دستاوردهای سفر آنگلا مرکل به یونان بحران زده

دستاوردهای سفر آنگلا مرکل به یونان بحران زده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چگونه می توان بدبینی و حتی خصومت یونانی ها نسبت به آلمان را از بین برد؟
به نظر می رسد این روزها مقایسه آلمانی ها با حزب نازی امری عادی در یونان بوده و حتی معرفی صدراعظم آلمان در کاریکاتورها به عنوان یکی از سران حزب نازی، کسی را دیگر شوکه نمی کند.

سه سالی می شود که یونان برنامه های ریاضت اقتصادی که از سوی گروه موسوم به تروئیکا (صندوق بین المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا) دیکته شده را اعمال می کند.
مردم یونان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را مسئول وخیمتر شدن اوضاع اقتصادی خود می دانند.

کشوری که در تاریخ خود از اشغال آلمان نازی رنج برده اکنون این سئوال قدیمی را مطرح می کند: حال که ما مجبور به بازپرداخت بدهی های خود به آلمان هستیم چرا آنها خسارات ناشی از اشغال یونان در زمان جنگ را هیچگاه پرداخت نمی کنند.

در آلمان نیز رسانه های این کشور مطالب کلیشه ای خود را تکرار می کنند. دو سالی می شود که تیتر رسانه های این کشور یونانی ها را متقلب، تنبل و خواهان خروج کشورشان از منطقه یورو معرفی می کنند. یک روزنامه آلمانی ونوس الهه عشق یونانی ها را در حال توهین کردن نشان می دهد، امری که موجب شد فدراسیون مصرف کنندگان یونان در سال 2010 مردم را به تحریم محصولات آلمانی دعوت کند.

به سردی گرائیدن روابط دو کشور بر روی رفت وآمد گردشگران آلمانی به یونان نیز تاثیر گذاشته است. در تابستان گذشته نمی شد در کشور افلاطون به زبان کانت صحبت کرد.

یک گردشگر آلمانی می گوید: “ما از وضعیت موجود در یونان کمی بیم داریم. ما حتی از پوشیدن لباسهای تیپ آلمانی در یونان خودداری می کنیم. به نظر من در حال حاضر نگاهی بسیار انتقادی نسبت به آلمانی ها وجود دارد. بهتر آن است که یونانی ها خود را نیز مورد نقد قرار دهند.”

اما بحران بعضی مواقع پیوند نیز ایجاد می کند. بازار کار آلمان جوانان فارغ التحصیل یونانی را به خود جذب می کند. به نظر یک مرد یونانی-آلمانی اختلاف چندان عمیقی بین دو کشور وجود ندارد.

آتاناسیوس سیریانوس، یک تولید کننده آبجو می گوید: “ما می بینیم که بازدیدکنندگان موئسسه گوته افزایش یافته است. و مدارس آلمانی در یونان بیش از پیش دانش آموز دارند. این موضوع نشان می دهد که با وجود بازتاب منفی مطالب برخی رسانه ها، یونانی ها کلا احساس و نظر منفی نسبت به آلمان ندارند.”

تا زمانی که تروئیکا بر ادامه اعمال برنامه های ریاضت اقتصادی پافشاری می کند، روابط دو کشور همچنان شکننده باقی می ماند.
رهبران آلمان با در نظر داشتن تنش موجود یادآوری می کنند که آنها منشا تصمیماتی که در مورد یونان گرفته می شود نیستند و این تصمیمات تنها از جانب آنها اتخاذ نمی شود.

دیدار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از آتن موجب اعتراض مردم در خیابانها شده است. اما این دیدار چه دستاوردی داشته است؟
با استاماتیس ژیانیسیس، روزنامه نگار سیاسی مصاحبه ای انجام داده ایم.

یورونیوز:گفته می شود که آنگلا مرکل برای اعطای امتیاز به یونان و نجات آن به آتن نیامده، مردم یونان چه انتظاری از این سفر دارند؟

استاماتیس ژیانیسیس، روزنامه نگار:“از همان ابتدا مقامات یونانی اعلام کرده بودند که خانم مرکل در سفر خود به آتن هیچ هدیه ای همراه خود ندارد.
خانم مرکل به آتن آمده تا با سفر خود به نوعی همبستگی با دولت یونان را که تلاشهای فراوانی جهت اعمال اصلاحات انجام داده، نشان دهد.
مطمئنا این دیدار پیامدهای اقتصادی و سیاسی ندارد و همه موارد در نشست سران اروپایی بحث خواهد شد. همچنین وی به روشنی اعلام کرده که یونان باید به روند اصلاحات خود ادامه دهد تا اینکه او چراغ سبز خود برای اعطای امتیازات به این کشور را نشان دهد.

یورونیوز: آیا آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان برای کسب امتیازاتی در مراحل بعدی قصد مذاکره دارد؟

استاماتیس ژیانیسیس، روزنامه نگار :“مطمئنا در آخرین مراحل اما در حال حاضر خیر. آقای ساماراس باید از طریق پارلمان اقدام کند و از آنجا بگذرد او نخست وزیر یک دولت ائتلافی از سه حزب است.
وی باید قوانین حساسی را به تصویب برساند. مقرراتی که بیش از پیش ضربات سختی به قشر کارمندان وارد می آورد. برنامه های ریاضتی که تصویب آنها در پارلمان بسیار دشوار خواهد بود. اما با وجود اینکه پیش بینی می شود که بین نمایندگان ائتلاف اختلاف نظر وجود خواهد داشت و بعضی به این برنامه ها رای نخواهند داد اما در نهایت آنها تصویب خواهند شد.”

یورونیوز: این دیدار به عنوان نوعی حمایت آنگلا مرکل از یک رهبر محافظه کار تلقی می شود آیا این موضوع کارها را برای نخست وزیر در مقابل سایر اعضای ائتلاف دولت سخت تر نمی کند؟

استاماتیس ژیانیسیس، روزنامه نگار:“در مورد ائتلاف و ادامه آن پیش بینی می شود که مشکلی وجود ندارد و آنها برنامه های ریاضتی خود را در پارلمان تصویب خواهند کرد. با این وجود این یک اتحاد سست محسوب می شود و هرچه زمان می گذرد و برنامه های تصویبی اعمال می شوند به تدریج ائتلاف مشکلاتی خواهد داشت.
اما در حال حاضر به نظر میرسد که ائتلاف بتواند پایداری خود را حفظ کند حداقل تا زمانی که برنامه های ریاضتی تصویب شوند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انحراف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در شرق آلمان دست کم ۵ کشته برجای گذاشت

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان

دخترشایسته ۲۰۲۴ آلمان در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز: مشاهده شجاعت زنان ایرانی مو به تنم سیخ می‌کند