توافق سران چهار کشور منطقه یورو بر ایجاد "نفشه راه"

توافق سران چهار کشور منطقه یورو بر ایجاد "نفشه راه"
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در اجلاس روز جمعه خود در رم بر ایجاد یک “نقشه راه” بمنظور ادغام بیشتر اقتصادی و پولی اروپا، حداقل به شکل تئوریک، به توافق رسیدند.

توافقی که می تواند راه را برای اجماعی گسترده تر در سطح اجلاس سران اتحادیه اروپا که هفته آینده برگزار خواهد شد هموار کند.

در این جلسه، سران چهار کشور عمده منطقه یورو بر حفظ پول واحد اروپایی به هر قیمتی ممکن تاکید کردند.

وضع مالیات بر معاملات مالی در اروپا یکی از نکات مورد توافق مهم این اجلاس بود.

مصاحبه با خبرنگار اقتصادی ایتالیایی درباره اجلاس رم

یورونیوز: برای صحبت درباره نتایج اجلاس سران چهار کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، با لوییجی اسپینولا، خبرنگار اقتصادی ایتالیایی هستیم از رم.
با نگاه اول، به نظر می رسد که سران این چهار کشور اروپایی با کمی اختلاف به توافقی دست یافته باشند. به نظر شما، مهم ترین نتیجه این جلسه چه بود؟

لوییجی اسپینولا : قبل از هر چیز باید گفت که این یک جلسه کاری بود. مقدمه ای مهم برای اجلاس هفته آینده سران اروپا در بروکسل. البته این جلسات قبلا در سطح سران آلمان و فرانسه، برگزار می شد، اما امروز در سطح چهار کشور برگزار شد.
در این جلسه، بخصوص آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند تلاش کردند که نشان دهند در زمینه اعمال مالیات بر معاملات مالی اتفاق نظر دارند. مالیاتی که ما به آن “توبین” می گوییم. هر چهار رهبر بر سر این موضوع به توافق رسیدند و آقای اولاند هم اعلام کرد که این طرح در چهار چوب یک همکاری تقویت شده، به اجرا گذاشته خواهد شد.
این جلسه می تواند چراغ سبزی به طرح رشد اقتصادی مورد نظر فرانسوا اولاند باشد.

یورونیوز: هر چهار نفر بر اهمیت رشد اقتصادی تاکید کردند. آنها قول دادند که یک درصد تولید ناخالص ملی بیشتر به رشد اقتصادی اختصاص دهند. مرکل هم از همبستگی در سطح اروپا صحبت کرد. آیا این کار با در نظر گرفتن بحرانی که اروپا را در برگرفته، دیر نیست؟

لوییجی اسپینولا : باید گفت هیچ وقت دیر نیست. تغییراتی نه فقط در زمینه های مالی و اقتصادی بلکه در سیاست هم بوجود آمده. رییس جمهور قبلی فرانسه، پیشنهادات دیگری را ارائه می داد. این فشار سیاسی حس می شد. تغییرات در صحبتهای خانم مرکل هم احساس می شد. زمان صحبت از رشد اقتصادی و اشتغال رسیده است.
آنها بر رشد اقتصادی در سطح کشورها و با سیاستهای ریاضتی تاکید داشتند. رییس جمهور فرانسه هم همچنین باید نظمی به حسابهای دولتش بدهد و این کار مشکلی است.
مرکل و مونتی هم تاکید کردند که علاوه بر بسته تدابیر ریاضتی، باید اصلاحات ساختاری و آزاد سازی بازارهای اروپا هم صورت گیرد.

یورونیوز: سوال آخر من این است که آنها در آستانه اجلاس سران اروپا، چه نقشه راهی را ترسیم کردند؟

لوییجی اسپینولا : سوال خوبی است. درباره ابزارهای مالی، باید گفت پیشرفتهای خوبی در زمینه اتحاد بانکی صورت گرفته اما ما منتظر اخباری از صندوق نجات اروپا هستیم.
واضح است که هدف اجلاس بروکسل ارائه یک طرح ادغام سیاسی بزرگ در اروپاست زیرا بدون این ادغام نمی توان انتظار وحدت بانکی و مالیاتی را داشت. مهم ترین نکته ای که فرانسوا اولاند به آن اشاره کرد این بود که فرانسه در قبال افزایش همبستگی و انسجام، حاضر به صرف نظر از بخشی از حاکمیتش است.
بنابراین، تقسیم بدهی، بهبود اتحاد سیاسی و حذف حاکمیت، باید بتوانند در کنار هم قرار گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم