصاد، هنوز هم بزرگترین اقتصاد جهانی است و آشکارا قوی ترین نیروی نظامی جهان را داراست. از اینرو هنوز هم آمریکا در موقعیت مسلطی قرار دارد. اما پرسش اصلی این است که در دولت جدید اوباما یا رامنی، چطور و در کجا از نفوذ و قدرت خود برای انجام بهتر امور استفاده می کنند؟ مساله این است که آیا از این نفوذ استفاده می کنند یا نه و به دلیل بحران اقتصادی و همانطور که هر دو نامزد می گفتند توجه خود را بر نیازهای مردم و سرو سامان دادن به اقتصاد متمرکز می کنند؟ با این همه همانطور که در مناظره های مربوط به سیاست خارجی دیدید بین رامنی و اوباما در زمینه های مهم، تفاوت آشکاری وجود دارد.

یورونیوز: صلح در خاورمیانه هنوز برقرار نشده است. روابط با اسرائیل به کمترین میزان آن رسیده است. آیا می توان انتظار داشت که صلح در خاورمیانه دوباره از سرگرفته شود و کدامیک از نامزدها احتمالا بیشتر به آن نظر دارند؟

کریستین امانپور:
اگر تحلیل واقعی من را بخواهید، من اینطور فکر نمی کنم. اگر قرار است روند صلح در خاورمیانه باید از سر گرفته شود، ایالات متحده آمریکا و طرف های درگیر، هر دو باید نسبت به آن تعهد داشته باشند. یعنی ایالات متحده آمریکا باید واقعا بعنوان یک طرف سوم حضور بی طرفانه ای داشته باشد، بعنوان حامی روند صلح، همینطور دولت اسرائیل و مقامات فلسطینی و حماس. در حال حاضر باید گفت که هیچ نشانه ای وجود ندارد مبنی بر این که کدامیک از نامزدها از اعتبار و نفوذ خود بطور کامل بعنوان اهرمی برای برقراری صلح در خاورمیانه استفاده خواهند کرد.

یورونیوز: اما بزرگترین تهدید پیش روی ایالات متحده آمریکا چیست؟ آیا تهدید اصلی، تهدید امنیتی ناشی از خاورمیانه است این موضوع دیگر تهدیدی بشمار نمی رود و تهدید اقتصادی چین موضوع اصلی است؟

کریستین امانپور:
بدیهی است که با چالش اقتصادی از سوی چین روبرو هستیم اما حتی اگر وضعیت اقتصاد چین نامناسب باشد و بر اقتصاد اروپا و آمریکا تاثیر گذارد، هیچکس مایل نیست که رشد اقتصادی این کشور متوقف شود. آشکارا، هر دو نامزد می خواهند وضعیت را به خوبی مدیریت کنند و این به نفع آمریکاست. اما در مناظرها در زمینه سیاست خارجی، رییس جمهور اوباما تروریسم را به عنوان بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا معرفی کرد در حالیکه فرماندار رامنی موضوع هسته ای ایران را بزرگترین تهدید پیش رو دانست.

یورونیوز: در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی، به بحران حوزه پولی یورو حتی اشاره ای هم نشد. با توجه به این موضوع که اروپا بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده آمریکاست، این بحران چطور می تواند روابط بین اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد؟

کریستین امانپور:
بله دقیقا و شاید یک خطای آشکاری بود. تنها مشکل این است که در انتخابات ایالات متحده آمریکا و جلب آراء، بحران حوزه یورو مساله مهمی نیست. اما حتی اگر سیستم اروپا در انتخابات آمریکا نقش مهمی ندارد باید به خاطر داشت که زمانی که ایالات متحده آمریکا بخواهد در هر جای دنیا اقدامی انجام دهد، مثلا در لیبی، در وهله نخست متحدانش را در کجا جستجو می کند؟ در حوزه پولی یورو، با چه کسانی هم پیمان است؟ بریتانیا و فرانسه که ابتکار عمل را در مساله لیبی در دست داشتند و بعدا آمریکا به آنها پیوست و در نتیجه تاثیراتش گسترده تر شد. به نظرم اروپا برای آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گرچه در مناظرات و مبارزات انتخاباتی نقش آن چندان پررنگ نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند